Certified Pdf

Wellicht zijn de volgende 2 links handig voor de mensen die met het aanleveren als Certified Pdf van materiaal bij uitgevers en drukkers te maken hebben.

http://www.ghentpdfworkgroup.org/Specifications/
http://www.certifiedpdf.net/

Alle gangbare joboptions en profielen bij elkaar.

Bedankt, 1e kon ik niet, 2e wel (was de oude van Graphit, als ik 't niet mis heb).

2e is van Enfocus. Die van Graphit was volgens mij certifiedpdf.nl. Maar die was de laatste tijd niet meer zo up to date.

Hee 8) Je kunt nooit genoeg cPDF info hebben!

OT: Ik hoop dat ID2 en cPDF binnenkort samen kunnen werken.

Bedankt voor site nr.1 !

ff snel kijke

:apple:

Handig om te weten, op de site van Enfocus:

http://www.enfocus.com/pdfguide/

Ook in Nederlands.

Inderdaad, goed leesvoer.

Ook handig misschien, afgelopen maand zijn de twee standaard profielen voor kranten en magizines aangepast. Zijn te vinden op de eerder genoemde site: www.certifiedpdf.net. Ook de namen zijn aangepast, heten nu: -MagazineAds_1v1 -NewspaperAds_1v1

Tevens handig, je kunt je daar aanmelden zodat je van alle veranderingen op de hoogte wordt gehouden.

Verder is er een goeie database te vinden met alle warnings en errors die je kunt krijgen met de verschillende profielen.

:smiley:

Hou vooral de toekomstige ontwikkelingen in de gaten. Men is op Eurpeesch niveau bezig om de profielen te standariseren. Voor Amerikanen en Aziaten is het onbegrijpelijk dat ieder land hier z'n eigen profielen hanteert, voor wat wezenlijk eigenlijk hetzelfde drukprocedé is. Immers, er zijn in Europa maar enkele persenbouwers. Vergeleken met Europa gebruikt Amerika voor bijna een heel continent vrijwel dezelfde profielen.

En als dan de Nederlandse krantedrukkers/uitgevers dan ook nog gewoon alles in fc gaan drukken (zoals de rest van de wereld) i.p.v. steunkleur, zijn een hoop cPdf problemen (de meeste problemen onstaan bij gebruik van spotcolors) opgelost en is iedereen weer blij. Maar ja zo'n drukpers is niet goedkoop en Nederland is conservatief wat dit soort zaken betreft. Als je in het buitenland verteld dat er hier nog kranten in spotcolors gedrukt worden, kijken ze je echt vol ongeloof aan. Een lange weg te gaan dus.

Ik heb stage gelopen bij het Leidsch Dagblad, ik kan me er wat van voorstellen.

Goed ff dit nog:

Nog enkele handige linken voor PDF verwerkers en gebruikers:

www.planetpdf.com
www.pdfzone.com of www.pdfzone.de
www.adobe.com/print/prodzone
www.callas.de
www.prepress.ch

Belangrijke WAARSCHUWING voor Acrobat 5.0 gebruikers en hoger:
Acrobat 5.0 is NIET backward compatible met ACrobat 4.0 / PDF 1.3
Het gaat fout op:
– Encryptie
– Transparantie (vooral creatieve DTP gebruikers moeten hierop beducht zijn, informeer in zo’n geval of je drukker Acrobat 5.0 of hoger gebruikt!).

[quote:cfe13679d5="Zora la rousse"]Belangrijke WAARSCHUWING voor Acrobat 5.0 gebruikers en hoger: Acrobat 5.0 is NIET backward compatible met ACrobat 4.0 / PDF 1.3 Het gaat fout op: – Encryptie – Transparantie (vooral creatieve DTP gebruikers moeten hierop beducht zijn, informeer in zo'n geval of je drukker Acrobat 5.0 of hoger gebruikt!).[/quote:cfe13679d5]

Transparantie (illustrator/InDesign!) kan inderdaad problemen geven als de drukker niet beschikt over een Postscript Level 3 Rip die volledig volgens adobe specs is. Acrobat 5 hoeft echter geen problemen te geven, die kan zonder meer een perfecte PDF 1.3 distillen, zelfs met transparantie erin. Transparantie is dus niet zozeer een probleem van Pdf als een ‘Niet doen’ voor de dtp’er. Net zo als dat je de ‘smooth shadings’ uit Illustrator beter niet kunt gebruiken (liever handmatig maken) in combinatie met Pms kleuren als het eindproduct een cPdf moet worden en dat Xpress verlopen (die wel compatible zijn met oudere Rip’s) als ze in Pms zijn nooit naar wit (=0%cmyk) mogen lopen, maar naar bijv. 3% van de Pms kleur. Cmyk en ZW pdf’s kunnen over het algemeen zonder bijzondere problemen verwerkt worden. Bij steunkleur advertentie’s blijft het even opletten voor de dtp’er. Niet alle fouten die in een preflightrapport van een cPdf zitten zijn de schuld van het nieuwe Pdf gebeuren, de meeste zijn ‘gewone’ dtp fouten (witte tekst op overdruk bijv.!, ja echt, dat komt voor). En encryptie heeft sowieso niets te zoeken in een cPdf.

[quote:17f035aeb9]– Transparantie (vooral creatieve DTP gebruikers moeten hierop beducht zijn, informeer in zo'n geval of je drukker Acrobat 5.0 of hoger gebruikt!).[/quote:17f035aeb9]

Ik wil hier toch even op deze wijdverspreide onjuistheid reageren: je mag transparantie in InDesign gebruiken dat het een lieve lust is. Je hoeft enkel te weten hoe je correct “afvlakt” als uw drukker met een (kloon) RIP werkt die geen Level 3 en transparantie kan verwerken.
Trouwens: de huidige cPDF-specs laten geen transparantie toe. Een Certified PDF bevat dus NOOIT transparantie.
Als je de eerst een PostScript file aanmaakt en die daarna laat distillen met de huidige cPDF-specs, is er praktisch nooit een probleem met files afkomstig van InDesign! Directe Export naar PDF vanuit InDesign kan problemen geven op RIPs die geen multibyte of CID-fonts ondersteunen (hoewel dit reeds een 7-tal jaar in de PostScript specs is opgenomen. RIPs die dit niet ondersteunen zijn dus ofwel “klonen” ofwel niet 100% Adobe-compatibel).
In de huidige cPDF specs zijn CID-fonts trouwens toegelaten. Een drukker die dus dergelijke files niet kan belichten heeft dus verouderde hardware…

Nog een tip voor InDesign-gebruikers:

http://www.nickhodge.com

daar vindt u veel nuttige informatie over het correct gebruik van InDesign en PDF !