Cinema 23" uit de doos met dode pixel

Heb sinds gisteren een nieuwe Cinema 23" display. En wat blijkt, er zit een dode pixel in. Nu is volgens mij is de dode pixel policy van Apple minimaal 7 voordat je 'm kunt inruilen. Maar deze dode pixel is erg opvallend en hij komt letterlijk net uit de doos. Is hier iets aan te doen? Dat vind ik niet kunnen namelijk.

Man, als ik al die verhalen lees van al die dode pixels, geef mij dan maar liever een CRT scherm. Voor een scherm dat je zo duur betaald hebt is het alleszins de moeite van te reageren. En zijn er misschien geen 2 of 3 van die dead pixels tegen elkaar dat het zo opvalt? Hopelijk kun je hem inruilen. 2000 EUR is een smak geld.

Als je hem "online" hebt gekocht is het volgens de wet op de consumentenkoop een "koop op afstand" dan heb je een afkoelperiode van 8 dagen, binnen die tijd mag je de koop ongedaan maken, zonder opgaaf van reden.

Top! Dan sta ik dus nog veilig. Daarnaast, ik heb net even goed gekeken. Er zit één ontzettend opvallend (roodkleurige) dode pixel op. Maar als ik het scherm helemaal op zwart zet zie ik (door goed te kijken) nog 3 extra dode pixels.

Is het een complete pixel (alle 3 de subpixels?) of een subpixel (rood, groen of blauw)? Als ik kijk in de La Cie LCD policy staat daar dat drie dode subpixels naast elkaar onacceptabel is en dus vervangen moet worden. Hoe dat bij Apple zit weet ik niet.

Weet je zeker dat de fysieke pixel kapot is? Mijn broer had laatst een virtuele ‘dode’ pixel, op de Mac zat ie er, maar op de PC niet (hij kon er zelfs een screenshot van maken).

Ah, lees nu net je reply hierboven, dat wordt terugsturen dus :frowning:

[quote:15c811613c="Adriaan Mol"]nog 3 extra dode pixels.[/quote:15c811613c] Kill 'm all en terug met die zooi! Het is verdomme geen pak suiker van een paar piek! Ga er mee terug naar de leverancier en laat ze de storende plek(ken) zien. Probeer je 'recht' op een goed apparaat af te dwingen. Succes ermee.

Simpel, terug naar je leverancier!

Waarschijnlijk is het dode pixel verhaal toch wel een hot issue want hoevaak zie je niet in advertenties GEEN DODE PIXELS, dus niet accepteren.

Succes :wink:

Ik lees net dat de termijn 7 dagen is, geen acht.

dit is de tekst:

[b:fdb082769b]Wat is een overeenkomst op afstand[/b:fdb082769b]
Een overeenkomst op afstand zoals de wet die omschrijft is een aankoop waarbij de consument en de verkoper elkaar bij die aankoop niet hebben gezien. Van een overeenkomst op afstand is bijvoorbeeld sprake als u iets via internet of bij een postorderbedrijf bestelt.

[b:fdb082769b]Belangrijke uitbreidingen rechten consumenten[/b:fdb082769b]
consumenten hebben recht op een afkoelingsperiode van 7 werkdagen na levering van het product. Zij mogen een product binnen die periode terugsturen, waarbij ze alleen de portokosten voor het terugsturen hoeven te betalen. De verkoper mag dan geen verzend- of administratiekosten in rekening brengen. De verkoper mag wel voorwaarden verbinden aan het retour zenden.

wanneer de verkoper het product heeft gefinancierd (bijvoorbeeld door het verstrekken van een lening) wordt de financieringsovereenkomst automatisch ontbonden als de consument gebruik maakt van de afkoelingsperiode.

het product moet uiterlijk 30 dagen na bestelling bij de consument geleverd worden. Als dat niet gebeurt, kan de consument de koop onmiddellijk ongedaan maken. Dit geldt niet als de partijen een andere leveringstermijn hebben afgesproken.

Als de consument het product binnen de afkoelingsperiode terugstuurt, moet de verkoper binnen 30 dagen het betaalde bedrag terug betalen.

[b:fdb082769b]De afkoelingsperiode geldt niet bij:[/b:fdb082769b]

aankoop van onroerend goed
aankopen die speciaal (op bestelling) zijn gemaakt (bijvoorbeeld een maatpak)
aankopen die snel kunnen bederven of verouderen (bijvoorbeeld taarten)
kranten en tijdschriften
cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken
financiële diensten
weddenschappen en loterijen
logies, vervoer, restaurantreserveringen en vrijetijdsbesteding indien deze zijn afgesproken op een bepaalde datum of voor een bepaalde periode

een dienst waarmee de verkoper met instemming van de consument is begonnen voordat de afkoelingsperiode is verstreken[/b]

Elke consumentenkoop kan je zonder opgaaf van redenen ongedaan maken binnen 8 dagen na aankoop. Dat is bij wet geregeld. Terug naar de winkel dus, en een nieuwe eisen of er vanaf zien.

Heb je het als zakelijke aankoop gedaan, dus “op naam van de zaak” dan geldt die bescherming niet en zal je het zelf met de leverancier moeten uitzoeken.

en dode pixel policy vind ik belachelijk! net zoiets als “als ten minste 1 richtingaanwijzer het nog doet op uw auto dan valt het niet onder de garantie”.

Het is wat, denk je slim te zijn door veel geld neer te tellen voor een goed scherm. Krijg je dit soort "minimale dode pixels" onzin verhalen. Maar goed, deze gaat zeker terug.

nou adriaan na al die verhalen hier op het forum over dode pixels en apple displays, sta ik er nog steeds versteld van hoeveel mensen zich toch nog een dergelijk apple display aanschaffen...apple fan in hart en nieren noemt men dit zeker... :D

Nee ik denk dat die dode pixel policy van apple alleen maar een afschrikkend effect heeft. Ze willen er klanten mee wegjagen die 1 dode pixel hebben zodat ze er minder hoeven te repareren. Iedereen denkt nu meteen dat je Apple niet mag bellen als je minder dan 7 dode pixels hebt, en braafjes houdt men zich er aan.

Maar volgens mij heeft Apple geen poot om op te staan. Een rechter zal oordelen dat het apparaat naar redelijkheid en billijkheid moet werken. En een scherm met dode pixels is geen deugdelijk scherm, dat zal elke expert uit de grafische industrie beamen.

Kortom: ik heb gewoon een Apple scherm, nog geen dode pixels gehad. Mocht het me toch gebeuren, dan ga ik onmiddellijk zeiken bij de leverancier (niet bij Apple uiteraard want ik heb hem bij een winkel gekocht).

[quote:617ce40894="colpolyp"]Mocht het me toch gebeuren, dan ga ik onmiddellijk zeiken bij de leverancier (niet bij Apple uiteraard want ik heb hem bij een winkel gekocht).[/quote:617ce40894]

Klopt helemaal. Dat is iets voor veel mensen en ook veel winkels vaak nog niet duidelijk is: garantie van goederen die je als consument koopt heb je altijd van de winkel waar je het product koopt. Zij moeten jou de garantie geven. Jij hebt als consument in principe niets met de fabrikant te maken. De leverancier/fabrikant geeft vervolgens de winkel weer support/reparatie en garantie op de goederen die de winkel inkoopt.

Daarnaast leveren sommige fabrikanten ‘fabrieksgarantie’ of andere uitgebreide pakketten waarvoor je soms bij moet betalen. Dit is of extra service om de merknaam hoog te houden, om de dealers te ontlasten ("verkoop mijn producten, heb je geen gezeur met garantie) of om een incapabel dealerkanaal te omzeilen (dozenschuivers).

Ik was gisteren bij een muziekwinkel om te kijken naar een mengpaneeltje, zie ik 's avond op hun website de volgende tekst staan bij de ‘voorwaarden’: “Garantie: Alle garanties worden bepaald en verstrekt door onze leveranciers, wij kunnen alleen bemiddelen als tussenpersoon.” Hmmmm.

Heb al vaker gemerkt dat een winkelier er vriendelijk op wijzen dat zijn garantiebepalingen nogal ongeldig zijn niet altijd in dank wordt afgenomen. Beetje triest dit soort voorwaarden.

[quote:9d38dbd789="colpolyp"]Maar volgens mij heeft Apple geen poot om op te staan. Een rechter zal oordelen dat het apparaat naar redelijkheid en billijkheid moet werken. En een scherm met dode pixels is geen deugdelijk scherm, dat zal elke expert uit de grafische industrie beamen.[/quote:9d38dbd789]

Da’s niet helemaal waar… Apple zal getuigen dat het productieproces vs prijs een minimaal aantal fouten toelaat. Net zoals een brood van de bakker de ene keer iets lichter dan de andere keer is. Overigens maakt ook de PLEK van de dode pixel uit of ie volgens Apple ‘toelaatbaar’ is of niet.

[quote:9d38dbd789]Bij de huidige productiemethoden is een bepaald aantal pixelafwijkingen (pixels die altijd zijn in- of uitgeschakeld) toegestaan. Omdat er in de praktijk maar weinig perfecte active matrix-schermen worden gemaakt, hebben bijna alle schermen enkele pixelafwijkingen. Als alleen perfecte beeldschermen werden geaccepteerd, zou dit de prijs van de betreffende producten bijna verdubbelen. Dit geldt voor alle computers die zijn uitgerust met LCD-technologie, niet alleen voor Apple producten.[/quote:9d38dbd789] (Apple website)

Toch zijn er ook weer argumenten die het tegendeel zeggen. Brood bakken is een natuurlijk proces. Daarbij zijn kleine afwijkingen mogelijk. Een transistor is een transistor. Als er 1, 2 of 3 niet werken heb je een defecte of een dode pixel.

Een transistor is gewoon een component dat in het scherm zit. 3 stuks voor 1 pixel. Als deze componenten defect zijn, dan is er dus geen werkend produkt geleverd. In je processor zitten ook miljoenen transistors. Als er daar 1 van defect is dan werkt je processor niet goed. Dat wordt wel gegarandeerd door Apple, dus waarom transistoren in schermen niet?

Je krijg garantie op het produkt dat je koopt, inclusief de componenten waaruit het bestaat. Een aantal defecte componenten als aanvaardbaar beschouwen zou dus ook betekenen dat je CD-ROM speler het niet zou hoeven doen. Daar zitten namelijk ook transistors in die defect kunnen zijn.

Daarnaast zet Apple zijn dode pixel policy nergens neer. In het stukje hierboven staat dat “een bepaald aantal fouten zijn toegestaan”. Hoeveel dan? 5? 10? 2 miljoen? Garantievoorwaarden en de uitzonderingen daarop horen duidelijk en vooraf aan de klant gemeld te worden. Ook hier laat Apple een steekje vallen.

er is toch een ISO document wat voor een rechter een minimum is die een fabrikant/leverancier moet hanteren?

hier staat een uitgebreid document waar deze ISO standaard staat beschreven.
ISO standard 13406-2: http://www.viewsoniceurope.com/data/63/I13406e2.pdf

Apple houdt zich dus precies daaraan. Fabrikanten als Philips en Iiyama gaan dus iets verder in hun quality control.

Apple vermeldt nergens dat ze de fault classes van die ISO standaard hanteren. Of heb ik iets gemist?

[quote:af7859ba1c="colpolyp"]Je krijg garantie op het produkt dat je koopt, inclusief de componenten waaruit het bestaat. Een aantal defecte componenten als aanvaardbaar beschouwen zou dus ook betekenen dat je CD-ROM speler het niet zou hoeven doen. Daar zitten namelijk ook transistors in die defect kunnen zijn.[/quote:af7859ba1c]

Ander voorbeeld dan: wat dacht je van software? Zit vol met defecte / niet werkende ‘componenten’ die lang niet altijd gefixt worden in gratis updates. (meestal moet je gewoon de volgende versie kopen.)

klopt, maar software is geen component, dat je aan kan raken en dat stuk kan gaan. Er bestaat niet zoiets als een transistor met bugs, die het af en toe wel of niet doet. Kapot is kapot.

waar het omgaat is dat in complexe technologie zoals software en (computer)hardware er mogelijk fouten in sluipen, waarbij het misschien wel mogelijk is om het perfect te maken, maar dan tegen een x keer hogere prijs. Moeten we dat willen?

Overigens vind ik dat een defecte pixel op een prominente plaats zeker reden is om een scherm retour te zenden, zeker nu steeds meer fabrikanten pixel perfecte schermen beloven.