cirkels (voor de wiskundigen onder ons)

Komt ie, ik wil een strakke design bloem in illustrator, niet een uit de penseelbibliotheek.

Wat wil ik dus?

Een cirkel met daaromheen 5 cirkels, zodat je een soort bloem krijgt.

Nu wil ik dat de vijfomliggende cirkels van de middelste cirkel elkaar exact raken en niet overlappen, want dat trukje ken ik wel, alles moet elkaar naadloos raken.

Er is hier vast een formule voor denk.

Help me out!!!

Nookie

formule, formule... ttja... volgens mij kom je al een heel eind als je creatief gebruik maakt van hulplijnen (zei iemand iets over twee overlappende pentagrammen, 180º tov elkaar geroteerd?) en het getal 5, tenminste, zo had ik volgens mij binnen 5 minuten *zo ongeveer* wat je volgens mij bedoelt :o

succes! :lol:

[url]http://forum.macosx.nl/album_page.php?pic_id=4087[/url]

tenminste, als je dat bedoelde natuurlijk :mrgreen:
hij is niet helemaal exact, maar volgens mij kun je een aardig eind komen als je de binnen- en buitenstralen van de pentagrammen naar je eigen smaak aanpast.

1 cirkel tekenen en deze 5 keer copy/pasten en er omheen zetten?

Illustrator ken ik niet, maar in FreeHand kun je zoiets makkelijk realiseren. Cirkeltje trekken, dit klonen en positioneren. In het transform-paletje kun je een middelpunt instellen en het aantal graden dat geroteerd moet worden en het aantal cirkeltjes dat je erbij wil... Zoiets moet je ook in Illustrator hebben lijkt mij.

Een circel tekenen, daarna een gelijkbenige 5 hoek binnen die cirkel maken. Elk raakpunt doortrekken en de afstand tussen 2 hoekpunten halveren. Da's de straal van een kleinere cirkel. Omdat je een vijfhoek gemaakt heb zal je dus ook precies 5 cirkeltjes rond kunnen zetten.

Zoiets ex-collega? GreetZ, Sven B.

gewoon 360 delen door vijf: da's 72 graden. Cirkel vanuit hetzelfde excentrische punt roteren over 72 graden, 4 x appeltje-D klaar.

Volgens mij heb je in plugin: filterIt deze keuze mogelijkheid en nog veel meer andere

1) deel 360 graden door het aantal objecten dat je rond de cirkel wil hebben.

1. teken een maal het object en defineer een middelpunt mbv hulplijnen.

2. selecteer het roteergereedschap en klik met alt ingedrukt op het middelpunt dat je gedefineerd hebt. Je komt dan in het roteerpallet. hier vul je de uitkomst van (1) in, dus die 360 gedeeld door het aantal objecten. ALVORENS op ok te klikken, kies je voor copy.

3. Je object is nu eenmaal gedupliceerd in de hoek die je hebt ingevuld. Druk op Apple D om deze handeling te herhalen en nogmaals en nogmaals, tot de cirkel rond is.

Suc6!

Ik ben even aan het klooien geweest, en volgens mij is de theorie als volgt: Bij vijf cirkels om een andere cirkel heen, is de binnenste cirkel altijd veel kleiner dan de cirkels er omheen. Neem de vijf omringende cirkels als uitgangspunt, dwz kies een formaat. De straal van die buitenste cirkel is r. De straal van de binnenste cirkel is dan: r * ((sin72 - cos 36) / cos 36) waarbij de getallen graden moeten voorstellen. De combinatie van sinus en cosinussen kun je uitrekenen, dat wordt afgerond 0,18. Dus de straal van de binnenste cirkel is 0,18 maal de straal van de buitenste cirkels. Maar de praktische tips zoals hierboven gegeven lijken me voor jou handiger... ik ken Illustrator niet zo goed. Vond het gewoon leuk goniometrie weer eens op te halen.

[quote:65d16efa71="Marc-Siebren"]Ik ben even aan het klooien geweest, en volgens mij is de theorie als volgt: Bij vijf cirkels om een andere cirkel heen, is de binnenste cirkel altijd veel kleiner dan de cirkels er omheen. Neem de vijf omringende cirkels als uitgangspunt, dwz kies een formaat. De straal van die buitenste cirkel is r. De straal van de binnenste cirkel is dan: r * ((sin72 - cos 36) / cos 36) waarbij de getallen graden moeten voorstellen. De combinatie van sinus en cosinussen kun je uitrekenen, dat wordt afgerond 0,18. Dus de straal van de binnenste cirkel is 0,18 maal de straal van de buitenste cirkels. Maar de praktische tips zoals hierboven gegeven lijken me voor jou handiger... ik ken Illustrator niet zo goed. Vond het gewoon leuk goniometrie weer eens op te halen.[/quote:65d16efa71]

Ik ben net ook even met FreeHand aan het spelen geweest, ben verre van wiskundig begaafd; ik kwam niet verder dan het delen van 360 door 5. De middelste cirkel moet inderdaad groter zijn want de vijf cirkels sloten niet aan.

Jongens, allemaal bedankt voor het nadenken. Sommige begrepen niet echt wat ik bedoelde, maar de meerderheid wel. Er zijn idd meerdere oplossingen. Welke het allemaal zijn, die ga ik niet hier opnoemen, maar het was even een leuke oefening.

En…ex collega, die van die vijfhoek, die heb ik gebruikt, want die is het makkelijkst om te onthouden. Ik doe hem iets anders, maar komt op hetzelfde neer.

Nookie

en wat bedoelde je dan wél? :roll:

:mrgreen: