cdr 90 min branden

Hoi,

Een tijdje geleden was er een forum over het branden van 90 min cdeetjes. En dat dat niet kon. Ik schreef toen dat ik het ook had geprobeerd. ik gebruikte toen het merk: mmore. het lukte niet. meerdere malen geprobeerd.

Gisteren moest ik een document branden voor een vriend en die had een 90 min cdeetje meegenomen. Toch geprobeerd en het nu lukte het wel.

ligt dit aan de 10.2.5 of 10.2.6 update van het os? Meer mensen die nu ook ineens 90min cdeetjes kunnen branden.

Groetjes

Zou je meer informatie kunnen geven alstublieft, merk cdwriter ?, programma waarmee je brandt en dergelijke, dank bij voorbaat, :sealed: Pimpel :wink:

Ik gebruik nog steeds mijn interne sony. die standaart in mijn g4 zit. type weet ik niet precies. Het ging mij meer om het feit dat ik eerst met geen mogelijkheid die 90 min cdeetjes kon branden. sinds 10.2.5 of 10.2.6 lukt het opeens wel zonder verder iets aan mijn config gedaan te hebben.

ik brand met toast 5.2

groet

Hmmm, moet ik eens proberen met m'n iBook. Ik zal morgen aan m'n baas vragen of 'ie ff een 90Min cdtje voor me heeft...

je kan ook gewoon 90 min cdtjes branden. kon ik ook al, :wink: maar kan je ook 90 min (800 mb) er op zetten of lukt t tot 80min (700mb)?

Ik kon eerst echt niets branden op een 90min cdeetje. Toast gaf gelijk aan dat er niet voldoende ruimte op de cd aanwezig was terwijl het gene wat ik wou branden iets van 30mb was.

Het ligt hoogst waarschijnlijk aan de CD's van MMORE en dat het nu wel lukte kan ook geluk zijn. Het ligt niet aan 10.2.6 volgens mij. In de laatste MacFan staat er iets over in dat je moet 'overburnen'(?), ik citeer:

“Het gaat om een truc (‘overburning’ genaamd) die de informatiedichtheid kunstmatig verhoogt door bepaalde bytes, die normaal gereserveerd zijn voor foutcorrecties, gewoon te gebruiken. Zonder risico is het dus bepaald niet.”
en…
“Roxio Toast, Discribe en Apple’s Disk Burner ondersteunen geen van alle overburning. Inmiddels zijn er echter voor MacOS X diverse alternatieven, die meestal gebaseerd zijn op standaard Unix-brandsoftware. Volgens de documentatie kunnen in elk geval MissingMediaBurner en XD-CD-Roast (in combinatie met Apple’s X11 for MacOS X) met 800 MB cd’s overweg, en mogelijk ook YuBurner, we hebben het niet getest. Deze programma’s zijn te vinden op de MacFanCD 46”.