Clamshell iBook probleem!

Mijn zus heeft een aantal jaar oude 'clamshell' iBook gekocht. 2 Maandjes lang deed hij goed zijn werk, maar de batterij deed het niet dus moest de adapter constant ingeplugd zitten. Op de plek waar de stekker in de iBook moet zit een lampje dat groen wordt zodra de stekker er in gaat, maar sinds vandaag wordt het lampje eerst gewoon groen maar na een aantal seconden rood en de iBook valt dan ook uit.

Iemand een idee?

Lijkt er op dat het ac boardje kapot is. Bij een Apple Service Provider kunnen ze je verder helpen. Het zou ook kunnen dat er iets anders kapot is zoals de adapter zelf of het logicboard maar daar kunnen ze je daar natuurlijk ook verder helpen. Of als je zelf een andere adapter hebt kun je die proberen en kijken of die het doet.

[quote:4ad8571ff1="Sage"]Lijkt er op dat het ac boardje kapot is. Bij een Apple Service Provider kunnen ze je verder helpen. Het zou ook kunnen dat er iets anders kapot is zoals de adapter zelf of het logicboard maar daar kunnen ze je daar natuurlijk ook verder helpen. Of als je zelf een andere adapter hebt kun je die proberen en kijken of die het doet.[/quote:4ad8571ff1]

Apple Service Provider? Bedoel je bijvoorbeeld Machouse? Of moet ik echt bij Apple zelf zijn.

Ik heb hetzelfde probleem met een oude iBook(ook clamshell).Wat kapot is vermoedelijk de PM= power manager, is een switch die zorgt dat je van batterij overschakelt naar lichtnet en vice versa. Hij switcht niet terug naar batterijmodus. Deze moet vervangen worden. Test voor de zekerheid je batterij in een andere iBook. Doet ie het goed dan is het vrijwel zeker het bovenstaande.

[quote:737cbba0e3="Torz"]Ik heb hetzelfde probleem met een oude iBook(ook clamshell).Wat kapot is vermoedelijk de PM= power manager, is een switch die zorgt dat je van batterij overschakelt naar lichtnet en vice versa. Hij switcht niet terug naar batterijmodus. Deze moet vervangen worden. Test voor de zekerheid je batterij in een andere iBook. Doet ie het goed dan is het vrijwel zeker het bovenstaande.[/quote:737cbba0e3]

De batterij doet het helemaal niet, dat wist ik al. Daarom moest me zus altijd met de adapter werken.

Als de power manager stuk is, dan zal hij sowieso de batterij niet herkennen, ook al is deze in orde. Daarom toch ff de batterij op een andere iBook clemshell uittesten.

En gewoon de batterij eruit halen en dan op de adapter laten werken? Werkt de iBook dan wel? Ik kan mijn schelp iBook zonder accu (met adapter) laten werken.

De batterij doet het in zoverre niet dat als je de adapter er niet in doet hij het wel doet, mara niet langer uit houd dan 10 minuutjes. Wat wel opvallend is, is dat nu zonder adapter de iBook helemaal niet aan wil, dus het zal inderdaad de power manager zijn.

Maar eh, heb je nu geprobeerd om de iBook te gebruiken zonder accu maar wel aangesloten aan de adapter? En doet 'ie het dan?

Zo ja, ligt het aan de accu, zo nee, is het een ander probleem.

Ik heb het geprobeerd maar als ik nu de adapter in de iBook plug gaat het lampje helemaal niet meer aan en ook de computer geeft geen kick als ik hem aan probeer te doen.

Dan is het toch echt iets wat aan de iBook zelf ligt. Ik denk niet dat het helpt, maar de powermanagement resetten?

Accu eruit en dan bij het rechterschanier kan je met een paperclip een klein knopje indrukken. Dit 5 seconden doen en dan accu er weer in en de adapter eraan en kijken of 'ie het weer doet.

Heb het geprobeerd maar heeft niet gewerkt :(. De computer ging aan en het lampje bleef enige tijd groen maar ging na een minuut of 2 toch weer naar rood. Toch bleef de computer nog zo'n 10 minuten aan en pas daarna ging hij uit, waardoor ik toch denk dat het niet de adapter is.

EDIT

Hehe, de computer was niet uit, maar op sleep en opeens is het lampje ook gewoon weer groen! Het lijkt er op dat hij het nu toch ineens wel weer doet… Laten we het maar hopen!

EDIT

Nou, hij leek het na een reboot dus helemaal niet meer te doen en nu lijkt de computer het helemaal opgegeven te hebben... Het lampje wil niet meer aan en de computer ook niet meer, wat ik ook probeer.. Ik zal Apple maar bellen... Bedankt voor jullie hulp in ieder geval! :cry:

Heel veel succes! Denk er wel aan dat de reparatiekosten erg duur kunnen zijn.

Ja dat besef ik ook wel en daarom bel ik eerst wel ff, als het te duur is is het misschien zelfs wel slimmer om gewoon een nieuw tweedehandsje te kopen, omdat we voor dit iBook'je nog geen 300 euro hadden neergelegd.

Heb eventjes rond gebeld en de reparatiekosten zullen rond de 360 euro exclusief btw uitkomen. Nieuwe zoeken dan maar.

Dit is m:

Power Controller IC
The power manager IC in the iBook computer is a Mitsubishi M16C/62F microprocessor, also called the PMU99. It operates with its own RAM and ROM. The functions of the PMU99 include:
controlling the sleep and power on and off sequences

controlling power to the other ICs

monitoring the battery charge level

controlling battery charging

360 euri das hardstikke duur. Weet je wat ze dan doen een nieuw moederbord erinzetten en zeker niet een nieuwe PC ic. wat veel goedkoper zou zijn. De PMU 99 zit ook in andere laptops van apple o.a de Powerbook. Als je een werkende kan vinden van een ander moederbord en ze willen die erin zetten voor een schappelijk prijs is dat een betere oplossing.
een los nieuw moederbord kost ca 200 in de US.

Nou, iBook'je officieel dood verklaard. Was iets met het moederboord. In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Me zus heeft ondertussen al weer een nieuwe iBook op de kop getikt trouwens! Een heuze SE en dat voor dezelfde prijs. Meer RAM meer GB en meer Mhz… Een geluk bij een ongeluk zou je bijna willen zeggen.

Meteen vraag ik mij af of er een markt is voor overleden iBook’jes. Voor de onderdelen misschien? Of bieden mensen nog wel iets voor de adapter? Weet iemand daar iets van?

Ik denk dat er wel genoeg mensen zijn die onderdelen zouden willen gebruiken. Plaats anders gewoon op Tweedehandsmac.nl een advertentie.