CNN app werkt niet meer

Als dat maar niet met alle apps staat te gebeuren… Zojuist ontdekte ik dat de CNN app niet meer op mijn iPad compatible is met iOS 9.3.5. Een systeem van pas ruim 2 jaar oud. Het wordt steeds gekker!! (n)

Ga even bij CNN een klacht indienen. Dit is wereldnieuws. Misschien kunnen ze het meenemen in de aankondigingen bij het volgende journaal.

CNN was toch fake news?
ow wacht…

Inderdaad, klagen bij CNN.

Het is trouwens niet ongebruikelijk dat apps oudere versies van iOS niet meer ondersteunen om gebruik te kunnen maken van de technieken in het nieuwe iOS. En dat is een keuze van de ontwikkelaar.

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ik het uit oogpunt van PR en (klant)vriendelijkheid, dit niet zo begrijp. Is dat zo vreemd? Van sommige OS X-programma’s bestaan toch ook verschillende versies, met verschillende systeem eisen? Is een vaste klant met een pas twee jaar oud systeem niet meer belangrijk? Wat kost het nou voor een groot bedrijf aan moeite en geld om wat klantvriendelijker te zijn? Ik doe het verder wel met BBCWorld.

Ho ho, je hebt apparatuur van 2012. Iets ouder dan vijf jaar.

Waarschijnlijk (maart 2011) een iPad 2. Wild gokje.

(Nee Shmoo: een iPad3)
Ho ho? Ik heb het niet over de leeftijd van de iPad, maar over de leeftijd van de iOS-versie, 9.3.5.
Hier te lezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_9

[quote=sedikit url=https://www.onemorething.nl/community/topic/cnn-app-werkt-niet-meer/#post-3124497 time=1513000154]Ho ho? Ik heb het niet over de leeftijd van de iPad, maar over de leeftijd van de iOS-versie, 9.5.3.
Hier te lezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/IOS_version_history#iOS_9

[/quote]
9.3.5*

Maar de ontwikkelaar neemt dus inderdaad de besluiten hier. Een app ontwikkelen en onderhouden kost best veel meer dan je misschien beseft. Een ontwikkelaar kijkt naar gebruikersaantallen. Het aantal gebruikers met een iPhone 4s of iPad 3 neemt hard af. Want vijf jaar is best een lange tijd voor zo’n mobiel apparaat. Weinig gebruikers betekent dat het niet meer rendabel is om deze gebruikers te blijven bedienen.

Overigens, je noemt jezelf een “klant”. Betaal je voor deze app? Zo niet, dan ben je dus geen klant. You had your free run. Je kunt nog steeds Safari gebruiken voor CNN natuurlijk.

@Q-collective “Overigens, je noemt jezelf een “klant”. Betaal je voor deze app?” Ok, ik noem me dan lezer, gebruiker o.i.d. En ik betaal er niet voor, net als voor vele andere apps ik/men dat niet doet. Daar is helemaal niets bijzonders aan, want ze willen graag iedereen hebben. Bij een krant ligt dat overigens anders. De gebruiker/klant/lezer enz betaalt natuurlijk wel indirect, door de reclames voor lief te nemen. En iedere gebruiker/klant/lezer enz, is als onderdeel van de grote groep gebruikers enz., geld waard.

Kun je nagaan. Mijn neefje van bijna 7 heeft een iPad 4 en hij zal het niet vragen maar hij begrijpt wel dat het ding oud is en dat mijn iPad air hem beter zou passen.

Ik begrijp nooit zo goed waarover zo moeilijk gedaan moet worden. Een nieuwe iPad kost je 365,- en daar kun je weer 5 a 6 jaar mee vooruit. Dat is goedkoper dan winkeldiefstal.
https://tweakers.net/pricewatch/748813/apple-ipad-wi-fi-32gb-(2017)-grijs.html

Je bent echt problemen aan het zoeken die er niet zijn.

@Shmoo (ik miste je al!)

• Dat “Kun je nagaan” :-x :-x :-x Logische bui?
  • Staat jouw hele familie, jij incluis, soms bij de BKR ingeschreven? Ik, en mijn familie niet. Heb gelukkig dan ook geen verwende neefjes van 7 jaar, die een speeltje van een kleine € 400 krijgen, en al beseffen dat het speeltje wel wat oud is (kunnen ze al lezen?)
  • “daar kun je weer 5 à 6 jaar mee vooruit” @Shmoo, je bent te gretig: ik heb de iPad drie jaar, en het iOS 9.3.5 twee jaar. Dat is een stuk minder dan 5 à 6 jaar.
  • dus mijn signalering “problemen zoeken”?

Laat maar.

[quote=sedikit url=https://www.onemorething.nl/community/topic/cnn-app-werkt-niet-meer/#post-3124568 time=1513006343]@Shmoo (ik miste je al!)

• Dat “Kun je nagaan” :-x :-x :-x Logische bui?
  • Staat jouw hele familie, jij incluis, soms bij de BKR ingeschreven? Ik, en mijn familie niet. Heb gelukkig dan ook geen verwende neefjes van 7 jaar, die een speeltje van een kleine € 400 krijgen, en al beseffen dat het speeltje wel wat oud is (kunnen ze al lezen?)
  • “daar kun je weer 5 à 6 jaar mee vooruit” @Shmoo, je bent te gretig: ik heb de iPad drie jaar, en het iOS 9.3.5 twee jaar. Dat is een stuk minder dan 5 à 6 jaar.
  • dus mijn signalering “problemen zoeken”?

Laat maar.

[/quote]Dat jij je iPad 3 drie jaar hebt is jouw situatie; het ding bestaat wel degelijk langer. Ik heb mijn iPad 3 al sinds dag één van z’n bestaan in Nederland en dat komt dus inderdaad neer op een hele dikke 5 jaar nu (maart 2012). Dit is het model met de 30-pin connector. Dat jouw specifíeke iPad 3 korter in je bezit is (klaarblijkelijk sinds ongeveer medio 2015), maakt het niet een nieuwer model. Ten minste, als je écht de iPad 3 hebt. Ik zeg dit omdat deze binnen een halfjaar werd opgevolgd door de iPad 4, met als belangrijkste (en meest herkenbare verschil) de lightning connector. Eigenlijk ben je op zijn zachtst gezegd niet slim bezig geweest als je kennelijk zo’n 3 jaar na dato een iPad 3 hebt gekocht, want voor een héél klein beetje meer (letterlijk ergens tussen de 10 en 20 euro), had je een iPad 4 kunnen hebben. Lightning, stukje sneller en, het belangrijkste: ondersteund tot iOS 10.3.3 Dan had je nu dit hele probleem, dat overigens verder toch écht bij de app-developer ligt, en níet bij Apple, niet gehad. Maar ja, als “hadden” komt is “hebben” te laat…

Ik was ook op zijn zachtst gezegd not amused toen Apple, een half jaar nadat ik mijn iPad had aangeschaft, diens opvolger aankondigde. Ik ben hem al die tijd blijven gebruiken en merk de laatste 4 maanden echt dat-ie aan vervanging toe is. Niet per se omdat er toepassingen niet werken, maar gewoon omdat het ding echt wel op is na 5,5, bijna 6 jaar.

Maar goed, jij hebt je iPad 3 dus kennelijk 3 jaar. De hardware zal misschien in een veel betere staat zijn dan de mijne, maar afgaande op de specificaties van het apparaat is het ding nog steeds 5,5 jaar, bijna 6 jaar oud. Zelfs al zóu je er een hogere iOS-versie op kunnen krijgen, dan wíl je dat nog niet.

Tot slot nog even over iOS 9: Bij het bepalen van de leeftijd van een OS kijken we naar de éérste release van dat OS (iOS 9.0.0; zeg maar “Gold” of RTM) en die werd gereleased in Juni 2015. Dat brengt het systeem nu op een leeftijd van 2.5 jaar. Het werd ondersteund tot en met de release van iOS 11 (nu een klein kwartaal geleden) dus dat wil zeggen dat het systeem heeft kunnen rekenen op 2 jaar officiële ondersteuning. iOS 9.3.5, de laatste versie waar de iPad 3 naartoe kon, is uiteraard later uitgebracht, op 25 augustus 2016. Maar goed, de ondersteuning van iOS 9 duurde met 2 jaar hoe dan ook veel langer dan gebruikelijk in de industrie. Neem voor de gein maar eens een kijkje bij hoe Samsung haar producten ondersteunt en je weet meer.
Developers mógen er voor kiezen om oudere versies te blijven ondersteunen, maar zullen dat niet allemaal doen. Wordfeud doet het nog, bijvoorbeeld, maar CNN dus niet meer. Dat is aan hén. Daar kan Apple niets aan doen. Geloof me, in 2019 zul jij (en zal ik, for that matter) helemaal níets meer kunnen met onze grootmoeder-van-een-iPad. Apple stelt developers namelijk al langer verplicht om 64bit apps te coderen en vanaf 2019 zullen ze toch écht langzamerhand de 32bit binaries gaan strippen. Sommige developers beginnen daar zelfs nu al mee, maar van Apple mogen ze nog binaries aanleveren met zowel een 32bit als een 64bit payload. Zodra de verplichting tot ondersteunen van iOS 10 óók wegvalt, is die tijd voorbij; dan mogen apps echt alleen nog 64bot zijn. Dus, neem een voorbeeld aan mijzelf en begin in ieder geval vast te sparen. In de tussentijd is er www.cnn.com. Zowel om het nieuws te bekijken als om je beklag te doen over de door hen genomen beslissing inzake het beëindigen van iOS9-support.

@csteelooper,
Hoewel ik het meeste natuurlijk ook wel wist, dank ik je niettemin voor je vriendelijke en uitgebreide uitleg. Mijn “klacht” was niet zozeer tegen Apple, als wel tegen CNN. Als kinderen op basisscholen al kunnen leren om simpele appjes te maken, blijf ik het toch merkwaardig vinden dat de ontwikkelaars/CNN het te veel moeite/te kostbaar vinden om een app te blijven ondersteunen voor een 2.5 jaar oud systeem, waarvan nog miljoenen op de wereld gebruik maken. (nog vreemder vind ik het, dat mijn bevreemding vreemd wordt gevonden :slight_smile: ) Het zij zo!

Edit
Zo kan het dus ook, en zo hoort het ook. Omdat ik het alternatief voor Shazam, Soundhound wilde proberen, kreeg ik tijdens het downloaden de melding dat mijn systeem verouderd was, maar dat ik kon kiezen voor een lagere versie van Soundhound. Dus?..