Computer start niet op!

SInds een dag of twee heeft na mijn idee de computer problemen met het vinden van de opstartschijf. Op mijn computer staat os 10.3 geïnstalleerd. Een dag terug hoorde je af en toe dat de hardeschijf het systeem aan het zoeken is en uiteraard nog steeds, alleen had ik toen zo af en toe de mazzel dat ie uiteindlijk toch in het systeem kwam. Sinds gisteren is dit dus andere koek, kom gewoon niet verder dan dat mooie grijze vlak met dat ronddraaiend dingetje onder dat appeltje.

Als ik vanaf een OS 9 cd wil opstarten haalt ie het ook niet helemaal en als ik vanaf een OS X cd wil opsterten kom ik wel verder, maar zodra ik iets wil gaan uitvoeren blijft ie waarschijnlijk hangen. In ieder geval als ik via het opstarten van die CD uiteindelijk afsluit en een opstartschijf selecteer blijft ie weer hangen.

Zijn hier ernstige problemen of heb ik toch nog mazzel?

Wat voor 'n mac heb je?

en hoe oud?

Klinkt als: “kapotte voeding”…

Je Mac heeft waarschijnlijk behoefte aan een lang weekend :wink:

Probeer eerst op te starten in ‘Safe Mode’ door op te starten met de ‘Shift’-toets ingedrukt.
OS X start dan een basic systeem op; je kunt dan naar ‘Schijfhulpprogramma’ om je permissies en bevoegdheden te herstellen.

Lukt dit niet, kijk dan even hier bij m’n post over [size=9:dee72d5fa0][b:dee72d5fa0]fsck[/b:dee72d5fa0][/size:dee72d5fa0]

Succes

Een G4 (445Mhz ofzo) 30 Gb harde schijf.

[quote:d65933a41e="leon dijkstra"]Een dag terug hoorde je af en toe dat de hardeschijf het systeem aan het zoeken is en uiteraard nog steeds, alleen had ik toen zo af en toe de mazzel dat ie uiteindlijk toch in het systeem kwam.[/quote:d65933a41e]

Wat bedoel je met “ik hoorde hem zoeken”? Tikken? Opspinnen en weer down en dat een paar keer achter elkaar?

Zoja, dan denk ik dat de schijf kapot is.

Gezien de leeftijd van je computer en het feit dat je ook met de CD problemen hebt zet ik mijn geld toch op kapotte voeding.

Misschien kun je de harddisk eens bij een ander in zijn g4 zetten, kijken of ie dan ook problemen geeft?

De comp start op tot dat grijze vlak en op een gegeven moment als ie het systeem niet kan vinden hoor je een dat ie een paar keer tikt, dit stopt even en na een tijdje nog steeds bij dat saaie vlak begint ie weer te tikken.

In het begin (twee dagen terug) gebeurde dit ook wel, maar op een gegeven moment kon ik toch inloggen. Wel gebeurde er een paar keer tot de laatste keer dat ie, terwijl ik bezig was op internet of anders, dat ie vast liep en diezelfde tik weer vesheen.