Classic onmisbaar?

Hoi, ik heb net een clean install gedaan met Panther en nu is Classic foetsie. Ik vraag me af of het de moeite loont om via allerlei omwegen Classic weer op m'n iMac te krijgen. Eigenlijk kwam het in het verleden zelden voor dat ik het nodig had. Iemand enige ervaring met het al of niet nodig hebben van Classic en waarvoor? Dank voor de tips.

Ik kan me vergissen, maar volgens mij had je eerst OS9 moeten installeren.

Ten eerste zijn het volgens mij niet zoveel omwegen. Ik kon in elk geval na een clean install van Panther op mijn iBook gewoon Classic er acheraf nog bij zetten met de software-restore CD's die ik er destijds bij kreeg, terwijl deze eigenlijk bij Jaguar horen.

Daarnaast is het natuurlijk helemaal aan JOU of je het wel of niet nodig hebt. Ik denk dat anderen daar weinig over kunnen beslissen. Maar goed; mijn persoonlijke ervaring. Ik heb het na mijn her-installatie alleen maar nodig gehad voor de installer van twee uitbreidings-pakketjes van “The Sims”, omdat hiervoor alleen maar OS 9 installers waren. Eenmaal geïnstalleerd draaien ze gewoon onder OS X, dus ik heb het ECHT maar 2 keer nodig gehad.

Tja, iRuben heeft gelijk, het is net waar je je macje voor gebruikt of je classic nodig hebt. Laat ik dit zeggen: Ik ben blij dat ik het heb laten zitten bij de overgang naar mac os X. Dat is de reden dat ik classic NU niet meer nodig heb. Je gaat wellicht minder snel op zoek naar equivalenten van je favo mac os 9.x progjes als je die nog kunt gebruiken onder X. Als je stopt met classic zal je af en toe gefrustreerd zijn over de noodzakelijke (niet altijd even direct succesvolle) zoektocht naar nieuwe programmaatjes. Maar waarschijnlijk vraag je je over 3 maanden af waar je dat hele classic nou voor gebruikte vroeger.

suc6!

anders gewoon een systeemmap (bv 9.2) op je HD zetten. Die progjes die je dan echt nodig hebt kun je dan draaien.

Ik kan niets bedenken wat mij ertoe zou moeten bewegen OS 9 op mijn machine zetten. Alleen Adobe Streamline gebruikte ik nog wel eens, maar die optie zit ook enigzins in Photoshop. Verder geen enkele reden om classic überhaupt aan te spreken. Ik gebruik het al een jaar niet meer.

Het lijkt wel alsof mijn Macje sneller opstart en over het algemeen iets sneller is sinds Classic er niet meer opstaat of zou dat maar een indruk zijn? Als er echt snelheidswinst is, is dat natuurlijk ook een argument om het eraf te laten. Het enige prog dat ik wel eens gebruik is XPress 4, maar als ik dus een systeemmap 9.2 installeer, moet dat lukken? Alleen, hoe doe je dat?

The Sims, Fontographer, Streamliner dat zullen de enkele keren zijn dat classic opstart. (en soms een oud spelletje van de kinderen) Heb je geen restore-cd's?

[quote:62b502af82="angorawol"] Heb je geen restore-cd's?[/quote:62b502af82]

Toch, maar alleen van 10.2. 10.3 was maar één cd. Vandaar dat ik ook geen AppleWorks heb. Die zit wel in 10.2, maar hoe krijg ik hem daaruit om op de Mac waarop nu 10.3 staat te installeren?

[quote:9a5bc21c5b="Geedee"]Die zit wel in 10.2, maar hoe krijg ik hem daaruit om op de Mac waarop nu 10.3 staat te installeren?[/quote:9a5bc21c5b]

Moet gewoon werken. Heb dezelfde situatie. Kocht mijn iBook met Jaguar (10.2) erop en had daarbij ook de 3 Restore CD’s. Nu heb ik Panther vanaf de originele CD’s erop gezet en daar later gewoon de Software Restore overheen gezet die ik bij de iBook kreeg (en dus bij 10.2 zou horen). Geen centjes pijn, alles doet het prima onder Panther, WorldBook, AppleWorks en Classic.

[quote:ec930e0735="Geedee"]Als ik het goed begrijp dus gewoon de herstel-cd's van 10.2 over panther heen zetten?[/quote:ec930e0735]

Yep… even voor de duidelijkheid, ik heb het dus over de “Software Restore CD’s”, drie van die grijze CD’s met resp. 1, 2 en 3 “balletjes” erop. Je moet natuurlijk niet de 10.2 System CD’s over Panther heen gaan zetten!

[mod:ec930e0735=“iRuben”]Oops, sorry, per ongeluk een bericht ge-edit i.p.v. een reaktie gegeven. :oops: I’m so sorry… :frowning: [/mod:ec930e0735]

Geprobeerd. Lukt dus niet. :( Krijg de melding dat de software niet op het doelvolume kan worden geïnstalleerd. Wat is hier dan mis?

:D Opgelost. Met de cd's die ik oorspronkelijk bij de iMac kreeg lukte het geenszins, maar in de kast lagen de cd's van m'n iBook ook nog en daar is er een aparte cd met programma's en daarop AppleWorks 6.2.1 voor OS X. Installeren op Panther was een fluitje van een cent. Bovendien staat er op een van de iBook cd's ook systeem 9. Kan dus wellicht ook zo over Panther heen? Of toch niet? Graag nog en reactie, waarvoor dank!!