certified pdf vertoont ASCII tekens

mmm vreemd, ik heb een certified pdf gemaakt voor een blad van een advertentie. en op mijn mac en op andere macs hier vertoont deze geen vreemde tekens. Het blad heeft de pdf geplaatst en daar bleken dus alle "vreemde tekens" verandert te zijn naar ASCII.

Een pdf zou toch gewoon alles moeten insluiten, dat is juist één van de fijne dingen van pdf.

CD met pdf teruggevraagd, en ik heb geen problemen.

Kan iemand mij hier opheldering overgeven (er is nu een discussie over wie er fout is in deze en dus voor de kosten op moet draaien).

Ik heb geen oplossing maar ik wel even reageren. Wij krijgen ook steeds meer te maken certified PDF. Omdat dit zeer betrouwbaar moet zijn. Daarom zijn er uitgevers die zelf geen open bestanden of een gewoon pdf(op goede resolutie) accepteren. Maar jouw probleem zou dus niet mogen voorkomen. Anders heeft certified PDF geen zin. Ben benieuwd of iemand een verklaring heeft!

mijn motto is dat als iemand ook een pdf kan gebruiken, dat ik altijd deze gecertificeerd aanlever, zo weet ik zeker dat ik alles heb onderdrukt. geeft mij toch een veilig gevoel, maar ik vraag me echt heel erg af waar de fout zit.

misschien toch ook maar een extra beveiliging in mijn pdfjes gaan aanbrengen…dan weet ik zeker dat een ander niet kan klooien, ze hebben namelijk mij het origneel teruggestuurd. en niet wat er op hun HD staat en waar dus misschien ingeklooid kan zijn

ben erg benieuwd of er nog meer mensen zijn die het herkennen.

Sabine,

Check ff je “stuur PB” :wink:

Hallo, is daar iemand ? :?

??

Ik begreep dat je een probleem had met een PDF file. Géén idee of dat inmiddels opgelost is, maar uit pure nieuwsgierigheid had ik de file graag door Enfocus willen halen. Benieuwd wat ik vind (we hebben een PDF workflow). Ik had je een persoonlijk bericht gestuurd, wellicht niet ontvangen?

PB teruggestuurd, hopen dat ie aankomt....

Kan het misschien zijn dat je een true type font hebt gebruikt?

we maken vaker pdf's van deze opmaak en nooit problemen gehad en nu plots wel, en dan alleen bij de diegene die het gaat plaatsen, verder nergens, dus ik vermoed dat het daar ligt....

de gebruikte fonts gebruiken we ook altijd en nu gaat het mis… :frowning:

Ik heb van Henk Gianotten wat PDF-fen ontvangen over fonts, maar ik moet ze nog eerst lezen. Ik vraag me ook af in hoeverre die drukker een "echte" PDF workflow heeft. Sorry, tot nu toe nog géén echte oplossing, want font problematiek is een van de ergste dingen zie er zijn.

Woensdag had ik nog een advertentie met een Multiple Master font, en dat drama heeft me een halve dag gekost om op film te krijgen.

Sabine, doe nou niet zo verlegen en stuur die PDF naar 't e-mail adres wat ik je gaf :wink:

Pfff, 57 pagina's fonts-kost doorlezen valt niet mee op deze hete (25 graden in de schaduw) dag. Dus snel het balkon opgevlucht en daar verder getypt (voordeel van een laptop).

Om te beginnen, er is certified PDF én certified PDF. Dat “certified” is afhankelijk naar welke drukker je de advertentie stuurt. Voor de kranten drukkerijen gelden andere profielen dan voor de tijdschriften of gewone drukkers. In een profiel van een bepaalde tak drukkers (b.v. kranten) staan de voorwaarden waaraan een PDF moet voldoen om gebruikt te kunnen worden. Bij de krantendrukkerijen leggen de normen lager dan bij de tijdschriften drukkers. Éénmaal gecertificeerd voor kranten wil niet zeggen dat de PDF ook bruikbaar is voor tijdschriften. Hierin ligt ook de letterinformatie ingesloten, dus hier hebben we al een bron van storingen te pakken.

Tweede bron van storingen: het Mac OS, om het even welke.
Om te beginnen een stelling: alle drukkerijen in Nederland werken op het Mac platform, en belichters kunnen alleen Mac fonts belichten (voor 98% waar).
Terug naar onze TrueType letters, er zijn er twee, één voor het Mac platform en één voor het Windows platform. Mac OS 9.# kan alleen TrueType letters voor het Mac platform aan, Mac OS X kan TrueType letters van het Mac én Windows platform aan. Als je in Mac OS X een PDF maakt met daarin ingesloten TrueType letters van Mac en Windows, dan heb je op Mac OS 9.# een probleem. En dat geld dan tevens voor de meeste film belichters in Nederland.

Soortgelijk probleem heb ik met Multiple Master fonts. Een PDF met een MM-font kan ik op de DTP-afdeling wel zien op monitor, niet printen of plotten en alleen op film uitdraaien met de Heidelberg Primesetter. Ik heb in de RIP van de Primesetter een Postscript header file geactiveerd die MM-fonts omzet in bruikbare belichtersinformatie. De meeste belichters verslikken zich echter in MM-fonts.

Ik ben benieuwd wat die error is in je certified PDF. Want dit duid echt op een probleem. Omzetten van ASCII naar binair is bij het KVGO_vellenoffset_cmyk_v1 profiel geen error maar een caution. ASCII is geen probleem, het kost echter meer geheugenruimte en is met de huidige techniek niet meer nodig (leuk vergelijkend testje: bewaar in Photoshop dezelfde foto eens als Photoshop EPS, de ene keer in ASCII en de ander keer binair. De ASCII versie neemt meer ruimte in voor dezelfde beeldinformatie).

Als een drukkerij een advertentie krijgt met TrueType letters van een Windows platform, dan zal hij deze vervangen door een TrueType letter van het Mac platform. Omdat de letterbreedte’s niet exact overeenkomen, zal er tekstverloop ontstaan. Maar als je een beetje oplet lees je de advertentie over (als de klant tenminste hardcopy meegeeft – volgens de leveringsvoorwaarden van het KVGO is dat verplicht).

Ook dit kan gebeuren: een PDF raakt tijdens verzending (ISDN, ADSL of e-mail) beschadigd). Als dit geconstateerd wordt: PDF nog een keer sturen.
En bij het branden op CD, is de CD wel geverifieerd? Dit wordt uit gemak nog wel eens achterwege gelaten.

Nog een specifieke grap waarop de PDF-file van Henk Gianotten me op wees: er zijn programma’s die b.v. TrueType fonts naar Postscript fonts kunnen vertalen en visa versa. En dit is niet gegarandeerd foutvrij.

Voor de rest, ik zou de PDF-file graag willen controleren, want voor de rest blijft het ook gissen voor me. Wil je de PDF van Henk Gianotten zien over Fontgebruik dan stuur ik je deze graag op.

Groetjes, Zora

(En nu vlot naar de koelkast, dat biertje zal nu wel koud zijn).

8)

mmmmm ik geloof dat mijn kennis over certified pdf behoorlijk is als ik jouw verhaal zo lees.

wij werken ook met de verschilldende profielen en vragen altijd volgens welk profiel we moeten werken.

PDF is op CD gezet en daarna nog gecontroleerd op een extern werkstation dus ik kan me niet voorstellen dat daar iets misgegaan is

uitgeverijen werken dus echt niet allemaal op Apple, want ik heb er al 5 teruggehad die de cd opnieuw wilde hebben omdat ze er niets mee konden(vond ik ook een beetje weird). Inmiddels brand ik de pdf’s op een hybride cd want ik werd het een beetje zat.

Ik wil maandag wel die pdf van je. ga ik daar eens naar kijken. Lijkt me behoorlijk nuttig.

Dan stuur ik jou de mijne ook. Ben al erg blij dat je je er zo mee bezig houdt. PDF is toch gewoon best wel heel handig en behoorlijk vaak gevraagd tegenwoordig om in aan te leveren.

hoe heb je je pdf certified gemaakt? Gebruik je daarvoor software van enfocus? Volgens mij is het de bedoeling dat er niet meer met verschillende profielen gewerkt gaat worden. Voorheen had iedere krant / tijdschrift zo'n beetje zijn eigen distiller profiel maar volgens mij is dat nu terug gebracht naar 1 profiel voor kranten, 1 voor tijdschriften en een voor vellen offset. De profielen zijn te vinden op www.cebuco.nl (kranten) www.oppo.nl (tijdschriften) Verder zijn er ook nog profielen te vinden bij enfocus (www.enfocus.com), die van vellenoffset bijvoorbeeld. Heb je je pdf zelf al eens geprint? Krijg je dan ook vreemde tekens in ASCII te zien? Toen je je pdf certified hebt gemaakt heeft er geen waarschuwing of error in je rapport gestaan? Bij het minste of geringste wordt er namelijk al een waarschuwing gegeven of een error. Verder is het zo dat zo'n rapport nu ook gebruikt kan worden om aan te tonen of jij of de andere partij iets verkeerd heeft gedaan. Als je pdf echt certified is en je twee groene vinkjes hebt dan kan het probleem niet aan jou liggen.

Frans de Reijdt,

Kijk ook ff bij: Forum Beeld -> XPDF / cPDF Somebody shoot me!

Ik schreef daar o.a.:

Op het Grafivak in de RAI langs de stand van Enfocus geweest.
Hier kon men mij vertellen dat men hard bezig is om hun producten (o.a. Pitstop) geschikt te maken voor Mac OS X.
De update wordt deze zomer verwacht, e.e.a. natuurlijk ook geschikt voor Acrobat 6 (opm. Enfocus: men praat wel over Acrobat 6, maar het is nog niet volop beschikbaar, en de nederlandse vertaling zal wel 2 à 3 maanden op zich laten wachten).

Op het gebied van certified PDF ving ik nog dit interessante nieuws op. Men werkt achter de schermen hard om de wirwar aan PDF profielen te stroomlijnen tot een aantal europeesche profielen voor drukwerk. Dit omvat profielen voor handelsdrukwerk, kranten, diepdruk, flexo en zeefdruk. Zoals eerder opgemerkt komt het KVGO profiel voor handelsdrukwerk overeen met het belgische MediBel+ profiel. En zo zijn er meer locale profielen die van andere afgeleid zijn. Aan deze wirwar voor europeesche consumenten wil men een einde maken, om op eeropeesch niveau tot één duidelijke set van profielen te komen.

Meer wil men niet kwijt, dan nadrukkelijk te zeggen om toch naar het PDF seminair te gaan op 3 juni in de Jaarbeurs in Utrecht, congreszaal Juliana (www.enfocus.com/seminairs).

Let op het programma bij 10:15: Ghent PDF workgroup specifications, de Nederlandse situatie (t.o.v. europeesche profielen?) en 10:40 Certified PDF workflows nog meer gestroomlijnd: nieuwe productaankondigingen door Enfocus.

Ik zou deze ontwikkeling maar in de gaten houden…

Graphit in Krommenie heeft een site waar PDF profielen staan:

http://www.certifiedpdf.nl/

De meeste standaard én bedrijfsprofielen kun je hier doorgaans wel vinden. :wink:

Zora,

bedankt voor de extra info!

frans