cdr verifieren

dacht dat het makkelijk zou wezen...

omdat mijn Toast Titanium in mijn Powerbook na het branden van data-cd’s bij de verificatie errors aangaf bij de verificatie (van Tayo Yuden cdr’s die hebben nooit errors) wil ik dit graag herhalen. Dus alleen een cdr verifieren. Toast Titanium kan niet enkel en alleen een cd verifieren. Het schijfhulpprogramma van osX controleert wel een volume maar is daar zo snel mee klaar, dat kan geen bits-vergelijkende checksum verificatie zijn.

Heeft iemand weet van een programma dat dit doet, een cdr verifieren dus? Zoeken in google leverde me ook in het public-domain zo gauw niks op…

O ja, dit is wellicht niet het goede forum bedenk ik me nu, maar de datafiles zijn wel aif-files…:slight_smile:

Norton Utilities misschien… tips welkom
Harryk

[quote:0747cacf9a]Toast Titanium kan niet enkel en alleen een cd verifieren. [/quote:0747cacf9a] Dat kan toch via Utilities--> Compare?, of bedoel je iets anders?

Ik ken alleen het programma CD-copy van Astarte maar dat is een classic programma.

Deze kan ook leesfouten melden.

Leest een track en rapporteerd eventuele read errors

[quote:931e43336c]Ik ken alleen het programma CD-copy van Astarte maar dat is een classic programma.

Deze kan ook leesfouten melden.
[/quote:931e43336c]
Ik vraag me af wat Toast precies doet als ie na het branden van een data-CD ‘verify’ doet. Of ie dan een vergelijking maakt met de data die hij net heeft weggeschreven (bijv. op de harddisk) of dat een gebrande data-schijf zelf een soort controle-mogelijkheid heeft, dus een soort checksum controle. Ik heb altijd gedacht dat een data-CD in principe een een op een vertaling is wat de nulletjes en eentjes betreft, dit in tegenstelling tot een audio-CD waar dat per definitie niet zo is, of hoeft te zijn.

Verifieren van een data CD zou kunnen zijn: het inlezen, en dan vergelijken met een eveneens weggeschreven checksum en als die klopt is het OK, klopt het niet is er een error.

Ik kan me ook voorstellen dat met de ongelooflijke snelheid waarmee de disk rond wordt getold er ook wel eens een steekje bij de verificatie door Toast kan worden laten gevallen (eh wat een Nederlands…). Daarom wil ik dat ‘verifyen’ dus los van Toast ook zelf doen.