Certified PDF indesign

Hallo allemaal, ik begin nu een beetje wanhopig te worden van dat cPDF. Als ik vanuit indesign een postscript bestand omzet naar PDFX3 gaat alles nog zoals het lijkt te horen. Geen foutmeldingen in het logbestand etc.

Echter het certifien met profiel CMYK process geeft iedere keer de melding “Object overlaps page safe type zone”. Wie weet wat er mis is? Zelf certifiedpdf.com kent deze meldig niet :x

Ik print ps bestand met de acrobat distiller printdriver vanuit indesign - osx 10.3. Papierformaat 1 cm groter dan document en snijtekens aan. Fonts allen ingesloten en beeld volledig. Alles is uiteraard 300 dpi en 1 op 1 geplaatst. Postscriptfile level3 binair.

Hopelijk hebben jullie een idee, alvast bedankt.

ik denk dat dit de oorzaak zou kunnen zijn, stel dat je opmaak een A4ft is, dan is je netto natuurlijk 210 x297mm. Een normaal voorziene afloop is tussen de 3 & 5 mm, laat ons even 5 nemen.

Je brutoft is nu reeds 220 x 307 mm, dus je afloop van 1 cm heb je reeds bereikt, waar staan dus je snijtekens, registratietekens, ed. … jawel binnen dat formaat.

Neem eens als afloop rondom bv 10 of 15 mm, en maak eens opnieuw een psbestand aan, en certifieer het vervolgens nu eens…

Dit zou volgens mij de oorzaak (kunnen/moeten) zijn dacht ik mij nog te herinneren uit de avondles.

groeten,
servir frais

voor alle duidelijkheid een brutoft van bv 230 x 317 mm....

(alleen is het mij een raadsel waarom in de x3 versie dit geen foutmelding geeft, moest dit de oorzaak van jouw probleem zijn).

ik heb zelf altijd aangehouden om netto-formaat (A4) + 20 mm (hoogte & breedte) als uiteindelijk formaat van de pdf te gebruiken. het 'juiste' formaat zou dan dus 230 x 317 mm zijn voor een A4.

vervolgens zet ik de afloop én de snijtekenafstand op 5 mm.

dit heb ik ooit eens van t net geplukt voor het aanleveren van adv’s voor tijdschriften nederland. nog nooit problemen gehad :smiley:

succes ermee (en laat even weten of je probleem opgelost is ajb 8) )

Bedankt voor jullie snelle reactie maar ik blijf het probleem behouden. Ik heb mijn PDF nu gebakken met bijna 3,5 cm extra rondom, overlap 5 mm en afstand snijteken 6 mm (geen enkele vorm van overlap lijkt mij)

Hierondereen afbeelding hoe de snijtekens eruitzien in Acrobat:

[img:a101c3d118]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=1271[/img:a101c3d118]

[b:a101c3d118]De inhoud PDF/X3 log:[/b:a101c3d118]

<PDFX ISO=“15930-3:2002” COMPLIANT=“true”>

PDF/X Compliance Report

1. Summary

Warnings: The total found in this document was 0.
Violations: The total found in this document was 0.
No problems were found in the document.

This document passes PDF/X-3 compliance checks.

</PDFX>

[b:a101c3d118]En wederom certified error:[/b:a101c3d118]

Error Object overlaps page safe type zone (5x)

vul bij het printen naar postscript eens in 'formaat automatisch' ipv een vaste maat. Laat ID zelf bekijken hoeveel nodig is.

[quote:6655b17572]indesign een postscript bestand omzet naar PDFX3[/quote:6655b17572]

? cPDF is niet PDF/X.

Let ook op welke versie je pdf wordt en kijk hier eens:
De 10 geboden van werken met PDF (én InDesign)
http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16996

Je kunt vanuit ID ook een 'device independent PS' wegschijven. Kijk maar in de PPD-lijst als je een printopdracht geeft. Daarna kun je er in Distiller mee doen wat je wilt.

Met Device independent valt de helft van mijn document eraf, ik kan ook geen paginaformaat e.d. opgeven. Het document is 420x148,5 en past daarom niet op een standaart papierformaat. (?)

WOZ
Met de automatische formaat instellingen krijg ik dezelfde foutmelding maar nu (10x) ipv 5x Verder ziet de PDF er goed uit. Documenteigenschappen Acrobat 6:

PDF/X-3:2002
Application: Adobe Indesign 2.0
PDF producer: Acrobat Distiller 6.0 for Macintosh
PDF Version 1.3 (Acrobat 4.x)

Ik gebruik PDX/X3 in distiller om een PDF te maken van een postscript bestand. Die PDF certify ik met enfocus vanuit Acrobat 6 met het CMYK process color profiel.

Ik begin steeds meer te denken dat het probleem in de profiel keuze zit. Als ik kies voor ‘PDF/X-3:2002 v2 Verification’ krijg ik ‘no errors or warnings’. Ik heb geen officieel profiel van de drukker en wil dus gewoon ‘standaard’ Offset CMYK verificatie… Welk profiel kan ik het best gebruiken?

Dat de helft er van af valt met Divice Independent kan niet. Daar zit namelijk geen maatvoering in...

Wat je wel hebt is dat je in de meeste profielen een maat opgegeven hebt gekregen. Kies onder settings > edit PDF settings en kies het profiel van je keuze. ONTHOUD DE MAAT DIE DAAR STAAT! (opschrijven mag ook) en pas het aan aan je document. Plus 20 mm voor de afloop. That will do the job… Kun je gewoon je zojuist genmaakte device independent PS voor gebruiken. je zult zien :wink:

Sterkte

Sorry deskman maar ik ben je even kwijt.

[quote:0e197a382b=“Deskman”]
Wat je wel hebt is dat je in de meeste profielen een maat opgegeven hebt gekregen. Kies onder settings > edit PDF settings en kies het profiel van je keuze. ONTHOUD DE MAAT DIE DAAR STAAT! (opschrijven mag ook) en pas het aan aan je document.
Sterkte[/quote:0e197a382b]

Moet ik in distiller een nieuw PDF/X3 profiel aanmaken? En moet ik mijn document aanpassen? Mijn document is 420x148,5 en ik denk niet dat de klant het leuk vind als die straks op een a4tje door de bus valt…

Je kunt je profiel in distiller aanpassen. Daar zit een maat in opgegeven. Als je het aanpas voldoet het formneel natuurlijk niet meer aan de instellingen die zo zijn opgegeven. Maar verder klopt alles. Een buitenformaat kan eigenlijk niet aan een cPDF standaard voldoen, lijkt me. Zet daarom hierna de maat weer terug, of bewaar het onder een andere naam.

[img:6efd00e168]http://www.noxbox.nl/files/acrobat.jpg[/img:6efd00e168]

Het is me gelukt om een PDF te bakken met apparaat onafhankelijk instelling. Maar helaas:

8 Error Object overlaps page safe type zone (13x)
N Fixed Changed page box layout in conformity with the press layout specifications
N Fixed Removed marked content
N Fixed Changed color (15x)
8 Fixed Black text is set to overprint

Het worden er steeds meer, nu al (13x). Begin nu echt agressief te worden. Wie heeft dit systeem verzonnen! Ben met OS X al een groot deel van mijn Human Readable Interface verloren, krijg ik er enfocus Human Incompatible Error Messages bij. 7 jaar ervaring en floep, niks niet meer DTPen.
Naast vormgeving, DTP en systeembeheer moet ik er ook nog maar een cursusje programmeren bij gaan doen. Kan ik tenminste een functioneel programma schrijven. :evil:

Bedankt allemaal voor het meedenken, maar ik denk niet dat dit vandaag nog gaat lukken.

Je probleem heeft me wel weer op een erg spannende site gebracht voor wie wel eens wil weten wat er moet en kan en mag. Je zal er nu niet zo veel aan hebben, maar toch: http://www.metaclarity.com/

handige applescriptjes bijvoorbeeld…

Als het drukwerk voor gewoon CMYK offset is waarom gebruik je dan niet gewoon de joboptions en ppp's voor Instant PDF van "KVGO-vellenoffset" ? Deze ondersteunen óók 2Byte fonts (jeweetwel de fonts die ID aanmaakt bij een rechtstreekste EXPORT naar PDF).

[quote:cb5eafd12a]Nieuwe Certified PDF voor vellenoffset en digitaal druk specificaties Per 1 juni 2003 zijn er nieuwe specificaties van kracht voor het aanleveren van drukgerede PDF voor vellenoffset en digitaal druk. De nieuwe specificaties zijn nu PDF/X-1a:2001 (PDF 1.3) compatibel voor eenvoudigere uitwisseling met landen als Duitsland en Amerika, internationaal georienteerd en omvatten een aantal verbeteringen met betrekking tot: …

Voor de Mac

• een Adobe Acrobat Job Options bestand:
    KVGO_vellenoffset_V1.joboptions,
    Dit bestand dient in de map AdobeAcrobat 5.0DistillerSettings te worden gekopieerd.

• een Enfocus PDF Profiel voor uitsluitend CMYK full colour opdrachten:
    KVGO_vellenoffset_cmyk_v1.ppp

• een Enfocus PDF Profiel voor het drukken met steunkleuren al dan niet met CMYK:
    KVGO_vellenoffset_spot_v1.ppp
    Zie instructies hieronder.[/quote:cb5eafd12a]

Zie ook : http://www.idp-group.nl/index/pdfkvgo.cfm

Ik heb even een testje gedaan en een pagina aangemaakt van 148,5 x 420 mm, 3 mm aflopend. foto geplaatst (3 mm aflopen)

Geprint vanuit ID naar postscript file, als PPD kies je Adobe PDF (NIET device independent, dan zal ie niet gaan passen op je pagina)
In distiller (bijv) de PDFX3 settings.
Bij het printen heb ik bij “Marks en Bleeds” 15 mm rondom gegeven.
PDF geopend in Acrobat Pro
Als je dan hem certificeert (Instant PDF) met PDF/X3;2002 v3 Verification gaat ie er doorheen zonder errors.
Ook als je hem certificeert met CMYK process colors gaat ie er goed doorheen (behalve dat de resolutie van mijn beeld lager is dan 300 PPI)

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat jouw pagina er ook goed doorheen gaat…

Verdomd... Ik had begrepen dat in de Independent setting het formaat niet meegenomen werd. Dat lijkt een voordeel, maar is een nadeel, omdat het de instellingen in je joboptions niet overruled. Nooit gemerkt omdat ik het tot nu toe alleen voor A4 heb gebruikt.

Ja, de naam doet echter vermoeden dat het "papier" formaat onafhankelijk is van de "printer" Niet dus. Ik was bezig met een formaat van 415 x 578 dus ik was er snel achter..

@ WOZ:
Over die 2-byte fonts: ID maakt ze altijd aan, niet alleen als je direct vanuit ID exporteert naar PDF.
Ook als je naar Postscript print, alleen worden ze dan later door de Distiler omgezet naar outlines.

JAAAAAAAAAAAAA! Met de KVGO profielen is het gelukt. Ik ben (heel toepasselijk vandaag) bevreid van alle problemen. Ga meteen kijken of ik ook een PDF met steunkleuren kan maken. Iedereen bedankt voor het geduld. Zonder dit forum was ik er niet uit gekomen.

Thanx

Wat zoeken naar Double Byte fonts leverde mij een link op naar.... [url=http://www.prepressforums.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=3039&sid=c22b6d80024723328968f73c2f3a6dd4#3039]AdobeHenk[/url] die verklaart dat de route via Distiller ook DoubleByte fonts kan opleveren. Opletten dus.

Overigens gaat het alleen mis als er geen Adobe PS3 rip gebruikt wordt. Nou ben ik niet thuis in RIPS, maar zijn er veel PS-emulators in RIPland? Of gebruikt iedereen de AdobePS in zijn rip-engine?