coconut battery

Ik heb net coconut battery van versiontracker afgehaald. Mijn ibook is 15 maanden en had een oorspronkelijke capaciteit van 4400 mAh. De huidige capaciteit is nog maar 2065 mAh. Dat is nog maar 46 procent van wat ie oorspronkelijk had. Is dit normaal? Moet ik nu verwachten dat ik binnen een jaar een nieuwe batterij moet gaan kopen?

Dank je wel!

Ik heb geen ervaring met dit programma, maar merk je dit ook in het echt? (dus dat je accu sneller leeg gaat dan voorheen).

Dat gaat inderdaad wel heel erg hard zo. Gebruik je je laptop erg intensief op de accu? Volgens Apple zou na ongeveer 300 laadsessies de accu nog een capaciteit van 80% moeten hebben. Nu heb ik recentelijk de accu van mijn iBook vervangen en die had ruim 600 laadsessies achter de rug en nog slechts 4% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Die accu was overigens al een jaar of 3 oud.

Even wat anders, ik las de informatie over het programma en kwam dit tegen: "If coconutBattery detects that you have connected the wrong charger (i.e. an ibook-charger plugged in a powerbook) it will warn you!" Is een ibook-charge niet identiek aan een powerbook-charger? En kan het dan kwaad om ze door elkaar te gebruiken?

@mvdeberg: Ja dat merk ik!

Mijn ibook heeft wel al 439 laadcycli achter de rug. Dat komt omdat iemand mij vertelde dat de beste manier om je batterij te onderhouden het op en afladen van de batterij was. Dus telkens als mijn ibook opgeladen was trok ik hem uit.
Dat is dus blijkbaar niet de juiste manier om je batterij goed te onderhouden.

Of heeft er iemand een andere mening?

klopt het dat als je bij je powerbook applecare hebt gekocht, je een nieuwe batterij krijgt als je een versleten terugstuurd?

[quote:9ae346d3f6="MoNdO GeNeRaToR"]@mvdeberg: Ja dat merk ik!

Mijn ibook heeft wel al 439 laadcycli achter de rug. Dat komt omdat iemand mij vertelde dat de beste manier om je batterij te onderhouden het op en afladen van de batterij was. Dus telkens als mijn ibook opgeladen was trok ik hem uit.
Dat is dus blijkbaar niet de juiste manier om je batterij goed te onderhouden.

Of heeft er iemand een andere mening?[/quote:9ae346d3f6]

Deze manier raad ik eigenlijk ook altijd aan (heb zelf geen laptop). Op mijn werk werken de meeste altijd op netspanning: de accu wordt zo dan altijd opgeladen. En ja, na 1 jaar wil men ineens op accu gaan werken, en dan is de accu vaak meteen leeg (windows laptops). De accu’s zijn dan verwaarloosd. Ik denk dat jouw manier, opladen en er dan op werken, een goede manier is (wat staat er eigenlijk in de handleiding van je iBook?)

Na hoeveel minuten is de accu eigenlijk leeg? (gewoon uit nieuwsgierigheid)

In mijn handleiding wordt niets vermeld over op en afladen. Er staat wél op de applesite dat je als je je batterij niet vaak gebruikt dat je dan op z'n minst één keer per maand je batterij leeg moet laten. Mijn accu kan ongeveer een klein 2 en een half uurtje meegaan. In het begin was dat vier uur.

Maar ja het is nu zo en er is niet veel aan te doen. Twee en een half uur is nog wel voldoende. Ik hoop wél dat het niet erg veel minder wordt (allé toch niet binnen een jaar of zo).

Bedankt voor de reacties!

in dit topic http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=53548&postdays=0&postorder=asc&start=45 staan meer ervaringen van mensen met hun batterij. is ook naar aanleiding van zo'n batterij-programmaatje. mss kun je daar nog wat info uit halen

Dat je je batterij elke keer moet laten leeg lopen en dan opladen is onzin. Dit was vroeger zo met de NiCad batterijen, die hadden het 'memory-effect', waardoor de capaciteit omlaag ging. Dit is met de huidigi LiOn batterijen niet meer aan de orde. Kijk bijvoorbeeld eens op Pod-repair. Die zeggen hetzelfde over het laden van iPod batterijen. Zelfde soort. Of de knowledge base van Apple, die zeggen dat ook.

Mijn iBook G4 is van April 2004 (volgens Batterox), heeft 27 laadcycli achter de rug en een nog steeds 98,8 procent. Ik heb de iBook altijd aan de lader en gebruik hem af en toe zonder. Het maakt dus niets uit en heeft misschien met heel andere zaken te maken dat je batterij leegloopt. Heb je ooit het nieuws gelezen over het vervangingsprogramma voor batterijen van de iBook en pBook? Misschien hoort de jouwe daar wel bij en is de lading daarom zo laag.

Succes!

het 'batterijvervangingsprograma' van Apple kan je [url=https://depot.info.apple.com/batteryexchange/index.html?lang=nl]hier[/url] vinden

Als je accu onder dat programma van Apple valt mag je inderdaad wel heel erg blij zijn. Dan kun je bij Apple namelijk aanspraak maken op een gloednieuwe accu, voor niets. De accu die ik recentelijk heb gekocht bleek ook onder dat programma te vallen. Toen ik vervolgens bij Apple op de website de benodigde gegevens invulde kreeg ik binnen een paar dagen een nieuwe accu toe gestuurd.

Noppes jongens! Daar hoort ie niet bij! Evengoed bedankt!