CMS project

Ik heb ongeveer een jaar geleden m'n eerste site gemaakt die gebruikt maakt van een klein cms systeem, het was toen wel handig zodat de redactie van de site makkelijk stukjes erop kon plaatsen etc. Maar er waren toen en zijn volgens mij nu nog steeds helemaal geen CMS systemen die goed te integreren zijn in je eigen site. Toen heb ik dus zelf maar een klein CMS systeem gemaakt waar wat functies inzaten, nieuws, agenda etc. Maar nu lijkt het me wel handig om een echt goed CMS systeem te maken (m.b.v. PHP/MySQL), met veel meer functies die toch makkelijk te integreren is in je eigen site. Ik heb al wel wat ideeen maar het is gewoon niet goed te doen in m'n eentje.

Dus kortom, wil je graag meehelpen, of misschien weet je wel een oplossing hiervoor en bestaat het al (2x hetzelfde maken heeft natuurlijk ook geen zin) dan hoor ik dat graag :slight_smile:

Er zijn ongeveer 2000 CMS systemen die in PHP zijn gemaakt op MySQL server te verkrijgen. Kijk maar eens op http://www.sourceforge.net

Ik denk dat er minimaal 3 leden op dit forum zijn die al een dergelijk systeem gemaakt hebben.

Of [url]www.opensourcecms.com[/url]. Daar kan je ze nog 'ns uitproberen ook!

Kijk eens naar webEdition. Dit is geen opensource CMS maar een goedkoop en zeer gebruiksvriendelijk (zowel voor ontwikkelaar als voor de editor) content management systeem. Het CMS is gebaseerd op Apache, MySQL en PHP webEdition vindt zijn oorsprong bij Astarte de originele makers van het pakket Toast. webEdition is nu een zelfstandige onderneming en het is voorzover ik weet een van de weinige cms'en die je gewoon met een macosx installer op je server kunt installeren. Dus geen gemodder in phpmyadmin etc.

Echt een aanrader!

Voor meer info verwijs ik je naar www.webedition.de of www.webedition.biz

Eventueel kun je mij ook een berichtje sturen.

succes,

Jorg

Een goede oplossing is Mambo. Is ook te vinden op de eerdergenoemde www.opensourcecms.com en sterker nog: die site maakt gebruik van Mambo. Mambo is eenvoudig in het gebruik (ook de installatie) en de "community" erachter is zeer uitgebreid. Een goede Nederlandse site daarover is www.mamboopensource.nl (ook in Mambo gemaakt). De homepage van dat project is www.mamboserver.com. Er zijn verder vele modules/componenten/thema's (incl. tutorials hoe je een template moet maken) en ga zo maar door. Zelfs de site http://www.macosxlabs.org/ is in Mambo gemaakt. Probeer het gewoon uit: download versie 4.5.1a. Mocht je nog recente versies voor php/apache/mysql nodig hebben: www.serverlogistics.com

Ik heb wel gewoon mijn eigen CMS ontwikkeld. Om nou te zeggen dat het teveel is voor jezelf vind ik niet zozeer waar. Zodra ik iets moet ontwikkelen wat ik nog niet ontwikkeld heb, ontwikkel ik het op zo'n manier dat het ook in mijn CMS werkt. Het ontwikkelen van een CMS is een goede leerschool. Daarnaast vind ik dat de kant-en-klare oplossingen allemaal niet werken zoals ik dat wil.

Daarnaast weet ik dat er ook klanten zijn die het niet op prijs stellen wanneer ze erachter komen dat jij een kant en klaar systeem van het net hebt getrokken, waarom zouden ze jou anders betalen om hun website te ontwikkelen?

[quote:bca3facc6d="meneer de koekepeer"] Daarnaast weet ik dat er ook klanten zijn die het niet op prijs stellen wanneer ze erachter komen dat jij een kant en klaar systeem van het net hebt getrokken, waarom zouden ze jou anders betalen om hun website te ontwikkelen?[/quote:bca3facc6d]

Dat vind ik een rare redenering. Hoeveel klanten vragen je om een CMS te ontwikkelen? Ik zou als klant het op prijs stellen als ik voor een [b:bca3facc6d]website[/b:bca3facc6d] een ontwikkelaar krijg die een standaard opensource CMS kan bieden zodat je verzekerd bent van onderhoud en updates aan de ene kant en je een lagere rekening krijgt aan de andere kant omdat er minder tijd van de ontwikkelaar nodig is.

[quote:44ad119f67="meneer de koekepeer"]Ik heb wel gewoon mijn eigen CMS ontwikkeld. Om nou te zeggen dat het teveel is voor jezelf vind ik niet zozeer waar. Zodra ik iets moet ontwikkelen wat ik nog niet ontwikkeld heb, ontwikkel ik het op zo'n manier dat het ook in mijn CMS werkt. Het ontwikkelen van een CMS is een goede leerschool. Daarnaast vind ik dat de kant-en-klare oplossingen allemaal niet werken zoals ik dat wil.[/quote:44ad119f67]

Met die gedachte ben ik twee jaar geleden dus ook begonnen met een eigen CMS oplossing. Momenteel leg ik de laatste hand aan het systeem, maar ik kan je wel vertellen dat het 'n enorme investering in tijd is geweest. Ik heb gedurende het eerste jaar ervaring opgedaan die ik in het tweede jaar heb omgezet, door haast non-stop te programmeren. Doel was een ‘framework’ in plaats van een kant-en-klare oplossing. Op basis van dit framework heb ik nu de laatste 4 maanden een CMS back-end gerealiseerd dat zo flexibel is dat het werkelijk meegroeit met de wensen van de klant en mijzelf. Het resultaat is een écht relationeel systeem, met een soort virtual filesystem. In wezen nog het best te vergelijken met onze eigen Finder :slight_smile: In feite bepaalt de specifieke implementatie voor een site hoe de interne structuur van de mappen en documenten in het CMS is opgebouwd. Zo kan ik inspelen op vrijwel elke vorm van informatieverwerking.

Nu ik op het punt sta het op de ‘markt’ te brengen, ben ik zeer benieuwd naar reacties.
Ik weet niet of het op dit forum wenselijk is om dergelijke oproepen te plaatsen, maar bij deze:

Reacties gevraagd: www.unik.be en dan vooral: www.unik.be/screenshots.html

(of ‘mag’ ik een aparte topic openen?)

En mocht er iemand geïnteresseerd zijn het project op één of andere manier te ondersteunen… ik sta open voor suggesties :wink: het is dan wel (nog) geen open-source project, maar wie weet…

En voor ik het vergeet… het was eigenlijk nooit bedoelt om er een tweejarenplan van te maken :roll:

[quote:515e08663a="tennapel"]Dat vind ik een rare redenering. Hoeveel klanten vragen je om een CMS te ontwikkelen? Ik zou als klant het op prijs stellen als ik voor een [b:515e08663a]website[/b:515e08663a] een ontwikkelaar krijg die een standaard opensource CMS kan bieden zodat je verzekerd bent van onderhoud en updates aan de ene kant en je een lagere rekening krijgt aan de andere kant omdat er minder tijd van de ontwikkelaar nodig is.[/quote:515e08663a] Dat hangt er natuurlijk van af. Ik ben juist van mening dat, omdat ik het CMS door en door ken, beter in staat ben om het geheel te laten functioneren naar de wens van mijn klanten. Daarnaast is het voor mij heel gemakkelijk om functionaliteiten toe te voegen en volledig te integreren met het CMS. Tevens vind ik de manier waarop veel huidige CMS'en functioneren niet echt je van het. Ik zie de logica niet op dezelfde wijze en heb mede daarom mijn eigen ontwikkeld. Tot dusver heb ik mijn klanten altijd kunnen overtuigen van het feit dat ondanks het feit dat het zo wellicht iets duurder is, het voor hun ook beter is omdat ze in direct contact zijn met de persoon die het geheel ontwikkeld heeft. Daardoor zijn ze verzekerd van snelle en effectieve oplossingen en goed functionerende toevoegingen.