centrale opslag

Goedenavond
Ik ben nieuw hier en beschouw mezelf als een leek qua computer/apple kennis.
Ik ben dus blij dat ik dit forum gevonden heb want ik heb een vraag, een aantal.

Ik wil op mijn wifi thuisnetwerk een centrale-opslag aansluiten voor o.a. itunes-muziek, films, foto's en downloads.
huidige apparatuur:
We hebben een aantal apple producten in huis: 2 x macbook pro een iphone en ipod classic. verder geen apple tv of airport express oid
Onze tv is een oude B&O beeldbuis. Meer dan een scant aansluiting heeft de tv niet.
De muziek installatie is een versterker met tulp-kabel.

Het is de bedoeling om gezamenlijk en tegelijkertijd gebruik te kunnen maken van het netwerk en de opslag.

WENSEN
-Itunes-muziek luisteren op alle apples maar ook op de stereo (met tulp-kabel) LIEFST zonder tussen komst van een macbook. Eventueel de iphone of een ipad als afspeel-medium hiervoor gebruiken kan wel. Ik wil wel de zelfde kwaliteit als mijn huidige ipod classic.
-Foto's opslaan, bewerken, en bekijken middels macbook, iphone ( en evt. bekijken via de tv?)
-Films opslaan, en bekijken middels macbook, iphone en de tv

tenslotte wil ik de centrale-opslag ook vanuit elders via internet kunnen benaderen om ongeveer dezelfde functies te gebruiken als binnenshuis.
Liefst alles zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk realiseren.
Prijs kwaliteit en opslagverhouding is ook van belang.

de lacie cloudbox lijkt mij een goede optie:
http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10597
http://www.wegotserved.com/2012/12/03/hands-lacie-cloudbox/4/
Wat is jullie mening hierover?

Voorts de vraag wat er vervangen moet worden of wat heb ik nog meer nodig gezien mijn wensen en aanwezige apparaten?
Vervanging van de TV? aanschaf van een apple TV en airport express?

Graag verneem ik jullie reactie. Alvast bedankt

Je hebt in ieder geval een goed beeld van je wensen.
.
Het lijkt er op dat je een NAS nodig hebt. Een Cloudbox is ook een NAS maar dat is niet de NAS die ik aan zou raden. Het idee achter de cloudbox is dat je data op 2 locaties opgeslagen is. Dit is de toekomst maar voor nu niet de oplossing waar jij naar zoekt. De cloudbox oplossing is het eerste jaar goedkoop maar daarna betaal je er behoorlijk voor en veel opslag heb je niet. Voor hetzelfde geld heb je een NAS met 10x zoveel capaciteit en betere opties.
.
Ik zou persoonlijk eens denken aan een Synology D212J of zo.
Dat systeem is veel meer ingesteld op de wensen die je noemt en los daarvan denk ik dat je bij Synology ook beter zit dan bij LaCie (zeg ik zelf als beta-tester van LaCie).

Sluit me aan bij recoiller. Ik hoor veel positieve verhalen over NAS apparaten van Synology. Zelf heb ik een aantal NetGear ReadyNAS apparaten in mijn beheer. Degelijk spul voor zakelijk, tamelijk beperkt en te simpel om thuis mee te spelen en iTunes integratie is er wel, maar werkt voor geen meter. Zelf heb ik een tijdje een NAS van Thecus gehad, die kan ik sowieso ernstig afraden, wat een ramp-apparaat was dat! Zet 'm één keer verkeert uit en je bent uren bezig er weer firmware in te krijgen en al je data is foetsie.

@ recoiler: heb jij ervaring met een LaCie NAS achter een airpot extreme < modem en gedoe met poort 8080? ik krijg een 5big Network2 maar niet via mylacie benaderbaar. (sorry voor de offtopic)
{ik zou ook geen LaCie nemen...)

[quote=The Jesus url=http://www.onemorething.nl/community/topic/centrale-opslag#post-2499410 time=1355348064]@ recoiler: heb jij ervaring met een LaCie NAS achter een airpot extreme < modem en gedoe met poort 8080? ik krijg een 5big Network2 maar niet via mylacie benaderbaar. (sorry voor de offtopic)

{ik zou ook geen LaCie nemen...)[/quote]

Ja, ik heb daar ervaring mee en ik raad je heel sterk af om de LaCie via je Airport te laten lopen. Sluit de 5Big direct aan op je router als dat mogelijk is. De instellingen met de airport ertussen worden een stuk complexer en de kans dat hij via internet van buiten benaderbaar is, is te verwaarlozen.
.
Nog een zorgpunt van de 5Big even als de 2Big is dat er verschillende systemen zijn die van buiten identiek zijn, ook dezelfde naam hebben maar uit verschillende lichtingen. Het verschil is alleen te herleiden op basis van het serienummer. Het gaat zelfs zo ver dat de software en updates van de ene 5Big niet draaien op de andere 5Big. Ik klaag al veel over Apple dat ze het gebruikersgemak aan hun laars lappen, maar LaCie weet dat te overtreffen.
.
Welke poorten je open moet zetten om er van buiten bij te komen hangt af van het protocol dat je kiest, bijvoorbeeld FTP of VPN.. Tevens zijn de instellingen op de verschillende routers ook nog regelmatig verschillend. Gemiddeld ben ik meer dan een uur bezig om een LaCie van buiten benaderbaar te krijgen terwijl ik de Synologies meestal binnen een kwartier goed ingesteld heb.
.
Overigens heeft LaCie tegenwoordig een dienst via eigen IP adressen waar het ook vrij makkelijk mee gaat. Daarmee ben je wel afhankelijk van LaCie mocht het niet werken en de service van LaCie is berucht.

[quote=yvoruiters url=http://www.onemorething.nl/community/topic/centrale-opslag#post-2499395 time=1355346476] tenslotte wil ik de centrale-opslag ook vanuit elders via internet kunnen benaderen om ongeveer dezelfde functies te gebruiken als binnenshuis.

Liefst alles zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk realiseren.[/quote]Wel even goed zorgen dat die schijven goed beveiligd zijn.

KRO Reporter onderzocht de veiligheid van randapparatuur zoals netwerkschijven (NAS). Steeds vaker zijn deze apparaten uitgerust met webservers, die het mogelijk maken de apparaten op afstand, via internet te benaderen. Een aanzienlijk aantal merken blijkt standaard onbeveiligd te zijn, [u]waardoor ze voor iedereen, waar ook ter wereld toegankelijk zijn.[/u]

De kopers van de apparatuur zijn zich er meestal [u]niet van bewust dat hun netwerkschijf toegankelijk is voor derden[/u]. http://reporter.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/07-12-2012

Zelf heb ik voor Synology gekozen, een DS413j. Deze NAS draait op DiskManager als OS en dat werkt prima samen met OSX. Zij hebben ook een app iTunes Server die er voor zorgt dat de muziekmap standaard in het netwerk verschijnt als gedeelde bibliotheek. uiteraard kan je deze ook instellen als de native bibliotheek van een van de computers.

Verder werken de volumes ook gewoon als gedeelde schijven voor alle computers en werkt TimeMachine ook op dit apparaat. Ze hebben een app voor het op internet delen van bestanden op internet.

Voor het luisteren van muziek op de stereo heb je toch echt iets nodig dat het geluid van de computer naar een signaal voor de stereo omzet. De oplossing van Apple is de AirPort Express. Dit werkt wel prima met een iPhone of iPad qua aansturing in combinatie met de gedeelte bibliotheek van de Synology.

Voor het bekijken van films op je tv heb je een aansluiting nodig tussen je netwerk en de tv, met Scart gaat dat alleen lukken als je een mediaserver kan vinden die Scart ondersteunt. Apple heeft hier zelf de AppleTV voor, maar de nieuwste ondersteunt alleen HDMI. Er zijn in de winkel losse kastjes te krijgen, maar of die er ook met Scart zijn betwijfel ik.

Foto's bekijken op de tv is hetzelfde als video's bekijken op de tv. Bewerken van foto's doe je door iPhoto of Aperture zo in te stellen dat de bibliotheek op de NAS staat.

Hou er op de NAS wel rekening mee dat de computer waarvan je gaat beheren (iTunes of iPhoto) wel de eigenaar van de map moet zijn waar je in werkt.

[quote=recoiller url=http://www.onemorething.nl/community/topic/centrale-opslag#post-2499404 time=1355347257]

Ik zou persoonlijk eens denken aan een Synology D212J of zo.
[/quote]

[quote]
Ik ben nieuw hier en beschouw mezelf als een leek qua computer/apple kennis.
Ik ben dus blij dat ik dit forum gevonden heb want ik heb een vraag, een aantal.
[/quote]

Synology is niet echt het meest gebruiksvriendelijke toestel.
Als je over 0 technische kennis beschikt , raad ik je die af .

Die cloudbox lijkt me op dat opzicht beter.
Het is een nas , geen cloudopslag , je hebt 1TB of meer.

Bedankt voor de reacties.

Ik twijfel over de LaCie i.v.m. de minder goed bevonden kwaliteit en service. De prijs is wel zeer acceptabel €220,- voor 3TB.
Ik denk dat de LaCie wel voldoet aan mijn gebruikswensen omdat het ook mijn indruk was/is dat het een NAS betreft ( tot 3TB ) .
Synology kost meer, al was het maar omdat de harde schijven er nog los bij gekocht moeten worden. Echter als de kwaliteit zoooo veel beter is...

Om iets meer inzicht te verkrijgen nog een paar vragen:

Welke harde schijven gebruiken jullie in de Synology DS413j respectievelijk D212J.
Op de site van Synology staat een hele waslijst aan schijven maar welke is qua prijs kwaliteit capacitiet verhouding het meest interessant?

Ook nog even een vraag over het gebruik van de NAS cf. mijn wensen.
Poezenbeest gebruikt Diskmanager als OS. Begrijp ik het goed dat dit een ander programma is dan DSM van Synology? En zo ja waarom gebruik je dat?

Het blijft kwestie van de prijs, kwaliteit, capaciteit verhouding. DSM van Synology lijkt me een duidelijk programma en zelfs voor mijn leken niveau te doen.Zeker in combinatie met hun service en dit forum als steuntje in de rug. Of zie ik dat verkeerd?

Daarom hoopte ik op gebruikservaringen met de nieuwe LaCie cloudbox zoals in de link weergegeven:
http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10597
http://www.wegotserved.com/2012/12/03/hands-lacie-cloudbox/4/
(voor de volledigheid dit is een andere variant dan de oude versie welke, meen ik, slechts 100GB groot was en inderdaad gebuik maakte vand dataopslag in de cloudservice van Lacie)

Heeft er iemand ervaring met de nieuwe cloudbox van laCie?

Dank je.

Er zijn er inderdaad 2 , er is ook een kleine zwarte die ik tegenkwam toen ik naar een review zocht.

Dit is dus een review van de nieuwe cloudbox

http://connecteddigitalworld.com/2012/12/12/product-review-lacie-cloudbox/

makkelijke setup dus

Al gedacht aan een Drobo ?
Heb dat hier al 3,5 jaar draaien.
Werkt perfect.
Aangesloten middels firewire op iMac en gedeeld in netwerk.
Documenten opslaan, openen vanaf iedere computer, films streamen naar Mac mini en zo naar TV, iTunes beluisteren ...

Ik had een drobo met firewire , man wat was dat ding traag
Nog geen 30MB/s

Het briljante van de eerste zwarte Cloudbox was dat hij in de achtergrond kon synchroniseren naar de cloud. Dit was het reclamefilmpje tijdens de testperiode:
https://www.youtube.com/watch?v=ncix2qp79b4
Deze cloudbox was alleen beschikbaar met 100Gb schijf en de cloudbackup was het eerste jaar gratis en daarna 99 euro per jaar. De cloudbox zelf koste 229 euro als ik me niet vergis.
.
Een probleem van LaCie is wel vaker dat ze meerdere verschillende producten onder dezelfde naam op de markt brengen. De huidige cloudbox is totaal anders dan de box van vorig jaar. In plaats van 100Gb voor 299 euro heb je nu 3Tb voor 220 euro. Dit is bijna onrealistisch goedkoop omdat een losse 3Tb schijf al snel 150 euro of meer kost. De huidige reclamefilmpjes laten zien dat het een familie-sharing NAS is. Dat was de Cloudbox van vorig jaar zeker niet.
.
Met betrekking tot de Synology, daar zitten standaard geen schijven in. Het D212J model heeft ruimte voor 2 schijven. Je kunt zelf kiezen welke schijven je er in zet en je kunt ze vrij eenvoudig later ook uitbreiden naar grotere schijven. Bij Alternate kun je vrij goedkoop goede schijven kopen.
.
LaCie is bij de lancering van Lion heel duidelijk geweest dat ze hun hardware supporten zolang het in productie is. Alle hardware die niet meer in productie was hebben ze bij de lancering van Apple laten vallen. Dan zou je denken dat alle 2Big en 5Big schijven nog wel support zouden hebben, maar dat bleek niet zo te zijn. Er waren nieuwe versies van deze apparaten en de schijven die 'al' een jaar eerder gekocht waren en nog wel in de garantie zaten kregen geen technische support of updates meer. Ik heb ook sterk mijn twijfels of de kopers van de eerste cloudbox nog wel support kunnen krijgen ook al zijn ze pas een jaar geleden gekocht.
.
Drobo schijnt ook goed te zijn maar prijzig. Het zijn Raid systemen voor groot gebruik en ik geloof dat je een soort van garantie krijgt dat ze altijd je data kunnen terug halen mocht het nodig zijn. Ik dacht ook dat ze maar 1 netwerksysteem hadden wat nogal groot en prijzig was. Maar dit weet ik dus niet zeker.

Met Diskmanager bedoelde ik DiskStationManager, dus gewoon DSM, het standaardprogramma van Synology.

Zelf ben ik onderweg naar een configuratie met drie keer 2TB (van Western Digital), die heb ik uit de WD Elements gesloopt. De schijven zijn momenteel bij de Mediamarkt goedkoper met behuizing dan los (€89 per 2TB). Deze schijven ga ik instellen als één volume van 4TB voor data-dump, eventueel met nog een apart volume voor cloud-dingen of zoiets.

De derde schijf gaat voor veiligheid zorgen als een parity disk, zodat de uitval van een schijf niet leidt tot data-verlies. Dit is van wat ik hoor de snelste en veiligste opstelling qua data. iTunes e.d. gooi ik gewoon op deze schijven en laat naast dat ik mijn iMac de bibliotheek laat beheren, ook een iTunes-server draaien (heeft DSM een eigen app voor).

In de vierde bay komt een hd van 500 GB die ik nog heb liggen (uit een Ultrafox van Iomega), deze gebruik ik als TimeCapsule voor mijn Macs.

Ik ben nu na drie weken al heel tevreden met de DS413j en het is nog een ontdekkingsreis wat er allemaal kan, maar zo gaandeweg kom ik steeds verder...