Combo-drive werkt niet meer

Ik heb een titanium PB en mijn combodrive doet raar. Er zit een CD in en die leest hij niet. De naam van de CD komt dus niet tevoorschijn op het bureaublad. Vervolgens krijg ik deze CD er ook niet uit. Er komt wat motorgebrom uit de sleuf, maar de CD krijgt hij er niet meer uit.

Nu hoop ik dat een totale reset zal helpen. Ik lees er van alles over, maar heb nog niet kunnen vinden hoe je dat precies doet.

Ook de PRAM-reset zou ik willen uitvoeren, maar ook hiervan weet ik niet hoe ik die uit moet voeren.

In het ergste geval zal ik mijn combo moeten vervangen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Powerbook 667, OS10.3.9

heb je al geprobeerd je mac te herstarten? wanneer je dit doet, houdt de muis dan een tijdje ingedrukt. dan komt de cd er vanzelf uit.

Bedankt voor je snelle reactie mvdenberg. Heb je tip opgevolgd, maar helaas......niet geholpen. Alleen wat gebrom en geen CD uit de sleuf.

er zit zo gaatje in waar je met paperclip in kan knoeien :love: :apple: wel ff uitdoen... of ehhh... ohnee. ja nee kan wel... of mss ff de kap eraf..

Graag gedaan! De tip met de paperclip zou ik ook proberen.

even voor de duidelijkheid als je geen gaatje ziet dan zit hij rechts in de cd gleuf zelf zie plaatje: [img:dd3f8098af]http://www.eyezone.nl/powerbook.jpg[/img:dd3f8098af]

anders loop je uren te zoeken naar een gaatje

Dennie, bedankt voor de tip, met plaatje! Helaas.....ik heb heel wat geprobeerd met de clip, maar het helpt niet. Als er een CD in de combo zit, is de sleuf geblokkeerd d.m.v. een metalen onderdeel. Deze blokkade krijg ik niet weg.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik een totale reset moet uitvoeren.

Let er wel op dat je powerbook aan staat anders werkt het zeker niet

hier vindt je meer info hoe je de cd eruit kan halen
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88068[/url]

opstarten/uitdoen met de muisknop ingedrukt houden Ik zoek nog even voor het commando in de terminal waar het ook mee gaat

terminal openen/ het commando intikkern drutil eject of drutil tray open druk op enter

Bij een titanium powerbook kan je zonder problemen de onderklep van de powerbook afhalen. (zijn alleen schroeven wel een speciale schroeven draaier nodig!) En dan kan je goed zien wat er voor zit.

Als de muis truc en de paperclip truc niet werken dan is of de drive echt stuk of zoals je zegt zit er iets voor. Succes!

Bedankt voor alle tips. Mijn Combo blijkt volledig total-loss. Ik laat er binnenkort een nieuwe inzetten.