computer naam en kabelmodem

Sinds we een kabelmodem gebruiken, is de computernaam in de terminal 'user-0ce2gan' ipv 'mackoen'. Ik neem aan dat dit een naam is die wordt toegekend door de modem? Kan ik ergens instellen dat de naam 'mackoen' weer wordt gebruikt?

Nu ik trouwens constant online ben, is het aan te raden om de firewall aan te zetten?

bedankt,

• Koen.

[quote:83bd1922fe="koen"]Sinds we een kabelmodem gebruiken, is de computernaam in de terminal 'user-0ce2gan' ipv 'mackoen'. Ik neem aan dat dit een naam is die wordt toegekend door de modem? Kan ik ergens instellen dat de naam 'mackoen' weer wordt gebruikt?[/quote:83bd1922fe]

Systeem Voorkeuren -> Delen/Sharing. Bovenaan staat als het goed is die usernaam van je: die laat je maar beter zo. Maar als je daaronder op wijzig klikt, kun je een nieuwe naam voor je lokale subnet opgeven. Dat is dan ook de naam die je in Terminal ziet.

[quote:83bd1922fe=“koen”]Nu ik trouwens constant online ben, is het aan te raden om de firewall aan te zetten?[/quote:83bd1922fe]

Ben je mal? Nergens goed voor! :wink:
(Dat was uiteraard een geintje. Ik zou het zeker doen!)

[quote:7e3c379f3b="Esquare"] Systeem Voorkeuren -> Delen/Sharing. Bovenaan staat als het goed is die usernaam van je: die laat je maar beter zo. Maar als je daaronder op wijzig klikt, kun je een nieuwe naam voor je lokale subnet opgeven. Dat is dan ook de naam die je in Terminal ziet.[/quote:7e3c379f3b] Hmm, ik heb daar geen Wijzig/Apply knop, is dat misschien alleen in Tiger (ik heb 10.3.9)?

• Koen.

Die naam laat je beter zo staan. Tenminste, als je @home of Chello als kabelaar hebt. Anders kun je fluiten naar je verbinding. De firewall zou ik zowiezo aanzetten.

[quote:c4562ccba1="Funqtion"]Die naam laat je beter zo staan. Tenminste, als je @home of Chello als kabelaar hebt. Anders kun je fluiten naar je verbinding.[/quote:c4562ccba1] Bedoel je de naam 'mackoen', of 'user-0ce2gan'? Ik heb trouwens geen @home of chello.

• Koen.

[quote:fdeec6114e="koen"]Bedoel je de naam 'mackoen', of 'user-0ce2gan'? Ik heb trouwens geen @home of chello.

• Koen.[/quote:fdeec6114e]

user-0ce2gan

Ik heb alleen ervaring met chello en @home, vandaar dat ik die noem, maar het zal me niets verbazen dat het bij andere kabelaars precies zo werkt. Probeer het te wijzigen (onder delen?) in mackoen. Als je verbinding wegvalt weet je waar het aan ligt. Ik zit zelf op beide macs op Tiger, dus ik kan het helaas niet voor je verifieren onder Panther.

Succes!

[quote:583751f254="koen"][quote:583751f254="Esquare"] Systeem Voorkeuren -> Delen/Sharing. Bovenaan staat als het goed is die usernaam van je: die laat je maar beter zo. Maar als je daaronder op wijzig klikt, kun je een nieuwe naam voor je lokale subnet opgeven. Dat is dan ook de naam die je in Terminal ziet.[/quote:583751f254] Hmm, ik heb daar geen Wijzig/Apply knop, is dat misschien alleen in Tiger (ik heb 10.3.9)?[/quote:583751f254]

Ik had daar even geen antwoord op, maar heb nu even op mijn oude Pismo gekeken, die nog 10.3.9 draait. Ook daar staat in het paneel Delen, rechtsbovenaan, toch echt een Wijzig-knop…

[quote:17494217d0="Esquare"]Ik had daar even geen antwoord op, maar heb nu even op mijn oude Pismo gekeken, die nog 10.3.9 draait. Ook daar staat in het paneel Delen, rechtsbovenaan, toch echt een Wijzig-knop....[/quote:17494217d0] Oeps, je hebt gelijk :oops: Ik heb een Engelstalig systeem, dus toen je 'Wijzig' zei, dacht ik even dat je 'Apply' bedoelde ipv 'Edit'. Echter, de naam 'mackoen' stond altijd al ingesteld in Sharing als de computernaam. Pas toen we een kabelmodem zijn gaan gebruiken, veranderde de naam in Terminal.app in 'user-0ce2gan' ipv 'mackoen'. Ik vermoed dat Terminal.app de naam ergens anders oppikt, mogelijk via de modem. Misschien is dit ergens in de Netinfo Manager of Network Utility in te stellen?

• Koen.

[quote:6bb81cf252="koen"]Oeps, je hebt gelijk :oops: Ik heb een Engelstalig systeem, dus toen je 'Wijzig' zei, dacht ik even dat je 'Apply' bedoelde ipv 'Edit'. Echter, de naam 'mackoen' stond altijd al ingesteld in Sharing als de computernaam. Pas toen we een kabelmodem zijn gaan gebruiken, veranderde de naam in Terminal.app in 'user-0ce2gan' ipv 'mackoen'. Ik vermoed dat Terminal.app de naam ergens anders oppikt, mogelijk via de modem. Misschien is dit ergens in de Netinfo Manager of Network Utility in te stellen?[/quote:6bb81cf252]

OK, nog eens. Op mijn Macs staat in het paneel Sharing in het vakje bovenaan het ccxxxxx nummer van AtHome. Als je op Edit klikt, krijg je een venstertje te zien waarin je een ANDERE naam in kunt vullen (bijvoorbeeld mackoen.local). Deze naam komt in Terminal voor de prompt te staan, maar NIET in het vakje Computer Name!

[quote:d93337fb3a="Esquare"]OK, nog eens. Op mijn Macs staat in het paneel Sharing in het vakje bovenaan het ccxxxxx nummer van AtHome. Als je op Edit klikt, krijg je een venstertje te zien waarin je een ANDERE naam in kunt vullen (bijvoorbeeld mackoen.local). Deze naam komt in Terminal voor de prompt te staan, maar NIET in het vakje Computer Name![/quote:d93337fb3a] Dat venstertje heb ik ook (maar gebruik geen @home en heb geen ccxxxxx nummer). Veranderen van de ANDERE naam maakt in mijn geval niets uit. Dus ik denk dat de naam van mijn computer via de modem/provider komt via DHCP. Wanneer ik hostname type in de Terminal zie ik: [code:1:d93337fb3a][koen@user-0ce2gan:~] $ hostname user-0ce2gan.cable.mindspring.com[/code:1:d93337fb3a] Het maakt verder ook niet zoveel uit, ik was gewoon benieuwd hoe dit komt. Misschien bel ik mijn provider eens :)

cheers,

• Koen.