Chello en airport

Ik heb een ibook en een emac. Nou wil ik draadloos met mijn ibook door mijn huis en de emac kan gewoon op de kabel blijven. Ik heb een Chello verbinding en een Motorola modem. Ik weet echter niet wat nu te doen, was vanmorgen bij Machouse in Woeden en daar konden ze me ook niet helpen. Werkt Airport express op een ethernet verbinding van Chello? Ik heb wel al een Airport Extreme kaart in mijn ibook. Help!!

Chander

Ik heb zelf een Draytek 2200WE aan een Thomson kabelmodem van Chello hangen. Je router/base station moet via DHCP een ip-adres kunnen krijgen. Volgens mij kan elke router dat wel, ook Airport Express.

Waar je alleen op moet letten is dat je via http://provisioning.upc.nl/ het MAC adres moet wijzigen. Hier moet je dan het MAC adres van je router/base station invullen.

je kunt een Airport express direct aan het modem hangen en dan inderdaad even het MAC adres bij UPC wijzigen, Echter, de AE heeft geen ethernet uitgang en alle computers in het netwerk zullen een wifikaartje moeten hebben, ook de emac.

Dit is op te lossen door tussen modem en AE nog een ethernet router te hangen. Handig is dan wel het uitdelen van ip adressen aan de router over te laten en de AE alleen de data draadloos te laten doorgeven.

Precies, dus koop daarom een AirPort Extreme, of een andere (goedkopere) WiFi router, want die hebben allemaal tenminste één tot 4 ethernet uitgangen. Alleen voor het streamen van iTunes heb je AirPort Express nodig.

Ik heb een jaar geleden ook problemen met mijn extream en chello gehad. Uiteindelijk lag het aan de MAC adres wat veranderd moets worden. Bij je eerste inlog na het aansluiten van de motorola modem had ik mijn powerbook gebruikt. Daardoor werd het MAC adres van mijn powerbook bij chello geregistreerd. Omdat ieder ding een eigen MAC adres heeft is het alleen mogelijk om deze te gebruiken na het wijzigen van het MAC aders. Dit is gelukkig tegenwoordig bij chello toegestaan want een jaar geleden mocht dat niet. gelukkig kreeg ik mijn zin na lang en lief zeuren...

Of je moet bij de configuratie van de router het MAC-adres kunnen aanpassen en datgene invoeren wat bij chello geregistreerd staat (het adres van de PC waarmee je voor de eerste keer hebt ingelogd). Chello registreerd namelijk modem en MAC-adres zodat men er zeker van is dat maar één gebruiker gebruik maakt van het abonnement...

[offtopic]Had Chello maar ben wat dat betreft gelukkig verhuisd en heb nu @Home[/offtopic]

Ik heb het volgende: iMac G4 draadloos, Powerbook 3400c draadloos (!) en een windows ME machine draadloos, alledrie naar een Airport Xpress, die met ethernet aangesloten zit op een Motorola modem van Chello.

Dit heb ik net twee weken geleden werkend gekregen. Je hoeft tegenwoordig je Mac-Address niet meer op te geven bij Chello! Je sluit gewoon de hele boel aan, zet de Airport Xpress op DHCP, je reset je modem (heel belangrijk) door er 5 minuten de stroom vanaf te halen en je surft naar provisioning.chello.nl. Daar kun je aangeven dat je je vorige machine vervangt door je nieuwe (draadloze) router.

Ik had alleen wel een vaag probleem: de DNS servers van Chello kwamen niet goed door via DHCP op de airport Xpress. En ik kon dus niet surfen. Het koste heel wat telefoontjes voor we daarachter kwamen en Chello had er ook geen verklaring voor. Ze waren wel prima bereikbaar trouwens… De oplossing bleek te zijn de IP-adressen van die DNS servers handmatig in te voeren via het airport hulpporgramma. En nu loopt alles als een zonnetje, ook AirTunes!

BTW, dit was mijn eerste post op dit forum; hallo allemaal!

Ik heb sinds 1 november Chello (zie [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=29464]hier[/url]) en heb een nieuw Thomson modem erbij gekregen. AirPort Express er aan, en werkt prima.

Ik wilde laatst iets testen door direct mijn iBook er aan te hangen, maar toen werkt het niet meer omdat inderdaad het Mac adres van mijn AE nu bekend staat bij chello. Maar gelukkig kan je de helpdesk bellen en dan refreshen ze je Mac adres.

[quote:e54ef74b56="zeeger"]BTW, dit was mijn eerste post op dit forum; hallo allemaal![/quote:e54ef74b56] Héé, welcome to the club, hoop dat je hier veel informatie mag vragen en geven.

Het schijnt dat er bij Chello inmiddels e.e.a. verandert is, dat was (naar eigen ervaring) wel eens anders, maar ja, wat wil je als provider als je alleen maar bakken kritiek te verwerken krijgt :wink:

[quote:d4fdb7b757="Oppie"]Precies, dus koop daarom een AirPort Extreme, of een andere (goedkopere) WiFi router, want die hebben allemaal tenminste één tot 4 ethernet uitgangen. Alleen voor het streamen van iTunes heb je AirPort Express nodig.[/quote:d4fdb7b757]

Aan een ethernet uitgang heb je nog niet zoveel en het is ook wel erg handig om gewoon alle computers dradloos te hebben

[quote:332bcf45e6="awi"]Aan een ethernet uitgang heb je nog niet zoveel en het is ook wel erg handig om gewoon alle computers dradloos te hebben[/quote:332bcf45e6] Eerste bericht: [quote:332bcf45e6="Chander"]Nou wil ik draadloos met mijn ibook door mijn huis en de emac kan gewoon op de kabel blijven.[/quote:332bcf45e6] Vandaar! :innocent: