classic start niet meer op

Onder tiger (10.4) start classic niet meer op...

ik krijg het opstartscherm, en de balk eronder… and that’s it
alle instellingen nagekeken, opnieuw geinstalleerd… the works

nu kun je zeggen, waarom classic nog?
ik heb een aantal oude spellen die mijn kinderen graag spelen, vandaar

Iemand ideën?

alles draait op een emac, 1Ghz, 1G

help!

Rob

Mmmm Tiger en classic ik weet het niet of dat wel samen gaat op 1 mac. Indien wel zal het op een apparte partitie of externe schijf moeten staan denk ik.

[url]http://www.apple.com/support/tiger/classic/[/url]

[quote:410b04f684="Foucault"][url]http://www.apple.com/support/tiger/classic/[/url][/quote:410b04f684]

Deze pagina heb ik helemaal doorgespit… alleen staat er nergens wat te doen als ie helemaal niet meer opstart… ze gaan er vanuit dat ie wel opstart en dan op z’n digitale bek gaat.
De instellingen allemaal een keer aangepast (met en zonder extensies opstarten, vinkje aan en uit bij de gebruik de voorkeuren van de thuismap etc.)
de hele bende opnieuw geinstalleerd (niet op een andere schijf of partitie)
classic draaide soepelkes onder panter, maar de gestreepte kat heeft er moes van gemaakt…

[quote:2a8fe5d4e9="van Deijnen"][quote:2a8fe5d4e9="Foucault"][url]http://www.apple.com/support/tiger/classic/[/url][/quote:2a8fe5d4e9]

Deze pagina heb ik helemaal doorgespit… alleen staat er nergens wat te doen als ie helemaal niet meer opstart… ze gaan er vanuit dat ie wel opstart en dan op z’n digitale bek gaat.
De instellingen allemaal een keer aangepast (met en zonder extensies opstarten, vinkje aan en uit bij de gebruik de voorkeuren van de thuismap etc.)
de hele bende opnieuw geinstalleerd (niet op een andere schijf of partitie)
classic draaide soepelkes onder panter, maar de gestreepte kat heeft er moes van gemaakt…[/quote:2a8fe5d4e9]

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij, ook onder tiger. Reinstall van classic geprobeerd, zonder extensions opstarten, enz enz. Helpt allemaal niets. Wie heeft de oplossing?

[quote:d296183307="lsmisch"]Mmmm Tiger en classic ik weet het niet of dat wel samen gaat op 1 mac. Indien wel zal het op een apparte partitie of externe schijf moeten staan denk ik.[/quote:d296183307]

…je moet niet denken, je moet weten!

Classic is de manier om OS 9.2.2 onder OSX te draaien, dat heeft niks met schijven en partities te maken. Klinkt reuze interessant dit antwoord, maar reageer liever niet, voordat je de vraag hebt gelezen. Het gaat om Classic, dat niet wil opstarten, niet om de Mac, op OS 9… dit zijn van die antwoorden die veel tijd kosten, doordat mensen onnodig gaan formatteren en installeren.

Dan aan de vraagsteller: Ik heb eerlijk gezegd het antwoord niet, maar realiseer je je wel dat de vinkjes in Systeemvoorkeuren alleen werken, als je daar ook meteen het herstart-knopje indrukt… Misschien dat dat iets is. Anders: Probeer een systeemmap te creëren met zo min mogelijk troep… dus alleen het brtoodnodige zoals Quicktime voor de spelletjes en verder dus geen rotzooi… misschien dat et zo lukt!

Ben er eindelijk achter: het ligt aan /Library/QuickTime/DivX 5

Als je deze file weggooit, doet classic het weer. Echt fijne oplossing is het niet natuurlijk, omdat je divx dan niet meer werkt :frowning:

Kijk! dan moet ik die file ook maar eens gaan weggooien! dank dank dank voor de oplossing! ook namens de kidzzz :lol:

groet
Rob

Hey iedereen,

Ik had hetzelfde probleem. Mijn dank is groot!!! :slight_smile: Nou ga ik lekker genieten van een ouderwets goed spel!

gr
Michel

[quote:28e8520cc9="Zerk"][quote:28e8520cc9="lsmisch"]Mmmm Tiger en classic ik weet het niet of dat wel samen gaat op 1 mac. Indien wel zal het op een apparte partitie of externe schijf moeten staan denk ik.[/quote:28e8520cc9]

…je moet niet denken, je moet weten!

Classic is de manier om OS 9.2.2 onder OSX te draaien, dat heeft niks met schijven en partities te maken. Klinkt reuze interessant dit antwoord, maar reageer liever niet, voordat je de vraag hebt gelezen. Het gaat om Classic, dat niet wil opstarten, niet om de Mac, op OS 9… dit zijn van die antwoorden die veel tijd kosten, doordat mensen onnodig gaan formatteren en installeren.
[/quote:28e8520cc9]
Hoewel de eerste opmerking wellicht niet het juiste antwoord op de vraag is, is de opmerking an sich niet zo heel verkeerd. Ik heb een paar oude games voor de kinderen die NIET willen werken in een Classic omgeving binnen OSX , maar WEL als ik native in OS9 boot. En native booten lukt mij alleen als de systeemmap van OS9 op een aparte partitie/HD staat.

[quote:877c34987e="BaSsDruM"]Ben er eindelijk achter: het ligt aan /Library/QuickTime/DivX 5

Als je deze file weggooit, doet classic het weer. Echt fijne oplossing is het niet natuurlijk, omdat je divx dan niet meer werkt :([/quote:877c34987e]

't Is haast niet te geloven! Maar inderdaad, zo doet 't bij mij ook weer.
Het is nou eenmaal zo dat niet alle prog’s in OS-X zijn uitgebracht. Ik vind Aldus SuperPaint nog steeds een lekker programma om even gauw wat te tekenen. Ik mis zoiets heel erg op de OS-X.