Colorsync: waarom 2 mappen?

Ik ben bezig de verschillende ISO coated, uncoated, Zeitung grey en zeitung FC profilelen op een nieuwe machine te zetten voor een beetje kleurenbeheer. Maar waarom heeft het OS in vredesnaam twee colorsync mappen? HD/system/library/colorsync/profiles en HD/users/woz/library/application support/adobe/color/

De logica ontgaat me. Welke is nu wat?

En nu ik het toch over profielen heb: Een project bevat aangeleverde foto’s met verschillende cmyk profielen. Omzetten of toch maar niet? Het zijn foto’s van een producten-range van 1 klant. Ik wil zometeen natuurlijk geen verschillen!

Kan iemand een -gecallibreerd- lampje voor me aandoen?

WOZ, het eerste deel vind ik ook vaag maar kan te maken hebben met voorkeuren van gebruikers. Wie weet t???

Wat betreft de cmyk foto’s: altijd lastig, maar weet je een beetje naar welk profiel je moet om te drukken? Dan zou ik ze in Photoshop allemaal daarnaar toe brengen en op elkaar afstemmen als het problematisch oogt/meet.
Zelf lever ik het liefst in RGB (AdobeRGB1998). En als klanten CMYK willen hebben maar niet weten welk drukprocedé er volgt lever ik in EuroscaleCoated v2 (incl korte info over het door ons toegepaste ColorManagement. Ik zeg nooit nooit maar eigenlijk hebben we nooit problemen.

ik geef altijd (in geval van foto's) correcte RGB bestanden en laat het aan de drukkerij over om die om te zetten naar CMYK.

Tja als ik RGB had was het geen probleem. Dan kon ik alle RGB's zo plaatsen in mn indesign en pas bij het pdf maken ISOcoated (CMYK) kiezen. Maar helaas is het al cmyk. En van cmyk naar cmyk..volgens mij is dat niet zo bueno. Dan idd maar op het oog met pipet'je prikken.

Gelukkig zijn mn monitoren gecalibreerd! :lol:

Woz, er zijn nog wel meer mappen waar je ICC profielen vindt: /Library/Colorsync/Profiles (voor iedere gebruiker op het werkstation beschikbaar) /'user'/Library/Colorsync/Profiles (alleen voor jou beschikbaar) /Network/Library/Colorsync/Profiles (vanuit het NetInfo domein beschikbaar als erop ingelogd bent)

Adobe heeft ook nog een eigen map, die je idd in ‘Application Support’ vindt.

Als je de Colorsync Utility gebruikt,
zal je zien dat er nog wel meer locaties zijn (tabblad ‘Profielen’)…

Leuk hè :stuck_out_tongue:

Erik

O ja Woz, nu we het toch over profielen hebben:

als je klant uit één product-range beelden met verschillende profielen aanlevert,
zou ik daar idd voorzichtig mee zijn, ik verwacht dat ie dat per ongeluk heeft gedaan.

Kijk even naar de beelden met eenzelfde profiel (niet converteren, maar toekennen!).
Als ze er dan ‘in een lijn’ uitzien, klopt het bovenstaande, anders zijn die profielen wellicht wel bedoeld en moet je de boel converteren.

Communicatie met de klant is in deze wederom de sleutel!
als hij ‘per ongeluk’ verkeerde profielen heeft ingesloten, en jij respecteert deze,
en zet ze om naar ISOcoated of iets dergelijks, kan je idd verschillen gaan zien.

Erik

Hee Erik, thanx. Leuk al die mappen. In welke plaats ik bij een nieuwe machine nu de niewue profielen? In "hd-bib-app sup-adobe-Color" of in "hd-usr-bib-app sup-adobe-Color" of in beide?

[quote:b69e5c0b38]Communicatie met de klant is in deze wederom de sleutel!
als hij ‘per ongeluk’ verkeerde profielen heeft ingesloten, en jij respecteert deze,
en zet ze om naar ISOcoated of iets dergelijks, kan je idd verschillen gaan zien. [/quote:b69e5c0b38]

De foto’s komen van verschillende bronnen. -snik-

heheh, in geen van beide :) .

Als je ze in /Library/Application Support/Adobe/Color/Profiles plaatst, zijn ze alleen beschikbaar voor Adobe applicaties.

Wanneer ze in /User/Library/Colorsync/Profiles komen te staan, zijn ze alleen beschikbaar voor deze betreffende gebruiker (en de apps die hij/zij opstart).

Plaats ze in de algemene library:
/Library/Colorsync/Profiles

dan zijn ze voor alle gebruikers op het werkstation en binnen alle Colorsync compatible apps te gebruiken.

Groeten,

Erik

SHIT! Bedankt, Erik. Een mens kan wel gek worden...

[quote:1632435f6b="WOZ"]SHIT! Bedankt, Erik. Een mens kan wel gek worden...[/quote:1632435f6b] Maar gelukkig hebben we Erik hier op het platform :-)

Erik rulez! 8)

[positive vibes] :) :wink: [/positive vibes]

Erik for president??

Overigens is het niet alleen ColorSync die dit doet. Veel voorkeuren staan zo op drie locaties afhankelijk van of ze systemwide, voor alle users of voor individuele users gebruikt moeten worden. Welkom in de wereld die Unix heet…