Colorvision Spyder help!

Hoi allemaal,

Heeft er hier iemand enige ervaring met het calibreren van een CRT monitor m.b.v. een Spyder? Ik heb mij er één aangeschaft, maar het gebruik ervan is niet overal tijdens het calibratieproces even duidelijk.

Ik heb een Viewsonic G90f en een Matrox Dualhead grafische kaart. Ik heb mijn monitor altijd al aan 9300 K laten draaien en dit geeft een natuurlijke uitsraling. Nu vraagt de Spyder calibratiewizard mij om het aantal Kelvin in te geven en adviseert mij 6500 K. Als ik dit instel (zowel via de wizard als via de hardware wizard van mijn monitor) slaat mijn beeld wel erg geel uit. Is dit de bedoeling???

Aan hoevel Kelvin werken jullie op je monitor?

bedankt,
Alfonzo

[quote:1b9f8b4e0f="alfonzo"] Ik heb een Viewsonic G90f en een Matrox Dualhead grafische kaart. Ik heb mijn monitor altijd al aan 9300 K laten draaien en dit geeft een natuurlijke uitsraling. [/quote:1b9f8b4e0f] Nou, het is maar wat je "natuurlijk" noemt. 9300 is heel erg koel, meer blauw dan wit. [quote:1b9f8b4e0f="alfonzo"] Nu vraagt de Spyder calibratiewizard mij om het aantal Kelvin in te geven en adviseert mij 6500 K. Als ik dit instel (zowel via de wizard als via de hardware wizard van mijn monitor) slaat mijn beeld wel erg geel uit. Is dit de bedoeling???[/quote:1b9f8b4e0f] ja, zeker als je 9300 K gewend bent, is 6500 misschien opeens vrij geel. Maar het valt nog mee, in de grafische industrie wordt gewerkt met 5000 K, en dat zou je "geel" kunnen noemen. Het is echter een kwestie van wennen, ga een uurtje erachter zitten en je weet niet beter. Je oog past zich aan, en zal de kleur die je nu als geel bescgrijft, als wit gaan zien. [quote:1b9f8b4e0f="alfonzo"] Aan hoevel Kelvin werken jullie op je monitor?[/quote:1b9f8b4e0f] Op 6000, De norm is 5000, maar dat vind ik niet zo prettig werken. Ik zou zeggen probeer het eens een tijdje op 6500 bedenk ook waar het om gaat: om een nauwkeurige kleurweergave te krijgen, en voorspelbare resultaten als je drukwerk laat maken.

Hoe kan ik uiteindelijk testen of mijn callibratie geslaagd is? De pantonewaaier naast het beeldscherm leggen in bv Adobe Illustrator?

Download de 'NIDF-norm' even op [url=http://www.nidf.nl/cgi-bin/WebObjects/NIDFPortal.woa/1/wo/UkWBV0C84xx9BFjOkjybtw/5.0.9.17.1.5.3.1]NIDF.nl -> NIDF-norm.[/url] Is niet zaligmakend maar wel informatief (in dit geval pagina's 1 t/m 6). Staan ook wat veroudere 'normen' in zoals het gebruikte gamma: [quote:8678e5e7a2="NIDF-norm"]Ongeacht de gebruikte methode zijn de instellingen van de monitor: • Witpunt 6500 K • gamma op een Apple computer 1,8 • gamma op een Windows computer 2,2[/quote:8678e5e7a2] Dat moet ook op een Apple-systeem 2,2 zijn. Speur ook dit forum even na, er wordt aardig wat zinnige informatie gegeven. Belangrijk punt is en blijft: komt hetgeen je ziet en meet na het correct instellen van een aantal dingen overeen met het origineel?

EagerB0bNerd had gelijk: gewoon een paar uurtjes achter 6500K zitten en het voelt allemaal vrij vertrouwd aan. Het wit wat mij eerst geel leek bij 6500K is nu plots erg neutraal. Al die tijd aan 9300K werken kostte even wat gewenning voor de oogjes ;)

Tip:

www.colormanagement.nl

:wink:

nog even over die kleurtemperatuur: stel die bij voorkeur in op de hardware (je monitor) ipv met de wizard.

[quote:8de2bbe1e2=“alfonzo”]Hoe kan ik uiteindelijk testen of mijn callibratie geslaagd is? De pantonewaaier naast het beeldscherm leggen in bv Adobe Illustrator?[/quote:8de2bbe1e2]

Op zich kan het wel, maar dan heb je een speciaal testbeeld nodig met de bijbehorende referentiefile (al zit er in deze set een hoop dingen waar je weinig mee kunt)
met een Pantonewaaier gaat dat niet lukken.

wat je in ieder geval makkelijk kan doen is een neutraal grijs buroblad aanmaken en kijken of dat ook echt neutraal grijs is.

En kijk even naar de grijstrap onderaan deze pagina. De bedoeling is dat je verschil ziet tussen alle blokjes

[img:8de2bbe1e2]http://www.dpreview.com/images/grayscale.gif[/img:8de2bbe1e2]

Weten jullie misschien toevallig ook waarvoor het bijgeleverde progje: [b:79aef3a58e]Pantone Colorist[/b:79aef3a58e] dient? Lijkt mij vrij overbodig vermits de meeste grafische paketten toch Pantone bibliotheken mee installeren, of kijk ik iets over het hoofd?

iemand?

niemand :(

[quote:8f3fc06536="PANTONE Website"][i:8f3fc06536]PANTONE® colorist

Select PANTONE® MATCHING SYSTEM Colors from within your favorite application with PANTONE® colorist. Based on the popular PANTONE® ColorWeb® Pro, this enhanced version features the latest RGB and HTML values from the coated library and enables color selection from the Adobe® RGB (1998) color space for print or the sRGB color space for the Web. Plus, pick the perfect color scheme at InspireME, a dynamic Web utility feature of PANTONE® colorist.

Now you can specify PANTONE® Colors within:

Adobe® Photoshop® Elements
Microsoft® FrontPage® and PowerPoint® version Office v. X
Apple KeyNote
Macromedia® Dreamweaver®, Flash™ and Fireworks®
Plus, any application that accesses the Windows System Color Picker or Mac OS X color picker.
An upgrade is available for ColorWeb Pro™ users in download format. A valid ColorWeb Pro® serial number is required.

Minimum Requirements:
Microsoft® Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows 2000, Windows XP or Mac OS X version 10.2 and later. Host application must access colors via the Windows System Color Picker or Mac OS X color picker.

Features:

Color picker of 1,114 PANTONE® MATCHING SYSTEM Colors from the coated library
Two working color spaces - sRGB or Adobe® RGB (1998)
RGB data in 0-100 percent and 0-255
HTML values
216 PANTONE® Web-safe colors
Web utility with 60 color schemes
Benefits:

Access solid PANTONE® Colors in applications without PANTONE® Libraries
sRGB space provides optimal representation of PANTONE® Colors on monitors for Web or presentations
For print, Adobe® RGB (1998) color space provides a wider range of colors than sRGB
Easily add Internet-safe colors to Web designs
Quickly select color schemes from inspireME Web utility[/i:8f3fc06536][/quote:8f3fc06536]

Maakt dit het misschien alvast iets duidelijker?
Colorist is dus handig wanneer je app geen PMS library ondersteunt en je toch iets van geoptimaliseerde PMSsen wilt hebben (KeyNote?).