Chaos in bibliotheek

Beste forumleden,

Ik ben enkele jaren geleden begonnen met het verzamelen van muziek en toen wist ik niet dat je deze muziek automatisch en overzichtelijk op kon laten slaan door I-tunes zelf. Tevens heb ik twee jaar geleden met een programmaatje een back-up vanaf mijn Ipod nano gemaakt, omdat mijn computer gecrasht was. Mijn muziek staat hierdoor werkelijk overal verspreid op mijn computer en is dan ook nog in submappen verdeeld.

Onlangs ben ik uren bezig geweest met het ordenen van mijn nummers in Itunes. Ik heb alle albumnamen ingevuld en de bijbehorende illustraties toegevoegd. Deze zijn NIET opgeslagen maar ik heb ze versleept vanaf google.

Omdat ik bang ben dat mijn computer crasht, wil ik graag mijn bibliotheek, inclusief albumillustraties en de juiste tags overzetten op een externe harde schijf. Ik denk echter dat, als ik alles kopieer naar de HD en ik bij een eventuele crash de bibliotheek opnieuw wil openen, de illustraties zullen ontbreken en de tags nog verkeerd zullen zijn.

Heeft iemand een oplossing voor het ordenen van mijn muziek en het behouden van mijn Itunes-bibliotheek?

Excuses voor de ietwat onduidelijke zinnen, het is nogal lastig uit te leggen.

Groeten Jeroen.

Itunes zelf naar informatie & artwork over je muziek laten zoeken? ;)
En ordenen kan je kiezen door op naam/artiest/rating/genre/plays/ ... te klikken

(of bedoel je dat niet :s )

Bedankt voor je snelle reactie!
ITunes vindt mijn artwork en tags echter niet, tenminste veruit de meeste.
Met ordenen bedoel ik eigenlijk dat al mijn muziek netjes in één map komt te staan.

Alle muziek die nu verspreidt staat op je computer moet je in de map itunes music zetten. Zo staat al je muziek mooi in het mapje van itunes en dat mapje kan je dan via een backup op je externe HD zetten.
Artwork zal je dan zelf moeten opzoeken & aanvullen :s

[quote=Jerak url=http://www.onemorething.nl/community/topic/chaos-in-bibliotheek#post-2101653 time=1290107389]Deze zijn NIET opgeslagen maar ik heb ze versleept vanaf google.[/quote]Hoezo niet opgeslagen? Volgens mij slaat iTunes alles automatisch op. Kijk eens in jouw muziekmap waar de map iTunes in staat. Ik denk dat daar gewoon alles keurig staat. Het is net als met iPhoto. Ook daar moet je niet in de map gaan zitten rommelen, maar het programma zelf alles laten organiseren. En als je een backup wilt maken dan, dan doe je dat mooi van je hele map iTunes.

Als eerste in de iTunes voorkeuren de volgende instellingen nakijken.

[img]/uploads/community/0aadaee4b716d8cbae1cdd05cbef08cff11a077b_0.png[/img]

Belangrijk is dat de bovenste twee zijn aangevinkt.

Voor bestanden die al WEL in iTunes staan, maar nog 'buiten' de bibliotheek (dus in losse mapjes overal op je harde schijf) kun je iTunes alles laten kopieren naar de 'eigen' bibliotheek.
Dit doe je zo...
[img]/uploads/community/1410a59b6c3a3aa1b558939b8a3308cbd7c3e137_0.png[/img]

[img]/uploads/community/e7bd8ec31aa2f329fd13ee31607c1383646e09de_0.png[/img]

Als dat is gebeurd kun je alle muziek die buiten de iTunes map staat gewoon wissen. Dit geld alleen voor muziek die je al wel eens in iTunes gesleept hebt natuurlijk, anders kon iTunes de bestanden ook niet vinden om naar de eigen bibliotheek te plaatsen.

Staat alles dan eindelijk in iTunes, dan begint het grote werk om het te gaan organiseren, maar dat is van latere zorg... de basis moet eerst goed zijn.

Hoop dat het duidelijk is.

Oh ja, en als je dan eindelijk alle muziek in de iTunes Library hebt staan, dan vooral niet via de Finder in die map gaan rommelen! Dan raakt iTunes compleet van slag.

Let wel op dat als je iTunes zelf de illustraties laat ophalen, deze [u]niet[/u] automatisch ook in het mp3-bestand worden opgeslagen. zolang je de iTunes library bestanden behoudt is dat geen probleem. Als je zelf illustraties toevoegt dan worden deze wel ook in het bestand zelf opgeslagen.
Het is overigens heel makkelijk om door iTunes opgezochte illustraties wel in het bestand te zetten. Daarvoor moet je het illustratievenster openen. de knop hiervoor zit links onderaan en dan het meest rechts. als je nu op een nummer gaat staan, zie je bijbehorende illustratie. Vervolgens rechtermuisknop-Kopieren en dan in de betreffende muziekbestanden plakken.

Bedankt allemaal voor de reacties!
@ Fatboysmart; betekent dit dat ik na het verplaatsen van m'n muziek naar de itunes mappen, de bijbehorende artwork en tags weer opnieuw moet aanpassen?

Meestal niet. De Tags zitten 'in' het MP3 bestand opgeslagen en worden dus gewoon meegekopieerd. Albumcovers kunnen of 'in' het bestand zitten, maar afhankelijk hoe je ze hebt toegevoegd kan het ook zijn dat iTunes ze apart bewaard heeft. Ik neem aan dat iTunes in dat laatste geval wel zo slim is om de koppeling met het artwork in stand te houden.

Ik vermoed dus dat alles gewoon blijft zoals het is, alleen wordt alles 'centraal' opgeslagen in de iTunes library in de map Muziek zodat het niet meer overal rondslingert op je harde schijf.