CHMOD instellen op server

Ik moet voor een guestbook met flash de CHMOD van een bestand op de server wijzigen in 766. Dit schijn je te kunnen instellen bij het uploaden naar de server. Ik gebruik dreamweaver maar weet niet of je dat daar mee kan doen.

Weet iemand hoe ik dat op de mac kan doen. Als ik ga zoeken op internet naar info zie ik alleen maar ingewikkelde pc activiteiten.

CHMOD is het commando waarmee je permissies in kunt stellen op de server. De getalcode staat voor de betreffende permissies, 766 betekent Read, write en execute rechten voor de eigenaar van het bestand (jij?) en voor alle anderen read en write. Als je wilt kan ik de details daarvan ook nog wel uitleggen.

Het gaat er dus om dat je de permissies van de bestanden die je op de webserver hebt gezet wijzigt. Een manier om dat te doen is via terminal een telnet-verbinding op te zetten naar de server en dan chmod uit te voeren. Een andere is de permissies in te stellen via je FTP-applicatie. Ik heb echter de ballen verstand van Dreamweaver dus ik weet niet hoe je dat daarin moet doen.

Al met al dus wel wel wat uitleg, maar nog geen oplossing. :frowning: Sorry, maar wilde je toch even informeren over het hoe en wat. Nu nog iemand die Dreamweaver goed kent.

Als dat in Dreamweaver zelf kan ben ik altijd stom bezig, want ik doe het online via een "control panel" van mijn provider of via RBrowserLite.

Volgens mij moet het ook vanuit php kunnen trouwens, iets als:

<?php
chgrp(“filename.ext”,“users”);
chmod(“filename.ext”,0606);
?>

zou moeten werken denk ik…

Ik gebruik zelf wel Dreamweaver maar nooit voor het uploaden van mijn bestanden. Wat ik je aanraad te gebruiken is een FTP app. zoals Fetch of Transmit... beide zijn shareware (en te vinden op versiontracker) en daarmee is het een eitje om de CHMOD van een directory te wijzingen :D Hoop dat je hier wat aan hebt :wink:

Transmit is de man!