[Compressor] Werkt niet mee. (encoder is null!)

Ik heb laatst met Final Cut pro een filmpje in elkaar gezet en deze geexporteerd voor op het web, en op DVD gefikt. Ergo, ik ben klaar met het filmpje.

Nu heb ik echter wel 15GB aan ruw PAL videomatteriaal op mijn hardeschijf staan waar ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer naar kijk. Maarrrrrr ik wil dit matteriaal niet klakkeloos wegsmijten voor het geval ik het ooit nog weer eens nodig heb.

Dus wat dacht Nietzie: “Ik knikker die data even door Compressor, totdat ik misschien een GB’tje of vier overhoud, fik dat op DVD en ben de Kees die spreekwoordelijk klaar is.” Gezonde theorie, maar helaas wil het niet echt perfect werken.

Ik knikker namelijk mijn filmmatteriaal vanuit de capture scratch van Final Cut pro in Compressor, selecteer een compressie, (Name: MPEG-4 Improved PAL Large Progressive, Description: 384x288,25fps,768kbps,44k 128kbps audio) en stuur het geheel naar de batch monitor toe. En daar gaat het fout, ik krijg een error “Failed: Error: encoder is null!” waar ik drie keer niets mee kan. Zelfs Google laat me hierbij in de steek, en ook de manual weet me er niets over te vertellen.

Heeft iemand een idee wat de error in kan houden, en hoe ik het kan verhelpen? Of heeft iemand misschien een andere manier waarop ik mijn data gemakkelijk om kan zetten in een kleiner formaat? (Exporteren naar Quicktime ben ik niet zo happig op, en ook als ik probeer te exporteren naar andere krijg ik dezelfde error. Alleen als ik audio-only exporteer werkt Compressor goed mee.)

Zelf even geprobeerd met dezelfde config. maar bij mij geeft deze geen problemen. Exporteer het materiaal eerst uit FCP in Quicktime(make self-contained movie) en sleep deze dan in compressor.

Waarom ben je niet zo ‘happig op’ quicktime export?

Ik ben inmiddels ietsjes verder gekomen in mijn probleemanalyse.

Compressor begint alleen te miepen als ik naar MPEG4 wil exporteren. MPEG 1 en MPEG 2 geven geen gedonder. However, MPEG2 encode weer geen geluid mee. En om nou van elk bestand (Het zijn er een stuk of dertig.) apart het beeld en geluid op te gaan slaan lijkt me ook niet echt een topidee, dus als iemand een idee heeft hoe ik die bij elkaar krijg, graag.

En het is inderdaad een idee om het eerst door Final Cut te halen, maar dat laat ik liever eerst als allerlaatste redmiddel staan, aangezien dat een beetje het nut van compressor ongedaan zou maken. (Ook al was ik al klaar geweest als ik het op die manier gedaan had. :X.)

En quicktime gebruik ik hier liever niet voor omdat ik het formaat zo universeel mogelijk wil houden. (Al is Quicktime natuurlijk ook maar een container.) Ook werd een ‘normaal’ quicktimefilmpje groter dan het originele PALbestand. Maar dat zal ongetwijveld met de gebruikte codec te maken hebben, waar ik eerlijk gezegd weinig verstand van heb.

Compressor gebruikt QuickTime voor het encoderen. Bijna alle videoprogramma's voor de Mac hebben QuickTime nodig voor de weergave en verwerking. Ook FCP is a.h.w. alleen maar een schil om QT heen; het voegt de knopjes toe maar gebruikt de power van QT. Als je exporteert via Compressor gebeurt er dus precies hetzelfde als wanneer je het rechtstreeks doet in QuickTime, met het verschil dat Compressor Batch-processing mogelijk maakt. Compressor heeft overigens in sommige gevallen wel problemen met sync waardoor je toch weer audio en video apart moet exporteren.

Audio en video samen lijkt me niet wenselijk, dus dan moet ik toch maar naar Quicktime toe.

Welke instelling zou ik dan het beste kunnen pakken om toch een fatsoenlijk resultaat over te houden? (Welke videocodec?) Sorensen, video, VP3, Xvid, DivX, DVCpro, Cinepac, 3ivx, Apple Motion, Avid DV… Ik zie door de bomen het bos niet meer.

[quote:3943e44354="Nietzman"]Welke instelling zou ik dan het beste kunnen pakken om toch een fatsoenlijk resultaat over te houden? (Welke videocodec?) Sorensen, video, VP3, Xvid, DivX, DVCpro, Cinepac, 3ivx, Apple Motion, Avid DV... Ik zie door de bomen het bos niet meer.[/quote:3943e44354]

Het rijtje codecs dat je noemt is voor nogal veschillende doeleinden. DVCpro en AvidDV zijn pure DV-formaten, bedoeld om nog te kunnen editen zonder kwaliteitsverlies. Die werken op een vaste hoge bitrate. De meeste andere formaten zijn bedoeld om het materiaal sterk te comprimeren zodat het geschikt wordt voor het web of voor CD, maar niet voor archivering. Inmiddels hebben we natuurlijk ook DVD.

Kortgezegd zijn er voor archivering twee opties, er van uit gaande dat er niet teveel of geen kwaliteit mag worden ingeleverd. Encodering naar MPEG 2 heeft als voordeel dat de compressie redelijk binnen de perken blijft en dat er, als dat later nodig mocht blijken, met enige moeite nog iets anders van te maken is. Enige achteruitgang in kwaliteit moet worden ingecalculeerd.
Een veel betere optie, volgens mij de enige juiste, is het exporteren naar DV-tape rechtstreeks vanuit FCP. Je kunt ruim een uur kwijt op één miniDV-tape en de kwaliteit blijft optimaal. Mocht je er over een aantal jaren iets mee willen dan hoef je het alleen maar in te lezen en je beschikt weer over de volle bak met knikkers inplaats van over een zielig restant.

Succes.