Commerciële sites bouwen

Hallo allemaal,

ik ben nu al een tijdje aan het ontwerpen en coden en ben nu al zeg ik het zelf redelijk ervaren met websites ( ik ontwerp en doe de xhtml+css ). Nu wil ik samen met een vriend van mij die de php/mysql en database kant doet een commercieel bedrijf oprichten. Na het zien van dit topic, ben ik me af gaan vragen hoe ik moet beginnen. Onze richting is dus niet het soort websites van 100 euro, maar we vroegen ons af hoe je het best kan beginnen. We denken hier ruimer over en niet alleen als ‘zwart’ even wat verdienen. We willen ons inschrijven bij de kamer van koophandel etc.

Ik heb nu pas een kleine portfolio (wat misschien een probleem is?), en ik vroeg me af hoe ik dan bijvoorbeeld een offerte moet opstellen?

Ik hoop wat goede tips te ontvangen en niet reacties zoals dit is niet jouw vakgebied et cetera.

alvast bedankt, Ad

Deze zag ik hier bij de Motta (boekhandel). Zag er erg compleet uit. Alles over offertes, rekeningen, belasting, auteursrecht etc. etc. Laat je niet afschrikken door de site, het is door de BNO gemaakt en dus niet voor architecten. http://www.archined.nl/archined/5161.html

Tip van de maand :)

[quote:17c9281c6c="addyboy"]Ik heb nu pas een kleine portfolio (wat misschien een probleem is?), en ik vroeg me af hoe ik dan bijvoorbeeld een offerte moet opstellen?[/quote:17c9281c6c]

Als je goed bent in wat je doet, is een dikke portfolio heus niet van belang, dus maak je daar geen zorgen over. De meeste klanten die het serieus menen kunnen na een gesprek het kaf van het koren scheiden.

Dat boek heb ik ook aangeschaft toen ik ruim 3 jaar geleden voor mezelf begon en ik heb er veel aan gehad. Ook omdat ik, na een aantal jaar in loondienst, echt geen idee had wat het voor consequenties had qua belasting enz.

Je hoeft je op zich niet in te schrijven bij de KvK, ontwerper is een vrij beroep. Wel moet je je aanmelden bij de Belastingdienst. Daar krijg je een btw nummer en dat soort dingen. tenzij je weer te weinig omzet gaat maken. Wel moet je bedrijf aan een aantal voorwaarden voldoen zoals een minimum aantal klanten hebben en een minimum aantal uren per week aan je bedrijf besteden. Ik weet het niet meer allemaal precies maar het staat vrij duidelijk op hun site.

Ook hier is veel info te vinden http://eigenbedrijf.startpagina.nl/ en hier heb ik heel veel info gevonden: http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten
Bijvoorbeeld hoe een factuur eruit moet zien en wat daar wettelijk gezien allemaal op moet staan!

Wat ik je zeker kan aanraden is om vanaf het begin je administratie goed op orde te hebben, dat scheelt een hoop stress!! Ik heb een paar Excell documenten gemaakt, een voor mijn uren, een voor mijn kosten/opbrengsten en een voor de btw. En houd die administratie ook goed bij. Zeker als het beter gaat lopen en je bijvoorbeeld 10 facturen uit hebt staan, is het belangrijk om te weten wie nu wel en niet betaald hebben. Maar ook je uren zijn belangrijk, om natuurlijk aan het einde van de maand de facturen te kunnen sturen maar ook om te checken of je offertes kloppen.

En wat betreft portfolio, ik neem aan dat je in het begin toch met name bekenden als klant zult hebben. En dan maakt het niet zoveel uit. Later wordt je netwerk groter maar je portfolio is dan vast ook al groter.

Veel succes!!!

Bedankt allemaal voor de reacties, meer reactie/tips zijn overigens altijd welkom :) Nu zitten we echter met nog een probleem. We werken met zijn tweeën maar bij sommige opdrachten is de verhouding tussen het werk wat de een en de ander moet verichten niet 50/50. Hoe doen jullie dit met partners, kijken jullie per uur werk dat ieder verricht en baseren jullie daarmee de verdeling van het geld?

Ik overweeg trouwens om het boek aan te schaffen, het ziet er wel goed uit… :slight_smile:

al heel erg bedankt, Ad

Ik heb geen partner maar als ik met bijvoorbeeld een programmeur samenwerk dan betaal ik hem altijd het aantal uren dat hij werkt. Maar goed, dat is anders want ik huur hem dan in. Maar dat is natuurlijk anders bij jullie. Dat is inderaad moeilijk want het gaat natuurlijk niet alleen om uren. Misschien werkt de een wel iets langzamer dan de ander of is het werk dat de een doet net effe wat ingewikkelder. Waarom deel je de opbrengsten niet gewoon door 2? Want is het voor jullie echt een bedrijf waar je van moet leven of is het meer voor erbij/ernaast?

beginnen in bijberoep (ik weet niet of het NL kan, maar wellicht wel) heeft een groot voordeel: je moet (bijna) geen sociale zekerheid betalen, en je hebt nog een sociaal vangnet. Dat zou ik aanraden, dan kan er niks mislopen. Als het goed gaat ga je natuurlijk als fulltime zelfstandige aan de slag.

Wat prijzen enzo betreft: maak niet de fout te weinig te vragen! maar vraag een correcte prijs. Als je te goedkoop werk levert nemen ze je toch niet au-serieux. Ook als beginneling moet je maar een opdracht weigeren als het budget niet OK is.

Voor de onderlinge verdeling: maak goede afspraken! Verdeel het werk (en het geld), en het is geen slecht idee je tijd te timen, zodat je kan controleren of je verdeling goed was.

handig: http://www.iggsoftware.com/ibiz/index.html

Nog heel even; bij mijn naam staat een belgisch vlaggetje omdat ik net over de grens woon. Maar mijn bedrijf is in NL gevestigd en ik betaal daar dus ook belasting. Dus mijn tips hebben betrekking op NL.

Okay, bedankt voor de tips qua samenwerking, we hebben besloten dat we het ongeveer met uren gaan doen, waaruit een bepaalde verhouding ontstaat: 3/4 en 1/4 bijvoorbeeld. Dat lijkt ons toch het beste omdat mijn vriend soms een grote database opdracht kan krijgen, of ik een met veel design, en maar een kleine database..

[quote:f47c7ef56d="addyboy"]Okay, bedankt voor de tips qua samenwerking, we hebben besloten dat we het ongeveer met uren gaan doen, waaruit een bepaalde verhouding ontstaat: 3/4 en 1/4 bijvoorbeeld. Dat lijkt ons toch het beste omdat mijn vriend soms een grote database opdracht kan krijgen, of ik een met veel design, en maar een kleine database..[/quote:f47c7ef56d]

Wat je kan doen is gewoon alle inkomsten op een rekening plaatsen, En dan wel ieder jullie eigen uren goed noteren, en dan einde van de maand, gebasseerd op jullie uren, jullie salaris overboeken op eigen rekening.

[quote:a5fcfaa1c4="behappy"]Wat je kan doen is gewoon alle inkomsten op een rekening plaatsen, En dan wel ieder jullie eigen uren goed noteren, en dan einde van de maand, gebasseerd op jullie uren, jullie salaris overboeken op eigen rekening.[/quote:a5fcfaa1c4]

Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. We maken nu een webapplicatie die online alles bijhoudt (aantal uren etc), en gaan deze een beetje uitbreiden, en misschien verkopen aangezien er wel een kleine vraag naar is.

Dat klinkt best interessant!, ik heb nu al interesse. [size=7:29c5e8b757]Hangt uiteraard van de prijs af. [/size:29c5e8b757]