certified pdf gaat bijna goed...

Ook ik moet sinds kort advertenties in certified pdf gaan aanleveren. Het gaat bijna goed, maar nog niet helemaal. Mijn probleem:

Ik heb een advertentie opgemaakt in Illustrator en bewaard als eps. In illustrator staan mijn output opties op 800 dpi. Vervolgens maak ik een pdf in distiller. In distiller heb ik de bicubic downscaling uitgezet. Ik heb ook al geprobeerd om deze op minimaal 300 dpi (en ook hoger heb ik geprobeerd) te zetten. Vervolgens ga ik in Acrobat met ‘instant pdf’ de hele zaak flight checken. alles goed, geen errors… als ik daarna daadwerkelijk de instant pdf print qeue gebruik, geeft ie ineens wel een error, namelijk dat de resolutie van grayscale of full colour image niet hoog genoeg is, minder dan 300 dpi… aaargh!

Ik heb al van alles geprobeerd bij te stellen in illustrator, distiller en acrobat / instant pdf… Niets helpt

Heeft iemand hier de [b:449a8d7e00][color=orange:449a8d7e00]GOUDEN TIP[/color:449a8d7e00][/b:449a8d7e00] voor me???

ok !

Compressie Zip/uit.

Algemeen 2400dpi.

Kleurenafbeeldingen
Kleuren Afb:
300 dpi
450 dpi Bicubisch AAN!

Grijswaarde:
300 dpi
450 dpi Bicubisch AAN!

Monochrome:
1200 dpi
1800 dpi Bicubisch AAN!

Optie! Tekst en lijnillustraties ! AAN!

KLeur!:
Instellingen bestand / Geen
beleid kleurbeheer/ ongewijzigd laten.
Principe / stnd

Werkruimte dot gain 20%
sRGB IEC1966-21
U.S Web Coated (SWOP)v2
Apperaat afh geg.
eerste 2 opties aan.
overdrachtfuncties/behouden
halftoon/ staat hier uit?!

Geavanceerd:
Instellingen bestand / Geen
beleid kleurbeheer/ ongewijzigd laten.
Principe / stnd
sRGB IEC1966-21
U.S Web Coated (SWOP)v2
eerste 2 opties aan.

Hier kan de drukker mee overweg. ben benieuwd :wink:

Ik neem aan dat dit de Distiller settings zijn? Major thanks!!!! Ik hou van jullie allemaal op dit kekke forum!

LOL :D[url=http://www.ghentpdfworkgroup.org/Specifications/]Dit kwam ik ook nog tegen[/url]

Wij gebruiken de instelling zoals beschreven… (eerder bericht)

... en ik weet niet of je deze al hebt, maar anders ff downloaden:[url]http://intranet.enfocus.com/~public/sd/[/url] daarna klik je PDF_gids_NL.pdf aan!

[quote:f284e06dbc="jkazius"]Ik neem aan dat dit de Distiller settings zijn? Major thanks!!!! Ik hou van jullie allemaal op dit kekke forum![/quote:f284e06dbc]

En deden de settings hun werk?

[quote:8764dc9391]Urbin: U.S Web Coated (SWOP)v2[/quote:8764dc9391]

SWOP? :stuck_out_tongue: Ik dacht het niet :cry:

SWOP is de kleurruimte die hoort bij rotatiedruk in de VS. Deze kleurruimte wijkt sterk af van Europese vlakdruk- en rotatie-offset.

Euroscale Coated V2 is voor standaard offset het beste geschikt (als je geen kleurprofiel van de drukker hebt).

[quote:71ac96763e="Urbin"]KLeur!: Instellingen bestand / Geen beleid kleurbeheer/ ongewijzigd laten. Principe / stnd

Werkruimte dot gain 20%
sRGB IEC1966-21
U.S Web Coated (SWOP)v2
Apperaat afh geg.
eerste 2 opties aan.
[/quote:71ac96763e]

rbhoen (en anderen):
Ook al staat alles hier op SWOP etc. wat inderdaad niet de eerste keuze zou zijn, het maakt allemaal NIETS uit!

Het beleid voor kleurbeheer staat (zoals je tot op heden in de meeste gevallen beter kunt doen) UIT. Dus wordt er niets met CMS gedaan of ICC getagged.

Dit even ter info.

Erik

[quote:e4bfaebd29="Erik Koldenhof"]Het beleid voor kleurbeheer staat (zoals je tot op heden in de meeste gevallen beter kunt doen) UIT. Dus wordt er niets met CMS gedaan of ICC getagged.[/quote:e4bfaebd29]

:wink: Ehrik: Indien je postscript maakt van een document met kleurprofielen of een document met geplaatste bestanden met kleurprofielen… zullen deze toch zeker wel bewaard worden?

Instellingen bestand stond op: “geen” en niet op “Kleurbeheer uit”.

[quote:91abd83339="rbroen"]Ehrik: Indien je postscript maakt van een document met kleurprofielen of een document met geplaatste bestanden met kleurprofielen... zullen deze toch zeker wel bewaard worden?

Instellingen bestand stond op: “geen” en niet op “Kleurbeheer uit”.[/quote:91abd83339]

Postscript is NIET ICC compatible! Er wijn welliswaar mogelijkheden om ICC gegevens in .eps files te versleutelen, maar dat levert risico’s op.

Nogmaals, een ingesloten profiel is niets meer dan een Post-It memo met informatie, als je niets met die info doet, blijft het beeld ongewijzigd.

Met de instellingen kan je een complete Photoshop .csf in één keer selecteren, het beleid voor Kleurbeheer bepaalt echter of en wat er gebeurt met kleur. Het beleid stond echter op ‘ongewijzigd laten’, dus doet de Distiller niets met ICC.

Wat je eventueel kunt doen met Distiller is dat je alle beelden ‘tagged’ met ICC profielen. Dit betekend dat je ICC profielen in de afbeeldingen gaat embedden, er gebeurt NIETS met de data van die beelden zelf.

Waneer je een drukker met een CMS server (bijv GretagMacbeth iQueue) hebt, kan die software de embedded profielen gebruiken om het geheel af te stemmen naar hun eigen pers. Je moet dan wel heeeeeel goed weten wat je doet (welk profiel ga je insluiten).

Een mooi voorbeeld hiervan kan zijn: CMYK bestand opgemaakt (en kleurgescheiden) voor drukker A en moet gedrukt worden bij drukker B:
PDF embedden met profiel_drukker_A.icc en bij drukker B de PDF laten converteren van drukker_A.icc naar drukker_B.icc.

Erik

Ik zeg ook niet dat de distiller is gaan rekenen met de profielen; maar ik denkt dat de profielen nog steeds aanwezig zijn in de pdf (als ze aanwezig waren in het postscript document). Afhankelijk van de verdere verwerking van de pdf zouden deze profielen nog invloed kunnen hebben op de output.

Ik laat nog even een test op de zaak doen voor de zekerheid: Tiff, EPS, Jpg: XPress 6 (OSX) -> Postscipt -> Distiller.

Dan even kijken met Pitstop wat er van overblijft qua embedded ICC.

Keep you informed,

Erik

Hierbij onze bevindingen wat betreft Postscript en embedded ICC.

zoals ik dacht, herkent Distiller (getest met versie 4, 5 en 6) geen embedded profielen in de Postscript (QXD 4, 5, 6), ook niet in de .eps afbeeldingen waar Quark niets mee kan doen.

Kortom, wanneer je denkt aan een volledige ColorManagement (CMS :wink: ) workflow op basis van Postscript, kan je nog wel de nodige risico’s lopen.

De twee opties die overblijven zijn dus:

1. Een zeeeeeer consequent gebruik van hooguit 2 kleurruimten in je afbeeldingen en opmaak: 1 x CMYK en 1 x RGB. Na opmaak een .ps bestand aanmaken (kleuren ongewijzigd laten voor de Postscript). Dit .ps bestand in Distiller opnieuw de profielen laten embedden (let op: die ene CMYK en die ene RGB!).

2. Zet Postscript in het Museum van Oudheden (en dus ook je bijbehorende opmaak programma), en dus…
    Daar gaan we weer: Gebruik InDesign en exporteer direct naar PDF zodat de ingesloten ICC profielen allemaal ook correct in je PDF staan embedded.

Let wel; Als je profielen embed in je PDF, wil dat nog NIET zeggen dat de rest van de workflow er automatisch gebruik van gaat maken. Er is alleen maar hele belangrijke informatie (wat voor kleur?) meegestuurd met het document.
Voor de drukker die wel ICC gebruikt, is het een uitkomst, omdat ten alle tijden vooraf kan worden gecontroleerd volgens welke kleur-specifiacties de bestanden zijn aangeleverd. Indien een drukker een verkeerd kleurgescheiden PDF bestand ontvangt, kan hij/zij deze nog steeds middels de embedded ICC profielen en zijn eigen pers-profielen optimaliseren.

To zover voor nu,

Erik