cd's dvd's externe brander g3 ibook

Sorry voor het belachelijke onderwerp, maar ik kreeg het niet voor elkaar om vraag anders te formuleren.

Ik wil deze brander kopen, maar het is me niet helemaal duidelijk wat ik er op mijn iBook G3 mee kan.

Er zijn talloze websites en evenzoveel threads in verschillende fora over dit onderwerp, maar ik kom er niet helemaal uit.

Kan ik DVD’s lezen op mijn iBook? Kan ik ze branden? Welke formaten kan ik allemaal branden (DVD-R(W) en DVD+R(W))? Kan ik iDVD aan de praat krijgen? Vergeet ik nog dingen?

Heeft iemand tijd / zin / kennis om alles op een rijtje te zetten, want ik word er een beetje tureluurs van!

de brander is een ±rw dus brand hij +rw en -rw. idvd kan alleen overweg met interne branders, dus moet je iets als toast gebruiken en afgaande op het plaatje zit dat erbij. en ja je kan dan dvd's op je ibook kijken.

daan.

Ja, het was een beetje stomme vraag misschien, maar van verschillende kanten hoor je verschillende dingen. Ik wil de DVD-brand-functionaliteit (waarschijnlijk) gaan gebruiken voor backup-doeleinden (niet films maken), dus het boeit niet zoveel of iDVD werkt of niet. Films maken doe ik wel als ik een G4, G5, G6, ... heb.

Ik had de handleiding van de brander alvast gedownload er daar stond het volgende zinnetje in:

[quote:6212210936]At the time of publication, if your Mac does not have a native, built-in DVD-ROM or Combo (CD-RW and DVD-ROM) Drive, Apple does not support DVD-Video playback over external, third party DVD drives.[/quote:6212210936]

Dit zette me een beetje aan het denken, want in m’n iBook zit ‘maar’ een CD-ROM drive…

dat had ik niet gezien, maar het lijkt mij dat het moet kunnen anders is zo'n apparaat erg onpraktisch.

daan.

Het zou inderdaad wat van de gekke zijn...

[quote:efb43e1064="maccnl"]Ja, het was een beetje stomme vraag misschien, maar van verschillende kanten hoor je verschillende dingen. Ik wil de DVD-brand-functionaliteit (waarschijnlijk) gaan gebruiken voor backup-doeleinden (niet films maken), dus het boeit niet zoveel of iDVD werkt of niet. Films maken doe ik wel als ik een G4, G5, G6, ... heb.

Ik had de handleiding van de brander alvast gedownload er daar stond het volgende zinnetje in:

[quote:efb43e1064]At the time of publication, if your Mac does not have a native, built-in DVD-ROM or Combo (CD-RW and DVD-ROM) Drive, Apple does not support DVD-Video playback over external, third party DVD drives.[/quote:efb43e1064]

Dit zette me een beetje aan het denken, want in m’n iBook zit ‘maar’ een CD-ROM drive…[/quote:efb43e1064]

Ik heb eergisteren in een wat oudere externe cd brander een dvd brander gezet en die draaid als een tirelier. Ik heb een Imac G3 met alleen een DVD-rom speler. 4 jaar geleden heb ik toen van freecom er een cd brander bij gekocht. Uit nieuwsgierigheid heb ik hem laatst uit elkaar gehaals en zag dat er naar mijn mening ook wel een dvd brander in zou kunnen. Ik heb dit geprobeert met een Nec 2500 rw + en - en toast 6 in Panther zag hem meteen. en je kunt er ook gewoon films mee kijken op je mac.

Ps je kunt in die externe behuizingen ook een hardeschijf plaatsen zodat je een mobiele harddisk hebt.

Je hoeft niet perse Apple DVD Player te gebruiken om films te kijken. Er zijn genoeg andere softwarematige players zoals VLC...