CD wil niet meer open met een slecht herkenbare cdrom

Oh, dan gaat dat niet he. Ik wil je wel helpen met het open maken van je drive, ik heb de officiële service manuals, daar zal het wel instaan.

Ik neem aan dat je een iMac flatpanel hebt?

[quote:2d99392a4f="hans dorsman"]ps: ik heb inderdaad een flatpanel imac.[/quote:2d99392a4f]

[quote:2d99392a4f=“hydro”]Ik neem aan dat je een iMac flatpanel hebt?[/quote:2d99392a4f]

:stuck_out_tongue:

:P Ik moet nog leren lezen.

[quote:5251558048="hydro"]Oh, dan gaat dat niet he. Ik wil je wel helpen met het open maken van je drive, ik heb de officiële service manuals, daar zal het wel instaan. [/quote:5251558048] Er moet ergens een handleiding op het internet staan, die ga ik eerst zoeken. Ik laat wel weten hoe het gaat!

http://www.xlr8yourmac.com/systems/iMac_g4/imacg4_takeapart.html hier dus. Hij is nu uit elkaar en er bleek uiteindelijk toch een gaatje voor een paperclip te zijn, maar daar kon je niet bij zonder hem open te maken. Overigens zijn ze wel zuining geweest met schroeven. Telkens als er 4 horen te zitten zitten er maar 2. nou ja, gaat wel sneller :) . Nu dus weer terug in elkaar. De cd-drive is trouwens makkelijker te wisselen dan in dit artikel. Geen koper folie te bekennen!

Voordat ik dit af kan maken zal ik eerst nog thermische paste moeten kopen :o
Overigens moet je bij het dicht doen de video stekker (tussen moederboard en bovendeel) gelijk ook dicht drukken. Ik hoop dat dat goed gaat!

Wordt vervolgd dus…

Hans

Het wordt steeds gekker! :( De cd is er nu uit, de imac zit weer in elkaar, maar geen verschil!!

Kun je dat ding nog op de een of andere manier resetten??

Ook met alt opstarten etc. werkt nog steeds niet, hij geeft helemaal geen operating system aan!

Hans

Het is dus de vraag of er dan niet meer stuk is dan de CD die er niet in- of uit wilde. Er zit op je moederbord ergens een klein knopje om het 'powermanagement' te resetten.

Ik kan zo snel niet vinden waar het zit, maar het is een klein rond knopje ergens op het moederbord. Een enkele maal indrukken (vaker schijnt weer ongezond te zijn) Of een bezoekje aan een Apple service winkel.

Sterkte

Ik begin nu inderdaad bang te worden dat er meer aan de hand is. Ik zal nu de cdrw eens loskoppelen en dan kijken of het wel werkt. Het zou kunnen dat de cdrw kapot is.

Ik hoop in ieder geval dat het niet aan het moederboord ligt, want dan heb je kans dat er gelijk een ander moederboord in moet met ook weer ander geheugen en dan beginnen de kosten toch wel op te lopen :frowning:

Overigens heb ik ook nog geprobeerd OS X toch weer te laten starten via het Open Firmware. Weet iemand hoe dat werkt?

Met het commando “printenv” krijg je een lijkt met variabelen die je kunt veranderen met “setenv”
Een daarvan is bijvoorbeeld boot-disk.
Daar staat nu hd:,:tbxi of zo iets.
Wat zou daar moeten staan om in os-x op te starten?
Als iemand een suggestie heeft, dan graag. Ik heb ondertussenook onderstaande link gevonden. Misschien kan ik daar iets mee.
http://www.bombich.com/mactips/openfirmware.html

Hans

Na veel gesleutel ben ik er achter gekomen dat de cdrw nog werkt. Ik heb de cd er uitgehaald en in een Athlon ingebouwd. Werkt behalve het knopje om de cd te openen, maar de cd wil wel open via de explorer. Weer terug in mijn imac met een opstart cd erin van OS-X. Werkt, de computer start voor het eerst weer op, maar de harde schijf is onzichtbaar. Harde schijf ingebouwd in een oude mac, opgestart met een cd (OS 8.5), nog steeds onzichtbaar.

Het ziet er dus naar uit dat de harde schijf het begeven heeft
Blijft natuurlijk vreemd dat de cd niet open wil, maar misschien is er wel een verband met dat niet werkende knopje.

Dus morgen een nieuwe harde schijf kopen, gelijk maar een van 160 GB.
En ik ga de oude inbouwen in m’n Athlon om te proberen of er nog iets van de gegevens is te redden.
Linux kan ook HPF+ lezen, maar dan zal ik de kernel wel moeten hercompileren.

Wordt vervolgd.

:D :D Hij doet het weer :lol: Nieuwe harde schijf gekocht en er in gezet. Die werd gelijk herkend.

Nu nog kijken of ik m’n gegevens nog van die oude schijf af kan krijgen.

Hans