Clean Install OSX 10.2 - Hoe doe ik dit?

Ik heb wat probleempje; o.m. Appletalk die dienst weigert, dus ik wil een schone installatie van 10.2 op mijn iMac doen. Ik heb de originele 10.1.2 schijven die bij de computer hoorden, de 10.1.(3 en 5) updaters en de Jaguar update schijven. Hoe vervang ik nu de systeemmap door een nieuwe? Beginnen met de 10.1.2 schijf werkt schijnbaar niet, want dan geeft de installer aan dat er al een nieuwe systeem op de computer aanwezig is. Gelijk de Jaguar schijf er in werkt ook niet, omdat de installer dan aangeeft dat Jaguar er al op staat (ja, dat weet ik ook wel!). Hoe ga ik nu te werk?

Het beste om met een clean install Jaguar te installeren, is met de originele Jaguar schijven. Met name Bert heeft veel problemen gehad na het draaien van de Jaguar update. Kijk maar eens naar zijn problemen via een zoekopdracht. Je zou eerst kunnen PROBEREN om met de standalone 10.2.1 installer en daarna het repareren van de permissions, het probleem op te lossen. Anders moeten de euro's op tafel komen. sterkte!

Ik wil het graag proberen met mijn Max OS X v10.2 upgrade schijf, maar hoe? Het zou natuurlijk te gek zijn, dat na het optreden van een probleem, je niet meer de mogelijkheid zou hebben je systeem te vernieuwen of te herstellen. Dat je dan beter de originele jaguar schijven kan hebben zal best wel, maar die heb ik niet. Dus hoe los ik het probleem op met de middelen die ik wel heb (OSX 10.1.2 schijf, updaters voor 10.1.5 en de 10.2 upgrade schijf)? Onder 9.x zou ik het wel weten. Gewoon een nieuwe systeemmap aanmaken en opnieuw opstarten, klaar! Maar nu? Geen flauw idee dus! Help!

Ik ben het eeen beetje zat nu. Dus heb ik een paar dvd's uit de kast getrokken en ben aan het backuppen geslagen (dvd's van 1,35 per stuk, dus dat backupt heel lekker). Ik zet zo de hele boel er maar opnieuw op. Gelijk keurig verdelen in partities, dat scheelt me de volgende keer een paar dvd's. Ik vond het oplossen van systeemproblemen onder OS 9 toch wat eenvoudiger!

De upgrade CD van Jaguar kan makkelijk worden omgezet in een "Clean Install" CD.

Hiervoor moet je Disc One in je Mac stoppen en via Disc Copy -> File -> Image -> New Image from Device. Selecteer de CD-rom drive en Image als "DVD/CD Master".

Dubbelclicken op disc image, zorg dat ie mounted is, dan naar de map System -> Installation -> Package Contents. Selecteer Essentials.pkg en control-click and kies voor Show package Contents. Ga naar Contents -> Resources. Het bestand "Check for OSX" verwijderen en alle vensters sluiten.

Terugkeren naar Schijfkopie (Disc Copy) en selecteer "File -> Image -> New Image from Device. Selecteer het mounted volume die je hebt geopend en creer een andere "DVD/CD master". Select "Image - Burn Image" Select het nieuwe veranderde .dmg bestand en brand naar CD.