Complexe situatie

Hey iedereen,

-De Situatie:
We hebben thuis een DUO account bij Telenet, 1 desktop pc en 2 laptops ( pc en mac ).
Deze kunnen allemaal prima met elkaar overweg ( ze kunnen internetten ).
Op onze hub hebben we dus een router aangesloten.

-Probleem:
Nu is er nog een 2de vaste computer bijgekomen, een iMac G3.
En ik heb gemerkt dat deze niet kan internetten.

-Oplossing: ???
Is het mogelijk om een netwerk te maken tussen iBook(=heeft internet) en iMac, zodat de iMac ook kan internetten?
Of is er een andere oplossing?

Heb je wat meer info over die G3? Besturingssysteem, poorten (heeft ie geen ethernet ofzo?), ...

Is alles draadloos, qua netwerk bij jou? Die iMac G3 heeft standaard nooit een Airport kaart gehad, dus de kans is groot dat die er dus niet inzit. Nu kan je van de meeste routers prima ook een kabeltje trekken, en dat is ook de makkelijkste oplossing.

Of, als de nieuwe G3 bij een bestaande Mac komt te staan: een FireWire kabel er tussen en op die manier het internet delen op de andere Mac, die wel internet heeft.

Kan, maar is niet erg praktisch aangezien z'n andere Mac een laptop is... Dan heeft de iMac G3 dus geen internet op het moment dat de laptop ergens anders heen gaat.

Een beetje verduidelijken:

De iMac G3 heeft geen draadloos internet, geen firewire en in de kamer waar de iMac G3 staat mag er geen router aangesloten worden omwille van ongezonde stralingen (slaapkamer).
Hoe moet ik ervoor zorgen dat de iMac kan internetten met ethernetkabel via iBook?

iMac G3 => 10.1.5
iBook G4 => 10.4.11

Bedankt voor alle reacties!

Vreemd, als de ethernetpoort van de iMac niet kapot is , zou die het gewoon meteen moeten doen als je de ethernetstekker erin stopt. Zelfs met 10.1... Misschien de netwerkconfiguratie nog even opnieuw doen? (Zelf moest ik mijn handgemaakte kabels gewoon opnieuw voorzien van stekkertjes, maar dan goed... Dat hielp prima)

Straling van een router? Er is nauwelijks straling van zo'n router afkomstig, en het signaal van een draadloze router is in je hele huis te ontvangen (en aangezien het een gewoon radio-signaal is, is het ook niet ongezond want we worden er dagelijks mee gebombardeerd - GSM, gewone FM / AM radio, andere draadloze netwerken, noem maar op). Dus ook in die slaapkamer.

Als je op die iMac G3 internet zou willen hebben, heb je kort gezegd twee mogelijkheden:

1. Via een ethernetkabel, direct vanaf de router. Waar die router dan ook staat…

2. Via je iBook. Maar dan zou je een ethernetkabeltje moeten trekken tussen de iBook en de iMac. Plus dat die iBook zijn eigen signaal via Airport binnen zou moeten krijgen. Overigens kan het zijn dat OS X 10.1.5 dat signaal niet herkent. Ik heb 't zelf altijd pas werkend gekregen met OS X 10.3 op die machines.

Of 3) Geen internet.

Dat van die straling klopt niet helemaal denk ik, een wifi-netwerk zendt uit op dezelfde frequentie uit als een GSM-mast. De kracht van uitstraling is echter niet zo sterk, maar bevindt zich toch om en bij de 50% van een gewone GSM-mast. Je kunt het effect vergelijken van een GSM-mast op 150 meter van je deur.

En toch is er pasgeleden een rapport verschenen waaruit blijkt dat mensen slecht slapen door de straling van GSM-apparatuur. Google maar op "The Effects of 884 MHz GSM Wireless Communication Signals on Self-reported Symptoms and Sleep", tweede hit (PDF).

Bedankt voor de reacties allemaal!