computer wil niet uit

Ik kan m'n computer niet meer uitzetten noch herstarten via het apple menu weet iemand waar dit aan kan liggen ? Als ik hem bijv. wil uitzetten stopt hij alle progamma's en daarne niks hij blijft gewoon aan?

Het betreft hier een G4 met OSX 10.3.4

Misschien even een permissies herstellen proberen? Veel problemen schijnen hiermee verband te houden

stekker uittrekken ? :innocent:

Ook al eens gehad met een Emac (paar keer zelfs). Stekker uittrekken en opstarten van CD, schijfhulpprogramma draaien, permissies herstellen... Bij herhaling checken met Terminal of er niet een programma op de achtergrond draait en wijgert af te sluiten (was in bovengenoemd geval een oude versie van Fax STF).

Als niets helpt schijf schoonbranden en alles opnieuw installeren: eerst systeem met alle updates en dan pas programma’s.

Leuk werk voor de zondag!

Duhh... ik wilde eergister een bericht plaatsen over precies hetzelfde onderwerp. Permissies en dergelijke haalde geen fluit uit, een keer pram zappen wel. Weet nog niet wat het was maar is wel over.

Pram zappen en Firmware resetten: was ik nog vergeten inderdaad.

[quote:d892b874cb="Eelco"]Pram zappen en Firmware resetten: was ik nog vergeten inderdaad.[/quote:d892b874cb] hoe gaat dat ook weer precies in zijn werk p en r vast houden? ofzo iets??

Betekent waarschijnlijk dat er nog iets loopt waar ie niet meer uitkan, kijk eens met behulp van de terminal en het commando top of er iets tussenzit wat je niet kan thuisbrengen

sluit ie alle programma's ? Soms kan Finder een programma nie sluiten, dan wacht ie tot jij het handmatig sluit, en dan gaat ie uit.

[quote:16c373449f="Ijope"][quote:16c373449f="Eelco"]Pram zappen en Firmware resetten: was ik nog vergeten inderdaad.[/quote:16c373449f] hoe gaat dat ook weer precies in zijn werk p en r vast houden? ofzo iets??[/quote:16c373449f]

ctrl - apple- p - r tijdens het opstarten, wachten op 3 keer “boing”, dan echt laten opstarten.

[quote:64b8a862ba="junkiesxl"]Betekent waarschijnlijk dat er nog iets loopt waar ie niet meer uitkan, kijk eens met behulp van de terminal en het commando top of er iets tussenzit wat je niet kan thuisbrengen[/quote:64b8a862ba]

Kan dat niet ook gewoon met de “Activity Monitor” uit de “Utilities” ? Of wordt dat ook ge-quit door de finder ?

[quote:c01de2f5c1="Aqua1"][quote:c01de2f5c1="Ijope"][quote:c01de2f5c1="Eelco"]Pram zappen en Firmware resetten: was ik nog vergeten inderdaad.[/quote:c01de2f5c1] hoe gaat dat ook weer precies in zijn werk p en r vast houden? ofzo iets??[/quote:c01de2f5c1]

ctrl - apple- p - r tijdens het opstarten, wachten op 3 keer “boing”, dan echt laten opstarten.[/quote:c01de2f5c1]
CTRL??? Sinds wanneer???
Ik dacht dat het nog steeds alt/option - command/appeltje/propellor - P - R was

Ik heb onder MacOS X 10.0 ooit gehad dat mijn computer ook niet uit wou of zelfs doodleuk gewoon terug opstartte! Was wel heel rottig en dat is gewoon na twee weken weggegaan, dus een echt antwoord weet ik er niet op :?

[quote:890e1e52c6="3sje"][quote:890e1e52c6="Aqua1"][quote:890e1e52c6="Ijope"][quote:890e1e52c6="Eelco"]Pram zappen en Firmware resetten: was ik nog vergeten inderdaad.[/quote:890e1e52c6] hoe gaat dat ook weer precies in zijn werk p en r vast houden? ofzo iets??[/quote:890e1e52c6]

ctrl - apple- p - r tijdens het opstarten, wachten op 3 keer “boing”, dan echt laten opstarten.[/quote:890e1e52c6]
CTRL??? Sinds wanneer???
Ik dacht dat het nog steeds alt/option - command/appeltje/propellor - P - R was

Ik heb onder MacOS X 10.0 ooit gehad dat mijn computer ook niet uit wou of zelfs doodleuk gewoon terug opstartte! Was wel heel rottig en dat is gewoon na twee weken weggegaan, dus een echt antwoord weet ik er niet op :?[/quote:890e1e52c6] ,
mmm, ik denk dat het ook met option - alt is i.p.v. CTRL , die CTRL , voor wa staat die er eigenlijk ? ooit al gebruikt ?

[quote:2fc992528b="Aqua1"][quote:2fc992528b="junkiesxl"]Betekent waarschijnlijk dat er nog iets loopt waar ie niet meer uitkan, kijk eens met behulp van de terminal en het commando top of er iets tussenzit wat je niet kan thuisbrengen[/quote:2fc992528b]

Kan dat niet ook gewoon met de “Activity Monitor” uit de “Utilities” ? Of wordt dat ook ge-quit door de finder ?[/quote:2fc992528b]
Uit mijn ervaring, dus als er ergens in een gewoon progje (geen BOA) een foutje was, waardoor dan het uitloggen/herstarten/uitzetten niet lukte, draait alles gewoon. Waardoor je dus nog zelfs andere programma’s kan openen.

Je kan idd Activity Monitor gebruiken, dat is zowa de Apple-versie van dat UNIX-commando in de terminal (net zoals ping, finger, whois alles UNIX-commando’s zijn en supergebruiksvriendelijk terug te vinden zijn bij de Network Uitlity)

Je kan wel eens best zien misschien wat er normaal gezien draait, want het systeem is een beetje onderverdeeld in verschillende processen. Als je het ‘stoute’ proces hebt gevonden, kan je dit proces stoppen (zie eerste menu, laatste item) of alt/option - command/appeltje - Q. En daarna kan je nog eens proberen om de computer uit te zetten op de normale manier, dus via het Apple-menu.

Maar misschien kan dit wel verholpen worden door een update/upgrade van iets te doen? Bepaalde software, of is bepaalde software van jou niet supercompatibel met de laatste OS-versie? Je kan misschien de computer eens opzetten dan effe wachten en zien of ie dan uitgaat. Trouwens als je hem herstart, kan je hem dan via het inlogvenster wel uitzetten?

@Jello, ik bedoelde dus ? ipv ctrl :slight_smile: De option zit er in de twee combinaties in :wink: En de ctrl werkte vooreerst NIET, was een fantasietoets die niet verbonden was. Vooral gedaan voor mensen met computervrees, want een Mac-toetsenbord was zo raar, geen functietoetsen, geen control, dat is een behekst geval 'fzo dachten velen :slight_smile: Nu zijn deze toetsen wel werkend en ik gebruik hem soms wel voor de contextuele menu’s, zo’n extraatje ergens gelanceerd in MacOS 8.x. Voor de rest gebruik ik hem ook niet, maar pa bvb wel. DIe werkt met VectorWorks en heeft veel sneltoetsen en wij als maccers hebben dan het geweldig voordeel om een sneltoets te maken met één toets en dan VIER mogelijke toetsencombinaties: shift, control, alt/option, command/appelte/propellor. Pa gebruikt bvb ook vaak ctrl - Z waarmee je tussen de verschillende vensters van een programma kan switchen, maar ik doe dat zo bijna nooit, of maak gretig gebruik van de muis :slight_smile:

Okeeokeeokeeokee... rustig... ik bedoelde ALT. Niet Control. Die gebruik ik idd alleen voor contextuele menus enzo.... Sorry voor de verwarring. :oops:

To zap the PRAM:

1. Restart your Mac.
  2. Immediately after hearing the chime for startup, hold down the keys: Apple, Option, P, R (all at the same time).
  3. Keep the keys held down until you hear the startup chime three more times.
  4. Release the keys.

Om alle confusie weg te nemen
:slight_smile: