computer blijf en blijft maar vastlopen

hoi

ik best wel een probleempje. ik heb een oud g3 imacje 400mhz met tiger erop draaien. maar deze mac loopt heel vaak vast, vaak wel 5 x binnen een uur. het begint zo: ik heb itunes aan, proteus aan en ondertussen loop ik wat te surfen met safari, end an ineens laad safari de volgende pagina niet meer. ik ben et gewend en zie gelijk dat de computer vastgelopen is. opzich is i niet helemaal vastgelopen want ik kan nog gewoon muziek luisteren in itunes en andere nummers verzetten, maar als ik een ander programma ga openen, blijft het progje maar springen in het dock. als ik dan op het apple meneu klik dan begint het bekende kleuren wieltje te draaien en is i pas echt vastgelopen.
als de computer iets van 3 x is vastgelopen in een half uur probeer ik het ook meestal niet meer want ik weet dat i zal blijven vastlopen, dit is meestal wanneer ik de computer een paar uur achter elkaar heb laten aanstaan. hoewel ik soms gewoon een halve dag zonder dat de computer vastloopt bezig kan zijn, maar dan moet ik wel echt op de computer bezig zijn.
dit allemaal is een aantal weken nadat ik tiger op men computer had.

en oja… ik heb de hele computer gewisst, 35 x en daarna tiger erop gezet.
het kan ook niet aan ram gebrek liggen van daar heb ik meer dan zat van.

dit is echt heel erg irri, dus ik hoop dat iemand me hier zo gauw mogelijk mee kan helpen

dank

Geen nieuwe hardware geinstalleerd ? Dat zijn ook veel voorkomende problemen.

Even wat vraagjes, Hoeveel sdram geheugen heb je in de G3 zitten voor Tiger heb je toch wel min: 256 MB nodig om er goed mee te werken. en als je dan ook nog met meerdere programma's tegelijk werkt heb je zelfs nog meer nodig, dan zal ik je aanraden om er 512 MB van te maken Met een G3 komt het ook wel vaak voor als je met meerdere programma's werkt dat de processor het niet allemaal kan verwerken en dat heeft tot gevolg dat hij bij sommige programma's meer tijd nodig heeft om het te verwerken het is meer een samenloop van omstandigheden. Ik gebruik een programma genaamd Menumeters die te downloaden is bij http://www.macupdate.com/info.php/id/10451 met dit programmaatje kun je goed zien wat de processor het geheugen en de hardeschijven allemaal aan het doen zijn. Gebruik het programma Onyx ook eens om het systeem eens te optimaliseren o.i.d. Een strandbal in het beeld betekend niet altijd dat de G3 is vastgelopen maar dat hij het niet allemaal kan verwerken.

Dit klinkt als een geheugen of moederbord defect. Waarom? Omdat het gebeurt zodra je dingen gaat doen. Kennelijk is er genoeg geheugen om op te starten, maar als je een paar dingen opstart, vult het geheugen zich, en komen er problemen.

Probeer de hardware-test cd eens te draaien en kijk of hij errors geeft. Zo niet, haal eens wat geheugen er uit of kijk of het geheugen er nog goed in zit.

@picard: ik heb 768 mb ram in men comp zitten. dus dat lijkt me wel voldoende en ik gebruik menumeters nu ook best handig progje, ik let vooral op de cpu meter die vaak erg hoog zit. als ik alleen maar een venster verschijf schiet i al naar de 30% en dan heb ik geen programma's draaien. of als ik safari gebruik zit i meestal tegen de 100% aan. ik weet niet of dit normal is.. maar dit is dan ook wel een dv-model van ± 6/7 jaar oud. ik zal het progje onyx eens proberen. en dat van die strandbal, ik weet dat i dan niet altijd vastgelopen hoeft te zijn maar in dit geval wel. na 15 minuten is i nog bezig dus ik ben er wel zeker van dat i is vastgelopen. en dan nog wat, bijna alle keren dat i vastliep en dat ik menumeters op men computer had staan zat de cpu rond de 30%. dus daar zal et niet aan liggen denk ik. :?

het vastlopen is ook heel onregelmatig, de ene keer loopt i vast wanneer ik druk met meerdere (zware)programma’s bezig ben(lijkt me logisch). soms loop ik weg van men computer en laat ik em 30 minuten aanstaan zonder dan er programma’s aanstaan, misschien proteus en dan staat het bureaublad in de achtergrind grijs en dan krijg ik een donker-grijs vak en een waarschumwing in 5 talen ofzo, dat ik de aan/uit knop een aantal tellen moet ingedrukt houden omdat de computer is vastgelopen. en soms loopt i ook vast wanneer ik hem net heb opgestart. omdat ik itunes, gmailstatus, himmelbar, proteus en mail automatisch laat opstarten. en zo heb ik hem dus 3 keer moeten herstarten en kon ik volgens mij zo wel doorgaan totdat de computer ontploft maar heb ik dus terwijl alle progjes waren vastgelopen maar de finder dus niet, zo nog kunnen instellen dat die programma’s niet meer opstarten bij het opstarten van de computer, en de computer weer geherstart en hij deed het weer. tenminste… hij liep niet meer vast, hij deed er 5 tot 10 minuten over om gmailstatus op te starten en nog es 5 minuten om himmelbar op te starten. andere prog’s heb ik niet meer geprobeerd. het gekke is dat als ik de computer dan een tijdje met rust laat( na een nacht bijv.) het meestal weer goed/beter doet.
er is dus flink wat mis met dit beesje want alleen opstarten en een half uurtje aan te laten is al voldoende om hem te laten vastlopen. :x

@Pliep: die hardware-test cd, is dat de (oranje) programmatuurherstel cd die je bij aankoop van de computer erbij krijgt? of is het een cd die je los moet kopen? of zou i moeten bij de OS X versie’s moeten zitten? de programmatuurherstel cd werkt alleen met os 9. dsu dat is geen optie denk ik…
en geheugen uit men computerhalen gaat een beetje moeilijk want ik heb een imac en ik heb zo’n idee dat dat moeilijk gaat en ik zou het niet erger willen maken :expressionless:

zou ik anders tiger opnieuw moeten instaleren? of maak ik het zo alleen maar erger?

misschien beetje veel tekst maar ik probeer het zo duidelijk mogelijk te maken.:wink:
bedankt!

ps: ik heb geen nieuw hardware geinstaleerd. maar men sofware is wel up-to-date. maar dat heeft er weinig mee te maken denk ik… :?

@cbrah. Als jij een waarschuwing krijgt in 5 talen e.d dan duid dat toch duidelijk op een Kernel Panic. Denk dat jou iMac toe is aan een - onderhoudsbeurt. Gebruik dan in eerste instantie even schijfhulpprogramma en herstel de permissie's en daarna het programma Onyx gebruiken, als je Onyx geregeld gebruikt dus zeg maar om de 3 a 4 weken dan hou je het systeem optimaal, en ik denk dan dat er heel wat problemen zijn verholpen,trouwens ik heb naast mijn G4 Cube ook een iMac G3 DV+ staan en die draait nog prima ook met meerdere progjes tegelijk. En zo zijn er wel meer onderhoudsprogramma's zoals: Techtool Pro 4 Speedtools utilities Panther Cache Cleaner ( niet voor Tiger ) Zeg succes ermee en haal de bezem er door! :wink:

PS.
voor eventueel andere problemen met HD’s kun je de directory’s herstellen met het programma
DiskWarrior.
En het geheugen eruit halen bij een iMac DV+ is heel makkelijk, aan de onderkant van de iMac zit een klepje die kun je openen en dan ben je al bij de geheugen latjes. :slight_smile:

Kernel panic en software onderhoudsbeurt? Die is nieuw voor mij. Panics duiden eerder op een hardware probleem of een slechte hardware driver, maar DiskWarrior kan nooit kwaad. Permissies herstellen ook niet. Haal die extra geheugenreep er eens uit. Kijk ook, als je een airportkaart hebt, of je airportkaart nog goed zit. Kijk in je panic.log of er bij de "backtrace with dependencies" een aanwijzing staat. De panic.log kan je vinden via het programmaatje Console.

lijkt me ook eerder een probleem met slecht geheugen, dan een software probleem.

[quote:56f743c137="Picard"][...] als je Onyx geregeld gebruikt dus zeg maar om de 3 a 4 weken dan hou je het systeem optimaal, [...][/quote:56f743c137]

Dat advies snap ik nooit helemaal…mijn pb draait al 2 jaar zonder ook maar 1x te zijn vastgelopen, en dat soort progjes heb ik nog nooit gebruikt. Mijn conclusie…helemaal niet nodig om elke maand je systeem op te schonen met zoiets. :expressionless:

hoe meer je gaat opschonen hoe meer tooltjes je gebruikt hoe shittiger het gaat werken. heb hier een oude mac, daar draai ik nooit van dat soort dingen op (diskwarrior of andere onzin), en het ding blijft en blijft maar gaan..

Nu op mijn g4 mac diskwarrior een paar keer losgelaten, en krijg iedere keer ander gezeik…
Denk dat ik maar stop met die disk tools. Sinds ik ze gebruik hek gelazer.

[quote:dcf8364e12="marloez"][quote:dcf8364e12="Picard"][...] als je Onyx geregeld gebruikt dus zeg maar om de 3 a 4 weken dan hou je het systeem optimaal, [...][/quote:dcf8364e12]

Dat advies snap ik nooit helemaal…mijn pb draait al 2 jaar zonder ook maar 1x te zijn vastgelopen, en dat soort progjes heb ik nog nooit gebruikt. Mijn conclusie…helemaal niet nodig om elke maand je systeem op te schonen met zoiets. :|[/quote:dcf8364e12]

Je hoeft het ook niet helemaal te snappen als je het maar een beetje snapt, Zulke prg. zijn ook meer preventief bedoeld.
Je kunt het vergelijken met b.v de maandelijkse inspectie van je auto even de verlichting, bandendruk en oliepeil controleren, zo voorkom je problemen.

ik heb onyx ff gedraait. en hij geeft na een tijdje bij het herstellen deze error: [b:2357ac4759]Insecure $ENV{PATH} while running setuid at /usr/bin/update_prebinding line 55.[/b:2357ac4759] :? ik weet niet wat dit inhoud maar ik merk snel genoeg of dit progje gewerkt heeft. en DW ga ik ook nog ff checke. en nog bedankt voor de reacties, ik hoop ik dit beestje beter kan maken :)