CMS: Content Management Systems

Ik werk op een reclamebureau waar ik een internet afdeling aan het opstarten ben. Na drie jaar geleden begonnen we met ASP op NT servers. Vorig jaar juni zijn we gestart met een eigen CMS. Dit systeem is geschikt voor al onze klanten - zo niet dan passen we het toch even aan?. Inmiddels hebben we een XServe en is het systeem klaar als PHP toepassing en kunnen we beginnen met het migreren van klanten.

Zijn er mensen die ook CMS-en ontwikkelen of beheren? Ik heb veel goede dingen gelezen over mbase (opensource). Grotere bedrijven gerbuiken veel dure systemen (astronomische prijzen). En volgens mij zijn er een honderd tal in nederland onwikkelde CMS-en die veelal alleen voor eigen klanten gebruikt worden of op beperkte schaal doorverkocht worden.

Macromedia had ook een CMS-achtige tool op de markt, heeft iemand hier al ervaring mee?

Vertel svp wat over je eigen situatie!

Ik ben aan het testdraaien met Contribute 2, zoals dat CMS tooltje van Macromedia heet. Als ik er ervaring mee heb zal ik het je melden. Ik heb ooit eens heel even met de PC-versie geprobeerd, dat leek me erg goed.

Ondrtussen kun je ook met een blog-tool gaan proberen, zoals Pivot. Vordeel is dat het geen database gebruikt en op een mac ook goed draait.

Zelf beheer ik een CMS voor een gewone website ([url]http://www.prinshendrikkade.com[/url]) Niet echt iets voor klantenbeheer, maar het is gemaakt mbv postnuke en daar zijn veel modules voor te krijgen en te maken. Erg leuk

En is "Sumbit News" een grap of gewoon een tikfout? :lol:

hehe een tikfout... :innocent:

al zo lang bezig geweest met die layout dat ik geen zin meer heb om het nog te verbeteren. Moet ook nog mooiere banner hebben. Maar al mijn vrienden zijn te lui om er een te maken. (ik ook :stuck_out_tongue: )

Ik heb veel ervaring met diverse "astronomisch geprijsde" cms'jes. Ik heb ook best veel aangekloot met contribute, maar dat mag je eigenlijk geen cms noemen, het is een "mini" versie van dreamweaver (gewoon wysiwyg en ftp'en dus) die je weer beheert met behulp van Dreamweaver van waaruit je de zogenaamde key's kunt uitdelen.

Het lijkt een leuk systeem, maar omdat je bij bijvoorbeeld de rollbackfunctie gewoon 5* fysiek de pagina opslaat kan het allemaal nog wel eens uit de klauwen lopen op je server.

Van wat ik de laatste tijd allemaal heb gezien kwam het systeem van GX uit Nijmegen erg in de buurt van perfectie :wink: (nee, geen aandelen) wel kostbaar, maar voor grotere organisaties die hun backoffice soepeltjes willen ontsluiten een heel goed systeem van een bedrijf wat zo ongeveer iedere database aan elke willekeurige andere knoopt met goed gevolg.

Hoe gaan jullie die X-serve eigenlijk open gooien? Co-located of hebben jullie zelf een dikke lijn laten leggen? Een van mijn dromen namelijk een eigen SNELLE server, het liefst thuis dan wel…

Zelf zou ik altijd voor PHP mySQL kiezen, snel, makkelijk zelf te onderhouden (dus leuk) en goedkoop! Een vriend van mij heeft een goed CMS ontwikkeld in PHP, ik hoef niet zo nodig het wiel uit te vinden, als ik een site ontwikkel gebruik ik dat dus…

Als adviseur kom ik ook bij grotere organisaties met bestaande systemen (databases etc.) die al veel geld hebben gekost, dus goed zijn in hun ogen :wink: , daar zit je dan snel met die grotere, duurdere, bedrijven rond de tafel… het is niet anders…

Wielen genoeg gezien. Waar heeft die vriend iets online te bezichtigen??

:stuck_out_tongue:

http://www.inhetwebmedia.nl/bureau/index.htm

in navigatie onder “redactiesystemen”

Als je gewoon naar http://www.inhetwebmedia.nl/ gaat kom je bij “Ictueel” dat onderhouden we ook met die tool. Hij heeft het zelf ontwikkeld en het is ook vrij makkelijk aan te passen aan de wensen van de verschillende klanten.

Zoals je ziet werkt hij, ik ook, veel binnen de overheid… zo houdt een ieder zijn zwakke kanten :stuck_out_tongue:

[quote:7d62e5c0e3="justketchup.nl"]Hoe gaan jullie die X-serve eigenlijk open gooien? Co-located of hebben jullie zelf een dikke lijn laten leggen? Een van mijn dromen namelijk een eigen SNELLE server, het liefst thuis dan wel....[/quote:7d62e5c0e3]

De server staat inderdaad co-located op een serverpark met een goede verbinding. Als ik van buiten de server ping kom ik op 35 ms uit. We zijn geen hosting bedrijf, maar iemand die iets speciaals wil kan altijd aankloppen.

Alvast bedankt voor de reacties, is er nog iemand bezig met Content Management Systems?

N.a.v. deze draad heb ik ook "Contribute" eens gedownload, maar dat is werkelijk niks zeg! Gewoon een simpele html client die je nog steeds gewoon op iedere computer moet installeren. Als je Dreamweaver al hebt heeft dat Contribute geen enkele toegevoegde waarde, sterker nog, het maakt een puinhoop van je bestanden, vooral als je lekker veel met php en includes hebt gewerkt.

Mijn idee van een CMS is een systeem wat je online kan gebruiken, of je nu achter je eigen computer zit, in de bieb een uurtje een computer huurt of bij een vriendje achter de Wintendo zit.

Contribute zou ik dus ZEKER NIET voor gaan…

iRuben, zoals je al wel gelezen hebt misschien sluit ik me helemaal aan bij jouw conclusies mbt contribute. Eigenlijk is het "begrip" cms een beetje te breed voor 1 thread, denk ik, want... wat te doen met een cms die objecten gebruikt uit het besturingssyteem van je pc, wintel bak dus?! ik ben er al een paar keer tegenaan gelopen, leuk CMS, maar met m'n mac weinig kans...

Dat geldt ook voor bijv. het CMS van GX, maar voor bij. een gemeentelijke organisatie is het perfect…

'T is net als met veel andere dingen je kunt niet generaliseren… zelfs voor contribute zal wel een blijde groep gebruikers weggelegd zijn :wink:

[quote:be0f4ce772="iRuben"]Gewoon een simpele html client die je nog steeds gewoon op iedere computer moet installeren.[/quote:be0f4ce772]

DreamWeaver is (net als GoLive) bedoeld als internettool voor professionals
Contribute is bedoeld voor hun klanten

Het idee hierachter is om een website op te zetten met html (wordt wel vaker gedaan :stuck_out_tongue: ) en dan het onderhoud door de klant te laten doen. Het is een optie die de site waarschijnlijk een stuk goedkoper maakt. Beperkingen in functionaliteit zijn een gevolg, sommige klanten zullen hier mee kunnen leven.

Jij behoort niet tot de doelgroep, dat zegt nog niets over het product. (Het concept van Contribute spreekt mij echter ook niet aan, ik heb er dan ook nog niet naar gekeken.)

[quote:be0f4ce772=“justketchup.nl”]Eigenlijk is het “begrip” cms een beetje te breed voor 1 thread, denk ik, want… [/quote:be0f4ce772]

Klopt, maar omdat ik er hier nog weinig over gelezen had wilde ik een balletje opgooien; ik ben blij te lezen dat het toch leeft hier!

Contibute lijkt inderdaad een soort light versie van Dreamweaver te zijn die aan kan haken bij een templatestructuur.

Ik heb laatst eens een testje opgezet voor een site in Pivot waarbij dit als CMs moest gaan dienen. Het werkt goed maar voordat je alles in je eigen format hebt gekregen ben je wel even bezig. Ik wel in ieder geval.

De meeste CMS-systemen vallen terug op een soort journal / blog waar je in volgorde postjes plaatst of hebben de vorm van een forum, zoals phpBB en PostNuke. Ook dat is niet altijd even handig.

Ik houd de site voor een school een beetje bij. Het zou heel handig zijn als de administratie daarop zelf een paar wijzigingen kan doen zonder de layout te mollen of zich te verdiepen in HTML

Zijn er nou geen CMS-tools die je kunt gebruiken om gewoon pagina’s te maken, te wijzigen en te wissen?? Ik heb’m nog niet gevonden…

Of het moet webedition zijn. Is van Astarte (maakte die vroeger geen Toast??) en lijkt wel een degelijke en prijzige oplossing te zijn… In ieder geval een informatieve site.

Wij hebben tot nu toe alleen CMS's op maat gemaakt. De klant wil natuurlijk altijd wel iets specifieks, en nooit hetzelfde als die andere. Op deze manier hoeft de klant ook niet veel licentie kosten te betalen en hoeven ze niet te betalen voor iets wat ze toch niet gebruiken.

(daarnaast zijn die complete CMS systemen zo uitgebreid, dat ze zelfs voor de klant niet meer gebruiksvriendelijk zijn)

het is inderdaad belangrijk om een CMS uiterst gebruikersvriendelijk te houden omdat veel mensen die met "Word-kennis" achter zo'n CMS gaan zitten.

we hebben zelf ook een CMS ontwikkeld, en een van de belangrijkste dingen is dat we het beheer van de content volledig hebben gescheiden van het ontwerp kant. hierdoor ben je 100% flexibel met je vormgeving.
je ziet nog zoveel CMS’en die geintegreerd zijn met de Public kant van hun site. ook MMBase die de omroepen gebruiken. alle sites lijken op elkaar.

enkele features (misschien grappig om te bespreken)

1. Cross - Platform Rich Text Editor (werkt ook op mac!)
  2. Imagebank (foto management: verschillende versies, categorizeren, resizen, croppen etc)
  3. User Level Management (verschillende niveau’s gekoppeld aan rechten)
  4. Status artikelen (Draft, Published, Denied etc.)
  5. Positionering items

als je kijkt naar sites die hiermee onderhouden worden dan zie je dat ze allemaal uniek zijn in vormgeving.

(beetje advertisen hier) kijk in portfolio: http://www.eight.nl