color settings in Adobe CS

Zit met wat chaos.

Ik gebruik standaard in alle Adobe CS programma’s bij Color Settings (heb de Engelstalige versie) > Working Spaces voor RGB: [b:3e6ef40aec]Adobe RGB[/b:3e6ef40aec] en voor CMYK: [b:3e6ef40aec]Euroscale Coated[/b:3e6ef40aec].

Nu heb ik een document dat op uncoated papier gaat gerdrukt worden. Moet ik dan bij color settings mijn CMYK instellingen wijzigen of gaat dit via [b:3e6ef40aec]Asign Profile [/b:3e6ef40aec] of [b:3e6ef40aec]Convert To Profile[/b:3e6ef40aec]?

Wat is eigenlijk het verschil tussen [b:3e6ef40aec]Asign Profile[/b:3e6ef40aec] en [b:3e6ef40aec]Convert To Profile[/b:3e6ef40aec]? Welke CMYK Working Space gebruik ik best standaard: [b:3e6ef40aec]Euroscale Coated[/b:3e6ef40aec] of [b:3e6ef40aec]Euroscale Uncoated[/b:3e6ef40aec]?

alvast bedankt,
Alfonzo

Hoi Alfonso,

Je kleurinstellingen zijn goed als je dit bij alle adobe pakketten gebruikt.

Je document openen met behoud van ingesloten profielen. Als je document op uncoated gedrukt wordt kun je het beste je document converteren(convert) naar euroscale uncoated.

Het verschil tussen converteren (convert) en toekennen (asign).

Met converteren blijft het beeld vaak visueel gelijk. De kleurwaardes veranderen wel iets.

Met asign(toekennen) verandert het beeld vaak wel, hier blijven de kleurwaardes echter wel gelijk.

Dit gebruik ik meestal als ik een bestand krijg zonder kleurprofiel.

De working space is afhankelijk van waar je het voor wilt gebruiken.
Zelf gebruik ik altijd de coated versie.

Succes ermee.

Leuk, ik ben mezelf hierin ook aan het verdiepen. Ik heb mijn instellingen standaard op "European prepress default" in de color settings. Op die manier zit je wel goed met al je documenten. Er is ook een uitgebreide uitleg te vinden op de site van Adobe. Colormanagement gaat erg ver, kijk ook op colormanagement.nl voor meer info van color-goerroe Koldenhof.

idd wat RM zegt, is dat ik ook de instellingen standaard op Eurocoated heb staan.

Neem maar van mij aan dat dat de meeste doen, want als je het echt goed wilt doen zou je bij elke opdracht bij de drukker moeten informeren wat voor’n profiel hij gebruikt, nou ik zit al jaren in het dit wereltje, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord, of het nou uncoated of coated moest zijn bij de documenten, behalve dan diegene die dadelijk gaan reageren…… :wink:

[quote:92fe1c870a="alfonzo"]Nu heb ik een document dat op uncoated papier gaat gerdrukt worden. Moet ik dan bij color settings mijn CMYK instellingen wijzigen of gaat dit via [b:92fe1c870a]Asign Profile [/b:92fe1c870a] of [b:92fe1c870a]Convert To Profile[/b:92fe1c870a]?[/quote:92fe1c870a] Behulpzaam bedoelde vragen: -Waarom ga je het Photoshop bestand omzetten naar CMYK? -Waar gaat het beeld/document naar toe? -Heb je specificaties van het drukproces?

Zorg voor een goed gecalibreerde monitor en goede beoordelingsomstandigheden. Blijf zo lang mogelijk in RGB werken (zeker als je niet precies weet wat je doet) en zorg ervoor dat je RGB profiel ingesloten wordt. En laat een bekwaam specialist (lithograaf, prepresser, drukker) de conversie naar CMYK doen.

[quote:92fe1c870a=“Blieper”] behalve dan diegene die dadelijk gaan reageren…… :wink:[/quote:92fe1c870a]Kiekeboe!

[quote:28ba4e8765="alfonzo"] Ik gebruik standaard in alle Adobe CS programma's bij Color Settings (heb de Engelstalige versie) > Working Spaces voor RGB: [b:28ba4e8765]Adobe RGB[/b:28ba4e8765] en voor CMYK: [b:28ba4e8765]Euroscale Coated[/b:28ba4e8765].[/quote:28ba4e8765]

dit is goed, als je op gestreken papier (coated) gaat drukken,

[quote:28ba4e8765=“alfonzo”]
Nu heb ik een document dat op uncoated papier gaat gerdrukt worden. Moet ik dan bij color settings mijn CMYK instellingen wijzigen of gaat dit via [b:28ba4e8765]Asign Profile [/b:28ba4e8765] of [b:28ba4e8765]Convert To Profile[/b:28ba4e8765]?[/quote:28ba4e8765]
ja, als je op uncoated papier gaat drukken, zet je je CMYK kleurruimte op Euroscale Uncoated.
Doe dit in alle programma’s die je gebruikt, liefst vóór je je document gaat maken (in Indesign) of vóór je je foto’s omzet van RGB naar CMYK (in Photoshop)

[quote:28ba4e8765=“alfonzo”]
Wat is eigenlijk het verschil tussen [b:28ba4e8765]Asign Profile[/b:28ba4e8765] en [b:28ba4e8765]Convert To Profile[/b:28ba4e8765]? [/quote:28ba4e8765]

moeilijke vragen om zo even 1,2,3 te beantwoorden, het ligt er een beetje aan, assign gebruik je bijv.(in Photoshop) als een beeld geen kleurprofiel heeft, en je weet wat het moet zijn.
Of bijv.als je een document hebt opgezet in Indesign en je besluit bij nader inzien op een andere papiersoort te gaan drukken, en je wilt niet dat je tekst naar een andere CMYK kleurruimte geconverteerd wordt omdat anders het zwart wordt omgezet in rich black, dan kan je met assign profile de kleurinstellingen van het document veranderen.

[quote:28ba4e8765=“alfonzo”]
Welke CMYK Working Space gebruik ik best standaard: [b:28ba4e8765]Euroscale Coated[/b:28ba4e8765] of [b:28ba4e8765]Euroscale Uncoated[/b:28ba4e8765]? [/quote:28ba4e8765]

Geen van beide, er is geen standaardinstelling die altijd en overal goed werkt. Als je op coated papier gaat drukken is [b:28ba4e8765]Euroscale Coated[/b:28ba4e8765] goed, als je op uncoated gaat drukken is [b:28ba4e8765]Euroscale Uncoated[/b:28ba4e8765] een betere keus.

Ikzelf werk uitsluitend in RGB, om dit soort problemen te vermijden.
Pas als ik een PDF maak dan pas zet ik alles in één keer om naar CMYK
Zo blijf je maximaal flexibel, en voorkom ik dat ik alle beelden twee keer hoef te bewaren.

Misschien moet je eens een goed boek lezen hierover.
wat ik kan aanraden is Real World Color Management, wat bij Amazon permanent in de aanbieding lijkt te zijn. Of misschien het boek van Johan Kerver, in het Nederlands geschreven.

succes

[quote:5d000ac0ea="EagerB0bNerd"][Of misschien het [url=http://www.comcol.nl/detail/54390.htm] boek[/url] van Johan Kerver, in het Nederlands geschreven[/quote:5d000ac0ea] Nog nooit van gehoord maar je hebt wel gelijk over dat boek: [url=http://www.kerver.com/]*klik-> John Kerver's site <-klik*[/url]

die [url=http://www.kerver.com/images/inzet_johan2_studio.jpg] Kerver [/url] mag dan wel Adobe Gecertificeerd zijn, maar in een Mister OSX verkiezing zou hij het niet ver schoppen. :P

Ik zou een lans willen breken voor het gebruiken van de nieuwe ISO profielen voor drukpersen: ISOcoated.icc voor coated papier en ISOuncoated.icc voor uncoated papier. Deze profielen vervangen de Euroscale profielen en hebben een betere CMYK kleurruimte. Als het goed is maakt een drukker voor elke pers een profiel, gebaseerd op deze profielen maar dan speciaal voor de betreffende pers aangepast. En als hij geen profiel heeft, kan hij in ieder geval de kleurruimte van deze ISO profielen drukken. Omdat deze profielen met uitgangspunt de Lab-kleurwaarden zijn gemaakt, kun je ook makkelijker overgaan naar deze methode en gemakkelijker de kleuren checken met een spectrofotometer.

De RGB kleurruimte in Photoshop moet - als je eindprodukt gedrukt moet worden - tenminste AdobeRGB zijn, of ECI-RGB of LstarRGB. Alle andere RGB kleurruimten zijn ongeschikt. Wide Gamut RGB en ProPhoto RGB zijn veel te grote kleurruimten en dan gooi je meer dan de helft van de kleurruimte weg als je converteert naar CMYK. En gebruik NOOIT sRGB; dit is alleen geschikt voor monitor toepassingen, zoals voor Internet en voor MS Office.

Meer informatie op de European Color Initiative site: http://www.eci.org.

[quote:8211b9b04b="BertT"]Ik zou een lans willen breken voor het gebruiken van de nieuwe ISO profielen voor drukpersen: ISOcoated.icc voor coated papier en ISOuncoated.icc voor uncoated papier.

Meer informatie op de European Color Initiative site: http://www.eci.org.[/quote:8211b9b04b]

goed idee. Je download ze hier
In het mapje zitten vier profielen:

ISOcoated.icc
ISOuncoated.icc
ISOuncoatedyellowish.icc
ISOwebcoated.icc

Om ze te gebruiken kopieer je ze naar: Bibliotheek/Colorsync/profiles

Jep, ik gebruik ze ook. Beter! Denk om de BUG bij het omzetten in profiel!

[quote:1dd875fcf0]Jep, ik gebruik ze ook. Beter! Denk om de BUG bij het omzetten in profiel![/quote:1dd875fcf0]

BUG?

het is geen BUG woz, het is gewoon iets waar je op moet letten als je van een CMYK profiel naar een ander CMYK profiel converteert.

(voor degenen die niet weten waar WOZ het over heeft, als je een CMYK naar CMYK conversie doet zullen je kleuren anders opgebouwd worden. Zwart kan dan opgebouwd worden uit CMYK ipv alleen maar zwart. Met tekst e.d. is dit minder mooi en kan problemen geven met registratie)

het kan dus gebeuren als je je Euroscale coated documenten omzet naar ISO coated[
Beter gebruik je het dus voor nieuwe documenten en projecten.

Tja hoe definieer je een bug? Fullcolor zwart genereren van 100% zwarte (K) teksten lijkt me voor geen enkel opmaak pakket handig. Bijzonder ongelukkig. Vooral omdat je het op het eerste gezicht niet ziet.

Als ik een advertentie heb opgemaakt voor een magazine en op het allerlaatst blijkt dat het toch voor en krant is, kan ik e.e.a. NIET omzetten naar krantenprofiel.

Of bezoek:

www.colormanagement.nl

:wink:

[quote:a563fe165c="WOZ"] Als ik een advertentie heb opgemaakt voor een magazine en op het allerlaatst blijkt dat het toch voor en krant is, kan ik e.e.a. NIET omzetten naar krantenprofiel.[/quote:a563fe165c]

En daar komt de “late binding workflow” om de hoek kijken:
lekker werken in RGB en pas als je een PDF maakt omzetten naar de doelruimte.

Hier ben je me ff kwijt. Ik [i:e45be9633b]moet[/i:e45be9633b] toch een RGB [b:e45be9633b]en[/b:e45be9633b] cmyk profiel kiezen in mijn voorkeuren van IDCS?

ja natuurlijk, je hebt gelijk.

maar als je beelden in RGB (met ingesloten profiel) staan hoef je je daar iig geen zorgen meer over te maken. De CMYK instellingen gelden dan alleen voor het ID doc zelf. Dus de tekst, lijnen vlakken etc. En dan kan je een ander profiel toekennen met “assign”
Moet wel zeggen dat ik het nog niet tot de bodem heb uitgezocht, de mogelijkheden/dialogen zijn ook veranderd in CS2, met andere bewoordingen (voor hetzelfde ?) en heb ook wat dingen gezien die ik nog niet eerder gezien heb Zal eens een testje doen als ik tijd heb.

Je kan kleuren/swatches trouwens ook in RGB aanmaken. Misschien is dat ook nog een mogelijkheid :slight_smile:

[quote:9d92e1444f="EagerB0bNerd"]maar als je beelden in RGB (met ingesloten profiel) staan hoef je je daar iig geen zorgen over te maken. De CMYK instellingen gelden dan alleen voor het ID doc zelf. Dus de tekst, lijnen vlakken etc. [/quote:9d92e1444f] Ben geen vormgever en na de fotografieaplicaties houdt het voor mij even op. Ben goed op de hoogte van verschillende aanlevervormen maar ik hou me bij m'n leest (al ben ik geen schoenmaker). Kortom, van Indesign en Kwark heb ik geen kaas gegeten. Maar... het lijkt me goed als dat zo werkt. Het komt soms voor dat prima beeld met een goed profiel 'klakkeloos' naar cmyk omgezet wordt. Omdat 'we' nou eenmaal alles in cmyk doen. Ja, da's leuk voor logo's, opmaak, tekst etcetc. Maar mogelijk worden dan mijn prima beelden die aan alle eisen voldoen om zeep geholpen. Ben benieuwd naar de bevindingen van jouw testje Bob.

We vervallen een beetje in de oude discussie die hier sinds InDesign leeft: Eleke ontwerper/vormgever wil de stalen en zo'n beetje alle andere grafische elementen behalve foto's in cmyk maken. En hij wil dat ze zo blijven. Een 100%K dropshadow moet dat blijven, of in ieder geval NIET rich black worden). Hetzelfde geld voor alle tekst. Er is gewoon bijna geen situatie te bedenken waar men rich black teksten wil... Lijkt me een probleem met profielen & kleuren. De rich black voor tekst en shadows simpelweg 'fout'.

Ik heb ook al meerder keren meegemaakt dat de rgb->cmyk omzetting bij een pdf niet goed ging. Maar dat lag vlgns mij ook aan de twijfelachtigheid van het rgb profiel. (Lees kloteprofiel, aangeleverd door doe-het-zelf fotografen).

Zou het niet mooi zijn als je omzet naar profiel en de zwart bleef zwart? In ieder geval dat je een optie kunt aanvinken "staal [zwart] blijft 100 K , ook bij omzetting in profiel?