Color Laser of weer een Inktjet?

Goed, ik heb zojuist op een vakkundige wijze mijn printer gesloopt dus er moet een andere komen. Ik print per maand +- 100 zwart-wit pagina's en 25 kleurenprintjes. Ik zit dus nu te twijfelen wat ik moet kopen. Ik ben eens langs een winkel gegaan waar ze veel soorten hebben en daar heb ik twee printers gevonden die aan mijn eisen voldoen. Er stonden meer goede machines, maar dat waren over het algeneen All in One's, en dat heb ik eigenlijk helemaal niet nodig.

Mijn eisen:

• Goede zwart-wit printkwalteit.
  • Moet kleur kunnen printen. Twee printers zie ik niet zitten, dus een aparte z/w laser is geen optie. Kleur moet er ook goed uitkomen, maar het hoeven geen super foto’s te zijn. Als het vanaf een afstandje er goed uit ziet is dat voldoende.
  • Netwerkaansluiting
  • Papierlade (dus geen bovenlader oid.)
  • Geen lange opwarmtijd
  • Geen all in one
  • Niet duurder dan € 350,-

Met deze eisen kwam ik twee printers tegen die zouden voldoen.

• Canon Pixma iP5200R. Ik heb een 5000 gebruikt en daar was ik heel tevreden over. Mooie printjes en redelijk snel
  • Hp Laserjet 2600n. Laser, dus niet al te vaak cardridges vervangen. Maar groooot en duur. Er stond een proefafdruk naast die er echt goed uit zag, zeker voor een laser! In de winkel konden ze geen eigen foto printen, dus of dit nu helemaal representatief was… Wie heeft hier ervaring mee?

Tsja, een dillemma. Ik print niet zo gek veel dat ik me scheel betaal aan cardridges.

Wie weet er nog andere alternatieven die aan mijn eisen voldoen?
Wat zouden jullie kiezen, als je met mijn doel en net zoveel zou printen als ik?

Scenic20

Ik zit ook te twijfelen om een Canon Pixma iP5200R te kopen, handig even kijken of mensen er ervaring mee hebben :)

Hoewel ik wat problemen heb om hem op mijn Intel iMac aan de praat te krijgen, ben ik heel erg tevreden met mijn Epson AcuLaser C1100. Op mijn andere computers (Mac/Windows) print hij erg mooi en snel in zowel kleur als zwart/wit.

Voor normale foto prints is deze best te gebruiken. Ik heb er nog een Epson SC R800 bij voor foto’s op glossy papier en het printen van CD’s en DVD’s. Maar als ik mijn foto’s echt vakkundg afgedrukt wil hebben, bestel ik ze online (via de website van Profoto of via Apple met iPhoto).

Ik heb vorig weekeind toevallig ook eigenhandig mijn 1,5 jaar oude kleurenlaser gesloopt en heb gelijk maandag weer een nieuwe gekocht. (Epson C1100) Ik heb al heel wat inktjets versleten, van A4 tot A2 en van alles er tussen in. Op gegeven moment heb je er gewoon genoeg van, dat geklooi met cartridges, speciaal papier wat je maar aan één kant kan bedrukken, prints die niet watervast zijn en binnen een paar weken verkleuren, verstopte koppen en last but not least de enorme kosten van de verbruiksmaterialen. Bovendien had je daarnaast altijd nog een laserprinter nodig voor correspondentie, want een brief op een inktjet ziet er niet uit.

Printen met een kleurenlaser is echt een genot. Even snel een printje maken, van een document van één of van 48 pagina’s, het gaat snel en pijnloos.
Ik heb nog wel een inktjet, speciaal gekocht om CD’d te bedrukken, maar papier doe ik er nooit in. En als ik foto’s mooi wil afdrukken doe ik dat bij de HEMA, snel en goedkoop.

Ik vind de Epson Aculaser C1100 echt een aanrader. Printkwaliteit is zeer goed, zowel kleur als zwart-wit en het ding kost bij mailamac maar 239 euro excl BTW. Met netwerkaansluiting is ie 350 euro excl. BTW, nog net binnen je budget. Nadeel is dat de cartridges die erin zitten maar 1/3 van de capaciteit hebben (1500 pagina’s bij 5% dekking) van de cartridges die je later koopt. Maar dat geldt voor alle kleurenlasers die je koopt, al zeggen ze er dat niet altijd bij. En met jouw verbruik doe je zelfs daar nog wel een hele tijd mee.

[bewerk] Oh ja, ik heb er voor thuis gelijk nog een gekocht, daar vervangt ie een HP laserjet en een Epson inktjet. :smiley:

Ik heb de zelfde gedachtes (baal ook van die epson cardridges , er zitten er 6 in , 13.50 ex het stuk :cry: ). Ik zat te denken aan de Konica Minolta 2400W. Hij is heel mooi klein wat wel prettig is omdat ik hem thuis wil neerzetten. Hij staat nu bij Office Centre voor 289 euro. Iemand ervaring met deze printer ? Rik

@EagerBobNerd: Ik stond er voor om dezelfde te kopen, maar bij MacSupport vertelde ze mij dat hij niet Postscript is. Jij bent toch ook een hardcore grafisch gebruiker? Print je er oon InDesign documenten mee bijvoorbeeld?

Tipje voor een printer zonder Postscript:

Print naar PDF en stuur dat naar je printer. Geen centje pijn.
Who needs Postscript? (beetje kort door de bocht, ik weet het… :wink: )

Die suggestie deed ik daar ook, maar de printer schijnt er niet helemaal op voor bereid te zijn. Misschien doelen ze op beperkte pagina/kleur/instel mogelijkheden?

Pff, ik heb een HP 2500L Laser printer. Erg goed apparaatje maar de cassettes zijn erg duur. Ik ben nu aan de 3e keer vervanging toe en ik wacht ff want die krengen kosten 'slechts' €79,00 het stuk. Niet helemaal meer in verhouding voor de prijs van huidige nieuwe printers. Maar goed, het resultaat mag er zeker wezen en ik raad iedereen aan een laser aan te schaffen. ~Snel, schoon en perfecte kwaliteit. Als je echter een t-shirt wil bedrukken (strijken) of een glanzend fotootje, dan heb jer er naast wel een inkjet nodig, ook voor je cd's handig.

[quote:79293e7ec5="Sambo"]@EagerBobNerd: Ik stond er voor om dezelfde te kopen, maar bij MacSupport vertelde ze mij dat hij niet Postscript is. Jij bent toch ook een hardcore grafisch gebruiker? Print je er oon InDesign documenten mee bijvoorbeeld?[/quote:79293e7ec5]

klopt, daarom heb ik ook getwijfeld, mijn vorige kleurenlaser was wel echte PS level 3. Maar hij printte de tekst en dunne lijnen te zwaar uit dus het was niet fijn werken. Verder is een postscript printer lastig (niet) te calibreren, omdat Postscript geen ingesloten ICC profielen ondersteund. De C1100 heeft een ICC profiel meegeleverd wat al vrij goed is, dus colormanagement is geen probleem. Indesign, Illustrator (wat intern met PDF werkt), photoshop, acrobat, het print allemaal perfect uit.

Om een controleprint te maken is Postscript eigenlijk wel nodig, maar mijn uiteindelike output is PDF en die kan ik prima controleren in Acrobat Pro, dat durf ik wel aan. Overdruk, transparantie etc zijn allemaal te zien in Acrobat Pro.Verder krijg ik toch meestal van de drukker weer een plotproef terug die ik goed moet keuren dus dat is nog een extra veiligheid.

Als je toch graag een PS kleurenlaser wilt: bij Correct Business (Rotterdam) hebben ze een Panasonic kleurenlaser met PS3 (emulatie) in de aanbieding voor 300 of 350 (uit mijn hoofd).

Minolta 2400 W is volgens mij alleen Windows (W=Windows), tenzij men bij KonicaMinolta ineens het licht heeft gezien....

@EgerBobNerd: Dus als ik het goed begrijp, kun je rechtstreeks uit inDesign printen? Logotjes en transparanties gaat dat allemaal goed? Of print je vanuit Acrobat?

Ik ga er geloof ik ook een halen… wat kosten de cardridges, iets van 95 Euro begreep ik voor een complete set?