Concept programma, hoe nu verder?

Een jaar of wat geleden heb ik wel eens iets gepost hier in het subforum over de wil iets te programmeren, toen zei iemand iets in de trant van "je moet wel iets hebben om te willen maken, je kan niet zo maar gaan programmeren om te gaan programmeren" had ie wel een beetje gelijk in.

Nu heb ik sinds een dag of wat een concept voor een programma, redelijk simpel. Ik heb inmiddels het een en ander op papier gezet hoe het programma moet werken en wat het precies allemaal moet kunnen. redelijk simpel allemaal.

Wat is nu de volgende stap? Kies een taal om het te maken? Nu heb ik enkel ervaring met gw-basic, assembler, en iets om lijntjes me te maken, logic ofzo. Maar dat is echt allemaal eeuwen geleden, dus ver ver ver weggezonken.

Kan iemand mij in een juiste richting sturen, hoe verder te gaan?

cocoa = platform... objective c = taal...

ga naar de winkel, koop een boek (over cocoa), lees het en maak dan de voorbeeldjes na op je mac :stuck_out_tongue:

Ik neem aan dat je al hebt besloten dat het een desktopprogramma gaat worden?

Als je toch pas begint met programmeren,
kan je er mss een web-based-programma van maken.

Mbv xhtml - css - php en ajax kan je echt
mooie web-based-programma’s schrijven, die
meer en meer op desktopapplicaties gaan lijken.

Kijk naar writley

@ Granny Smith: Cocoa had ik ook al voor ogen ivm spelling e.d. vanuit osx. Het gaat namelijk om een chat app. Boek is inmiddels besteld....

@DEform: Ja het gaat om een desktop app, webbased heeft niet mijn voorkeur aangezien het ook wel gebruikt kan gaan worden bij bedrijven, en internet access niet altijd “open” is. De bedoeling is dat het echt extreem simpel in gebruik is. Het moet zeg maar op de desktop op de achtergrond draaien om contact te houden met blackberries ergens in het land.

[quote:43b6b2bb4a="roy"]@ Granny Smith: Cocoa had ik ook al voor ogen ivm spelling e.d. vanuit osx. Het gaat namelijk om een chat app. Boek is inmiddels besteld....[/quote:43b6b2bb4a]

Welk boek heb je besteld hebt (en waarom)? Ik zoek namelijk ook een goed boek over ObjC/Cocoa en tips zijn dan welkom :innocent:

In ieder geval veel plezier en succes !!!

Oja… chat app? Welk protocol ga je gebruiken? Of ga je zelf iets verzinnen? Je kan misschien eens naar de source code van Adium kijken (ik weet niet of het cocoa is) of naar Jabber (open-source chat/collaboration protocol).

Of je kan er misschien een plugin van maken voor ichat.

Het is eigenlijk niet meer dan een veredelde email client, die mails of met een bepaalde tag in de subject of van een bepaalde account binnenhaalt, en op een bepaalde (voor de desktopgebruik) manier weergeeft. Waarop er een vorm van een chat ontstaat met een blackberry van een ander. een Chat. Aangezien ik vaak moet communiceren met mensen die onderweg zijn met blackberry is het steeds terug schakelen naar mail om daar mail te beantwoorden soms net even te omslachtig.

Integratie met iChat zou wel grappig zijn ja…

En het boek: Cocoa in a nutshell

Het idee uitwerken, teken een interface, deel het programma op in classes en teken hoe de relaties onderling liggen. Bovenal, zorg dat je bekend raakt met de taal en de door Apple aangeboden bibliotheken...

Het opdelen van het programma in classes is niet zo triviaal als het lijkt, en vereist veel oefening. Zo heb je bijvoorbeeld, voor je eigen ListView een table class nodig die alles beheert, je hebt een basiselement nodig (list element) welke verschillende basisbehoeften implementeert, welke wellicht weer ondergedeeld is in verschillende classes…

Het ver doorvoeren van abstractie maakt dat je programma (mits goed gecode) solide is, en goed aan te passen…

dus:

1. je app haalt mail af van de server

2. app toont mail in chat-like interface

3. jij typt reply (zoals in chat)

4. app ‘mailt’ uw chatbericht door

5. de andere persoon leest zijn mail (op zijn blackberry) en ziet uw bericht.

juist???

is het niet wat veel werk om daarvoor een volledige app te schrijven?

puntje 5 kun jij niks aan doen… 1 en 4 is standaard Mail.app… bij 2 mis je de chat-like interface… 3 lijkt me niet zo belangrijk :wink:

waarschijnlijk mis ik wel één of ander detail maar dit lijkt meer op mail dan op chat… het lijkt mail maar dan met een chat interface… (dus eerder een mail plugin ipv ichat plugin)

Hoe doe je je ‘conversaties’ nu? Wat bevalt je daar niet? Is het ‘realtime’ of kan het enkele minuten/uren duren voor jij of je ‘collega’ een reply zend?

Ik denk dat het de bedoeling is dat er van de "push-technologie" van de blackberry gebruik gemaakt wordt!

@Granny Smith: Vanwege de goede recensies heb ik "Programming in Objective-C" van Stephen Kochan besteld bij Amazon. Leek me een aardige keus, zeker ook voor beginners. (Waar ik mezelf ook toe reken.)