CD's lezen in iTunes.

Hallo, ik heb nogal wat problemen met i-tunes.. niet echt een ok programa voor de leek zoals ik... toen ik mn ipod aansloot op een computer waar ik net itunes op had geinstaleerd en de library dus helemaal leeg was wiste hij automatisch alle muziek van mn ipod... nu probeer ik dus weer al mn cd's er op te zetten maar hij leest de namen niet, tracks/artiesten, en als ik dat allemaal handmatig moet gana invoeren ben ik volgend jaar nog bezig... wat doe ik fout???? HELP!!!

[mod:f77b85e786=“tiny”] Ik heb de titel van de thread aangepast. Hier graag geen HOOFDLETTERS, uitroeptekens en woorden als ‘SPOED’ en ‘HELP’.[/mod:f77b85e786]

Hoi Supereva :) welkom op 't forum!

Het klopt dat je ipod alles kwijt is, omdat hij de lijst letterlijk overneemt
van iTunes. Maar als je 'n CD in iTunes hebt geïmporteerd, kun je ergens
de optie kiezen dat hij de tracknummers van internet haalt.
Ik ga er even vanuit dat je op 'n Mac zit, maar hier kun je die optie vinden:
[b:519be04d6b]Geavanceerd->haal CD-tracknamen op[/b:519be04d6b]

Mocht hij niet alle nummers op die manier kunnen vinden, dan denk ik dat je
inderdaad alles verder handmatig moet invullen… tenzij iemand een programmaatje
weet wat dit ook kan doen. :slight_smile:

Maar iTunes is een behoorlijk goed programma voor een beginner hoor :wink:
Waarschijnlijk heb je ook een melding gekregen van iTunes op 't moment dat je
de iPod aan je computer zette. Dan zal hij zoiets zeggen als; [i:519be04d6b]“er is een nieuwe
iPod gedetecteerd”[/i:519be04d6b]

Mvg,
Joram

Als het goed is, geeft hij die melding idd wel...

Ik heb verscheidene mensen op wel geholpen met iTunes en hun iPod en wat voor veel mensen moeilijk te snappen bleek te zijn was het principe van automatisch syncen. In de voorkeuren van je iPod, kan je aangeven hoe je de bestanden erop wilt zetten.

1. Je kan alles er gewoon klakkeloos op laten zetten (complete sync). In dat geval zullen alle bestanden en playlists helemaal overgenomen worden. Maar… Alles dat zich niet in de library of playlists bevindt (omdat het bijvoorbeeld later is weggegooid), zal gewist worden. Als je je Pod dus synct met een lege library, wist hij feitelijk je iPod.
  2. Je kan alleen de aangegeven playlists syncen. Als je hele library niet op je iPod past, bijvoorbeeld. Ook hierbij zal alles dat niet in de selectie staat gewist worden.
  3. handmatig: dit is de enige vorm van bestanden op je iPod zetten die niet al het andere niet wist. Hier is het gewoon sleur en pleur. Met deze methode heb je de meeste controle over je pod maar hij is ook het meest bewerkelijk.

Als je de iPod die met een andere Mac gesynct is op je eigen Mac wilt aansluiten, kan dit alleen als je hem reset. De achterliggende gedachte is dat Apple geen gelazer wil door beschuldigd te worden van het vergemakkelijken van illegaal verspreiden van muziek. Anders zou je vrolijk met je iPod bij iedereen alle muziek kunnen meenemen. Er zijn overigens wel onofficiële programma’s waarmee je de bestanden wel van je pod kunt halen als hij als ‘harde schijf’ aan een Macje hangt.

Nu je dit eenmaal weet zal je zeker genieten van je iPod en iTunes. Het is echt een geweldig duo! Veel plezier :slight_smile:

[quote:3d0d25d293="supereva"]...maar hij leest de namen niet, tracks/artiesten...[/quote:3d0d25d293] Je moet niet vergeten om internetverbinding te maken als je cd's importeert. iTunes haalt de namen niet van de cd, maar van internet.

Je kunt ook proberen om achteraf de namen te koppelen, zoals Joram heeft uitgelegd.

bedankt! gekopieerde en illegale CD's zal ik dus wel handmatig moeten invoeren neem ik aan? die haalt ie niet van internet... Het probleem was idd de lege library. maar voor de leek is het niet duidelijk dat een lege library je hele ipod wist.. misschien als je je eerst uren verdiept hebt in de gebruiksaanwijzing... zonder internet kun je dus niet met goed fatsoen je CD's op je ipod zetten.. geef toe beetje bewerkelijk allemaal....

[quote:733db0357c="supereva"]gekopieerde en illegale CD's zal ik dus wel handmatig moeten invoeren neem ik aan? die haalt ie niet van internet...[/quote:733db0357c]Precies. Tenzij er enig systeem zit in de manier waarop je alles op cd gezet hebt. Als de bestanden op je cd's namen hebben en/of op de een of andere manier gesorteerd zijn, dan is er wel wat mogelijk. Laat even weten hoe ze op de cd staan en misschien verzint een van ons een truc.

[quote:733db0357c=“supereva”]Het probleem was idd de lege library. maar voor de leek is het niet duidelijk dat een lege library je hele ipod wist… misschien als je je eerst uren verdiept hebt in de gebruiksaanwijzing…[/quote:733db0357c]De library moet je eigenlijk afblijven.
Apple is niet royaal met waarschuwingsvensters, dus als ze vragen “of je zeker weet dat je alle bestanden wilt wissen”, dan moet je echt even achter je oren krabben.

Als je toch zeker weet dat je je muziek alleen op de iPod wilt en dus geen ruimtevretende library op je computer (ik raad het hoe dan ook af), zorg dan dat in je iPod voorkeuren in ieder geval de optie “Beheer nummers en afspeellijsten handmatig” aan staat en niet een van de twee “werk … automatisch bij” opties.