Colormanagement versus 'PIM' en 'Exif Print'???

Geplaatst: Wo Sep 17, 2003 9:41 am Onderwerp:

Erik,

Ook van mij niets dan lof over de workshop in Rijswijk!!!

Een vraag die ik vergeten ben te stellen is de volgende:
Wat is jouw mening over ‘kleurmanagementsystemen’ als ‘Print Image Matching’ en ‘Exif Print’, beide toch gericht op het verkrijgen van een exact kleurbeeld van digitale camera tot printer mits camera en printer de systemen ondersteunen?

Ik heb dus een digitale camera (Nikon Coolpix 5700), software (Potoshop 7/Photoshop elements 2), en een printer (Epson Stylus Photo 925) die alledrie PIM en ExifPrint ondersteuenen. Mijn vraag is dus: Is het naar jouw idee nou verstandig om dit systeem te volgen, of kan ik het beter overboord gooien en het door jou in Rijswijk uitgestippelde ‘ICC-traject’ volgen??

Ik heb overwogen om deze vraag aan jou prive te stellen, maar ik neem aan dat ik niet de enige ben die zich dat afvraagt, en dus stel ik hem maar hier.

Erik,

lees dit topic dan ook ff “Welk profiel gebruikt jouw kamera?”, want de EXIF data komt hier ook in alle hevigheid ter sprake.
:wink:

Kijk ff bij "Welk profiel gebruikt jouw kamera?", anders moet ik m'n tekst twee keer tikken met twee vingers.

[off topic]Twee keer typen? 'C' en 'V' kapot? :? [/off topic]

Nee, RSI of zo. Bovendien wil ik niet op een geodkope manier aan m'n postjes komen. Zonder gekheid, dit leek me de slimste oplossing.

2 onderwerpen in één draad, en nog enigzins aan elkaar gerelateerd ook. Nou, dat wordt fijn! :wink:

Alhoewel ik de laatste dagen even heel druk was, heb ik wel het EXIF/Photoshop verhaal een beetje gevolgd.

Het klopt idd dat Pshop 7.0 de ColorSpace info uit de EXIF informatie boven een eventueel ingesloten ICC profiel behandelde. Op zich mag je dat een ‘bug’ noemen, die zoals hier ook beschreven, met de plug-in opgelost is.

Er zijn heeeel veel consumer camera’s in omloop welke min-of-meer ge-tuned zijn richting sRGB. Persoonlijk zou ik liever een volwaardig ingesloten ICC profiel zien, maar als die info in de EXIF terug te vinden is, vind ik het ook best, als m’n software het maar herkent, zodat ik er rekening mee kan houden.

Ik geloof heilig in de wereld-wijd geaccepteerde ICC standaard, en die heeft zich ondertussen heel goed bewezen. Waarom we dan ineens met PIM/EXIF-Print aan de slag moeten, is me een raadsel. Op zich kan het overigens goed werken, zeker voor degene die z’n CompactFlashMemorySmartStickCard’s rechtstreeks in de daarvoor bestemde gleuf van de printer stopt (zijn die gebruikers er dan?).

Liever had ik gezien dat de dames en heren ontwikkelaars zich hadden geconformeerd aan ICC, dat is voor hun even eenvoudig als het compleet ontwikkelen van andere ‘standaards’. Als ze hun camera hebben ge-tuned naar sRGB, en ieder beeld standaard voorzien van zo’n ICC profiel, kan de noodzakelijke print-afstemming simpelweg in de printer (middels ingebakken fabrieks-ICC-printer profiel) gedaan worden, en is het tevens geschikt voor ‘de rest van de markt’, maar wie ben ik in deze.

Op deze wijze zouden alle gebruikers en (vak)lab’s er wat aan hebben, omdat we dan allemaal dezelfde standaard gebruikten (daar zijn ze toch voor?).

Ik wil hier dus absoluut niet zeggen dat PIM/EXIF-Print niet kan werken of niet werkt (daar heb ik te weinig praktijk ervaring voor met deze methoden), maar ik had persoonlijk liever een correcte ICC implementatie gezien, zeker als je als professionele gebruiker je eigen papier-keuzes wilt maken (en dus je eigen printer/papier profielen daarvoor nodig hebt).

Erik