CMS die gebruikt maakt van API?

Hallo :)

Ik heb tot een tijdje terug altijd m’n site via Wordpress laten lopen, en sinds kort doe ik
m’n blog via Tumblr.com (microblogging).

Maar omdat ik toch graag een portfolio online wil hebben met een CMS om alles
te onderhouden, ben ik op zoek naar het volgende:
Bestaat er een Wordpress-achtige CMS, die gebruikt maakt van API? Bij Tumblr kun
je bijvoorbeeld ontzettend simpel je eigen ontwerp maken… veel makkelijker dan bij
Wordpress. API’s zijn vergelijkbaar met de stukjes PHP die in Wordpress zitten, maar
ze zijn veel makkelijker in gebruik. Vandaar dat ik een CMS zoek die daarmee werkt.
Ik wil graag een eigen ontwerp hebben, maar 't liefst met API omdat dat voor mij veel
makkelijker werkt.

Dus, kent iemand zo’n CMS systeem misschien? :slight_smile:

API is voor andere doeleinden. Wat jij bedoelt is een geavanceerd template beheer binnen een CMS. Wat is het budget?

't is maar voor een persoonlijke site, dus ik zoek meer iets in de zin van Wordpress met API :)

Tumblr.com maakt er bijvoorbeeld goed gebruik van, dus ik dacht eigenlijk dat zoiets ook
als een losstaande CMS bestond :slight_smile:

Ik zou zeggen kijk hier even bij. [url=http://www.opensourcecms.com/]opensourcecms.com[/url] Staan diversen cmsjes waarbij je zelf de templates kunt ontwikkelen en met wat kleine stukjes php het cms integreerd. (dit heeft trouwens niets met een api te maken.)

Bedankt Almer, maar ik gebruikte voorheen altijd Wordpress. Op zich een heel simpel en fijne CMS, maar als je geen PHP kent is het wat lastig om een eigen template te maken. Niet omdat je PHP nodig hebt om het te doen (hoewel 't wel handig is als je wat meer wilt dan copy-pasten).

Vandaar dat ik echt een open source CMS zoek die gebruik maakt van API. Die manier van opmaken
is zoveel simpeler in mijn ogen… ik had in no-time een Tumblr thema gemaakt, iets wat ik met
Wordpress niet zo makkelijk voor elkaar kreeg :slight_smile:

Kijk eens naar [url=http://www.cmsimple.nl/]CMSimple[/url], dit is een op PHP (zonder MySQL) gebaseerd systeem wat heel makkelijk zelf aan te passen is. De layout pas je geheel naar eigen smaak aan door een html-template te maken. Je hoeft dus vrijwel niets van PHP af te weten. Met een beetje html en css kennis kom je een behoorlijk eind.

Voor WordPress themes hoef je niet zozeer kennis van PHP te hebben. CSS is noodzakelijker. Met CSSEdit kan een leek heel ver komen, zonder al te veel van CSS af te weten Maar een theme naar wens zou je ook vrij makkelijk via [url=http://themes.wordpress.net/page/1/]WordPress Theme Viewer[/url] kunnen vinden.

ALs je wat meer wilt met Wordpress dan is PHP toch wel wenselijk ;) Ik heb een jaar of 2 met Wordpress geknutseld, maar ik kreeg 't nooit echt voor elkaar zoals ik 't wilde hebben... terwijl ik toch aardig overweg kan met xhtml/css :)

Ik kwam overigens net Chyrp.net tegen… een nieuwe lightweight CMS.
't Ziet er erg netjes en simpel uit; ik moet alleen nog even zien hoe je themes kunt
maken en/of aanpassen :slight_smile:

joram: Een API is niets meer dan een 'service' die het mogelijk maakt een extentie op website of applicatie te schrijven. Zie bijvoorbeeld [url=http://www.twitter.com]twitter.com[/url] en [url=http://www.youtube.com]youtube.com[/url]. Via de API van beide kun je van 'buitenaf' de content op de site gebruiken en aanpassen. Je kunt op die manier bijv. de door jouw geuploade filmpjes op je site tonen, maar ook tweets - en ook tweets vanaf je eigen site toevoegen. Dit kan ook zonder API - maar dat kost erg veel tijd om te ontwikkelen. Via de API is het een kwestie van één of meerdere functies aanroepen, waarbij je netjes de gevraagde informatie terugkrijgt.

Waar jij (voor zover ik begrijp) naar op zoek bent is een CMS mét voorkant die echter gebruik maakt van een template engine, zodat je niet in de code hoeft te duiken om het ontwerp aan te passen. Misschien kun je een alternatieve front-end voor wordpress vinden die wel gebruik maakt van een template engine waar je mee overweg kunt?

Ik maak zelf geen gebruik van CMS systemen omdat ik (eigenwijs ben :innocent: en) alles op maat wil hebben, maar ik ben wel positieve reacties tegen gekomen over xaraya.

Da's inderdaad exact wat ik bedoel iNsane :) Een CMS die in feite een beetje werkt zoals Wordpress, maar waarbij het maken van een theme/ontwerp gedaan kan worden met behulp van API.

Tumblr heeft dat bijvoorbeeld ook: http://www.tumblr.com/api
En ik moet zeggen, dat werkt als een trein! Kost vast (zoals je zegt) meer tijd om te ontwikkelen
voor een CMS, maar 't zou voor mij echt geweldig zijn, hehe.

Ik zal vanavond eens even naar Xaraya, maar ik ben voor Wordpress helaas nog nooit een
dergelijke frontend tegengekomen. Bedankt voor de berichten :slight_smile:

Zie mijn berichtje hierboven: dan moet je toch echt even naar CMSimple kijken, dat is precies wat je bedoeld. Een makkelijk aanpasbare html/css template waarin je alle cms-functie dmv voorgebakken php-functies aanroept. Er zijn tig kant-en-klare templates voor, zodat je altijd een goed startpunt hebt om een een template te verbouwen naar je compleet eigen ontwerp.

Ik had al even naar CMSsimple gekeken, maar 't is ook niet wat ik zoek :) D'r ontbreken plugins/makkelijke opties om een gallery te maken met behulp van plugins helaas... en ik kwam ook heel weinig anti-spam-plugins tegen.

Ook de opmaak van CMSsimple is niet echt geweldig… alleen maar tabellen,
en amper fatsoenlijke xhtml/css opmaak voor zover ik kan zien. Die CMS komt
een beetje over alsof 't een beetje een ouderwetse techniek gebruikt :slight_smile:

Sorry, maar dan heb je het toch niet goed genoeg gekeken... je kunt wel alleen css zonder tabellen gebruiken, ook fotogallerie plugins zijn beschikbaar, evenals gastenboek, bb, mailform plugins etc. etc. [url=http://www.cmsimple.dk/?Addons_and_plugins]Kijk bijv. hier[/url]. Ik heb zelf een [url=http://www.titunet.nl]aantal sites[/url] met CMSimple gemaakt.

Oh, die had ik inderdaad niet gezien :) Maar die CMS voelt van zichzelf nogal 'clunky' aan... 't werkt allemaal een beetje zoals de dingen in 1999 deden; een mailform met wel heel veel antieke code, templatesystemen waar je toch wat PHP voor nodig hebt van wat ik kan zien enzo. Van wat ik kon zien in een aantal tutorials die ik heb kunnen vinden werkt het minder intuitief als Wordpress. Ook in de demo die ik had geprobeerd kreeg ik dat gevoel een beetje. Bij Wordpress wordt 't allemaal wat netter en duidelijker onderverdeeld wat dat betreft.

Bij Chyrp.net bijvoorbeeld, werkt heel erg intuitief en overzichtelijk (hoewel een template
maken volgens een aantal review nog alles behalve simpel is). Qua CMS/admin gedeelte
is dat helemaal wat ik zoek, maar dan met een API-ruggegraat zodat ik echt met xhtml/css
aan de slag kan. 't Geheel voelt ook meer aan als iets wat (hoe zeg je dat…) “Web 2.0” aanvoelt.

Mvg,
Joram

Tja, een beetje gelijk heb je wel - dat het wat gedateerd aandoet. Daarintegen, het is natuurlijk een compromis: wil je het heel snel zelf allemaal kunnen aanpassen, dan vind ik dit echt heel makkelijk. Maar het uiterlijk van de de uiteindelijke site die je maakt wordt natuurlijk niet bepaald door hoe het admin-systeem aanvoelt, maar wat je er zelf aan uiterlijk voor de gebruiker er van maakt... Ik heb afgelopen weekend bijvoorbeeld in 4 uurtjes tijd een compleet nieuwe site met dit systeem in elkaar gezet. Uiterlijk ziet 'ie er hetzelfde uit als de oude site van die klant, alleen zit er nu een CMS onder zodat hij de content zelf kan aanpassen. Dat vind ik echt handig.

Maar goed, succes met je verdere zoektocht!

Bedankt :)

Ik weet dat ik inderdaad nogal veel vraag van een (open source) CMS :wink:
Maar als je ziet hoeveel (vooral lelijke) templates er worden gemaakt omdat
er nóg meer mensen zijn die hooguit html/css kennen, maar 't verder niet aandurven
(of aankunnen) om een eigen template te maken. Daarom zijn sites zoals Tumblr.com,
Behance.com en Carbonmade.com zo populair aan het worden… ze bieden allemaal
een erg intuitieve interface/CMS, maar geven je wel (soms in mindere mate) vrijheid
om je eigen layout te maken :slight_smile:

Vandaar dat ik eigenlijk hoopte dat er ook zoiets bestaat als losstaande CMS… 't leek
me sterk dat ik de enige was die hier naar op zoek was, hehehe.

Punt is namelijk, dat ik de portfolio-functie van een One Page Folio, wil combineren met
het tumbleloggen zoals Tumblr… en dan ook nog eens heel simpel een eigen template willen kunnen maken, :wink:

Een beetje Chyrp.net (CMS is fantastisch simpel daar), met de API’s van Tumblr :slight_smile:
Chyrp biedt namelijk dezelfde post-opties als Tumblr, maar helaas met een “slechte” template-optie.

je zou ook eens naar textpattern kunnen kijken. de admin ziet er ook oud uit en er zit standaard niet in wat je wilt, maar er zijn veel plugins verkrijgbaar en je kan alles naar eigen inzicht vormgeven.

Bedankt Hansen :) Maar dan ben ik net zover als met Wordpres. Ik heb Textpattern een tijd geleden eens geprobeerd uit nieuwsgierigheid, maar ik vond 't minder prettig werken dan Wordpress.

't Verbaast me eigenlijk dat er (zoals 't er nu naar uitziet) nog geen developer is
geweest die een CMS heeft gemaakt waarbij je je themes m.b.v. API kan maken.
't Wordt bijna overal aangeprezen als de nieuwe standaard van de toekomst, en
't maakt 't voor de gebruiker ontzettend makkelijk om op eigen houtje aanpassingen
te doen. :slight_smile:

Volgens mij heb jij het begrip API niet helemaal goed begrepen.

Wat jij zoekt is een CMS met een makkelijk template systeem, een API is heel wat anders. Een API maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een webservice of applicatie in je eigen site te gebruiken.

Tja, dat dacht ik 16 posts terug ook al (zie mijn post van Ma Feb 04, 2008 20:53)... Maar goed ik hou er nu mee op.