cirkelvormige selectie in photoshop

een photoshop vraagje:

Ik heb een foto waarvan ik eigenlijk een cirkelvormige selectie wil integreren in een flash movie. Ik wil dus eigenlijk een deel van de foto uitsnijden. Met de “crop-tool” kun je blijkbaar enkel rechthoeken trekken en zo een foto bijsnijden. Maar ik wil een cirkel cirkelvormige selectie uitsnijden. Hoe?

Maak je ronde selectie, "knip", of "kopieer", "nieuw bestand", deze krijgt automatisch de grootte van de selectie. "plak"

Bedankt voor de reactie. Ik heb het net uitgeprobeerd. Probleem blijft dat het nieuwe bestand vierkant is en als ik daar mijn cirkelvormige selectie in plak krijg ik dus vier witte hoeken.

plak dan eens rechtstreeks naar flash ( geen idee of dat werkt)...anders nieuw document in photoshop( achtergrondkleur geen) en plak...

Klopt, een canvas is altijd vierkant. Maar de 4 wittehoeken zijn van een andere laag, deze kun je wissen, dan houd je het ronde deel over.

ik ben nog niet in mijn opzet geslaagd, ondanks de tips. er zijn toch nog wel sites waar ronde foto's in zijn verwerkt. Hoe doet men dat?

Wat wil je met die afbeelding? Alleen uitprinten? Op het web publiceren? Ben je met een avatar bezig? (Je hebt het antwoord trouwens in de vorige post gegeven.)

Je kunt die witte hoeken niet weghalen als je in de background-layer werkt. Je moet dus een nieuwe layer maken (layer -> new -> layer from background). Zet de background uit en de nieuw aangemaakte layer aan, selecteer de witte hoeken met het toverstafje en klik backspace. Weg zijn de hoeken en je ziet nu grijswitte vlakjes.

Voor het web kun je het beste deze afbeelding als GIF opslaan, door in Photoshop te kiezen voor ‘save for web’. ImageReady wordt dan opgestart en de afbeelding kun je daar dan opslaan met de optie ‘transparancy’ aan. Als je dan je afbeelding op het web publiceert gebeurt dat zonder hinderlijke witte vlakken.

Ik heb wat ik hebben wil! 1000 maal dank!

999 van die bedankjes stuur ik door naar AndreSalters. Hij heeft me een aantal maanden geleden [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18278&highlight=avatar]geholpen[/url] met mijn lego-poppetjes.

[quote:a155510395="Elstar"]Voor het web kun je het beste deze afbeelding als GIF opslaan, door in Photoshop te kiezen voor 'save for web'. ImageReady wordt dan opgestart en de afbeelding kun je daar dan opslaan met de optie 'transparancy' aan. Als je dan je afbeelding op het web publiceert gebeurt dat zonder hinderlijke witte vlakken.[/quote:a155510395]

Ik had begrepen dat je het in Flash ging importeren. Mijn ervaring is dat je het dan beter kan bewaren als .PNG. Werkt sneller en zit er beter uit.

Ik had daar overheen gelezen. Waarschijnlijk heb je gelijk, ik heb geen verstand van flash.

png bestanden kunnen beter overweg met transparante lagen dan gif bestanden, tevens is het een bestandsvorm die standaard door fireworks wordt gebruikt en dat is ook door de makers van flash gemaakt. succes met je flash bestand.

daan.