Classic: alleen het starten is al een probleem

Ik vind Classic helemaal niet goed functioneren. Het opstarten gaat heel langzaam en lukt soms helemaal niet. Ik heb nogal wat applicaties die alleen met Classic werken zoals het boekhoudprogramma AS PLUS, RagTime 4 en OfficeNet. Ook printen vanuit Classic is een probleem op mijn HP PSC 750. Ik ben steeds weer blij als het goed is gegaan. Als ik opstart met Classic als opstartschijf dan wordt het wel beter maar het blijft een onveilig gevoel geven. Iemand tips? Alvast bedankt,

Mieke

Tja, het grootste hulpmiddel, is meer geheugen. Niet alleen zal Classic onder X beter en sneller werken, ook gewoon opstarten in 9 werkt beter, sneller en geeft daardoor waarschijnlijk ook een wat veiliger gevoel.

Ik werk nooit onder Classic. Als ik van tevoren weet dat ik in 9 wil/ga werken, dan zet ik de computer aan en druk de 'alt'-toets in en houd deze ingedrukt totdat ik een scherm krijg met de keus uit al mijn opstartschijven. Dan kies ik en start vrolijk op in 9. Classic raakt een boel geheugen kwijt aan X en daardoor kun je, als je toch 9 moet gebruiken, beter in 9 opstarten.

Succes! :slight_smile:

Het niet goed opstarten van Classic kan verschillende oorzaken hebben. Start de Classic omgeving eens op met de shift toest. Dan start je zonder extensies. Gaat het dan wel altijd goed, dan zou ik de extensieset eens nalopen. Zet hem eens op de standaard 9.2.2. set.(je hebt toch wel 9.2.2?) Problemen kunnen ook optreden door fontconflicten en netwerken in OS9. Bouw ook het bureaublad eens opnieuw op in OS9. En zap het PRAM. Kijk ook eens naar de Apple info hierover: [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106677]http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106677[/url] Ik weet dat er een OSX versie van Ragtime is. (beta1 weliswaar) Probeer om toch op kortere termijn OSX alternatieven te vinden voor je OS9 programma's. OS9 is officieel dood verklaard door Apple. Je zult volgend jaar op nieuwe Macs helemaal geen OS9 meer kunnen draaien. Alleen Classic. Jeepee heeft het over opstarten met de alt toest. Het oproepen van de Startup Manager tijdens de (her)start - via de alt toest - werkt ALLEEN als je OS9 en OSX op APARTE partities hebt staan! Anders zie je alleen het laatst gekozen OS. Nu is iedereen het er wel over eens dat aparte partities beter werkt, maar lang niet alle gebruikers werken zo. Standaard wordt immers alles op 1 partitie geinstalleerd door Apple. succes!

:? Classic opstarten? OSX loopt niet vast? HAHA!

als ik classic opstart op m’n iMac 400 DV (128 Ram)
loopt alles echt krakend vast, herstarten met de reset toets…

alles geprobeerd, opnieuw installeren, PRAM resetten, meer geheugen toekennen, classic opnieuw toekennen aan “root” in superuser mode, TruBluEnv opnieuw toegekend…AAAAARG

ik kocht mijn eerste mac omdat ik niet met commandline-interfaces wilde werken, en nu 15 jaar later moet ik alsnog commando’s gaan typen op een mac?

(volgens mij gaat het mis als je een keer (per ongeluk) classic opstart
en dan op stop klikt. dat gebeurde dus een keer bij mij, daarna doet ie het niet meer. alleen als je de schijf wist en OS9/OSX opnieuw installeerd . Daarna deed ik nog een keer perongeluk hetzelfde, met hetzelfde resultaat)

ik start nu op van een andere partitie via alt-toets en wacht tot classic zichzelf overbodig heeft gemaakt

heeft iemand een andere tip?

De oplossing zit verborgen in de probleemstelling: [quote:e260a19a59]...m'n iMac 400 DV [b:e260a19a59](128 Ram)[/b:e260a19a59][/quote:e260a19a59] Jouw iMac schreeuwt om RAM. Geef hem zoveel als je kan want OS X is een hongerig geheugenetertje.

:idea: zou kunnen, wil ik ook nog doen, is zowieso lekker, veel ram, maar m'n ibookje 600mhz 128ram heeft dat probleem niet...

misschien licht het gewoon aan de quantum fireball harddisk van
m’n imacje (zijn flutschijven)

(bij m’n andere imacje 350 mhz 64ram is die er al uitgeklapt
maar die draaide classic wel goed, kreeg ik gewoon keurig een melding dat ik meer ram moest installeren en startte dan toch classic op…)

Zou het kunnen dat je in je iBook minder OS9 spul hebt staan. Als je 128 ram hebt is dat misschien net voldoende voor OSX,maar als je dan ook nog een "zware classic wil draaien" vraag je iets teveel. Een paar postings boven je staat een tip van SLC ,classic starten zonder extensies.probeer dat eens.Gaat dat wel installeer dan ergens(niet bij OSX op het volume) een aparte OS9 geheel "uitgekleed" en gebruik die voor Classic in OSX. TZ

nee, heb ik echt allemaal geprobeerd.

het probleem is namelijk dat, ook al start je een minimum-classic
zonder extensies op, OSX bevriest (echt helemal vast).

verder is m’n iBook een exacte cloon van mijn iMacDV
(qua software dan) dus er staat evenveel rommel op.

na een clean install op beide machines herhaald het probleem zich op
de iMac…

is het zo dat ik classic eigenijk niet meer nodig heb, ik gebruik een andere partitie om 9 op te starten. ik gebruik 9 eigenlijk alleen voor ProTools5 en FinalCut2 en die moet je beide toch niet onder classic draaien.

maar het blijft raar…

lampje, heb jij twee OS 9 systemen staan? Een op de OS X partitie en nog een op een andere partitie? Een is genoeg hoor.

nee hoor:

1 partitie OS9 (toegekend aan classic)
1 partitie OSX
1 partitie Scratch (voor renderfiles e.d.)

ik weet wel een beetje wat ik doe…

:wink: