Ik ben een Skynet ADSL klant, en zou dus die nieuwe service kunnen gebruiken. Er is een gratis introduktie-aanbod. Ik trachtte me in t schrijven. Administratief ging dat goed, tot ik de lijst van beschikbare muziek wou bekijken : in Safari 1 alleen een witte bladzijde. Ik heb 't dan geprobeerd in IE 5.2, en krijg dan een bericht :
“De site die je probeert binnen te gaan vereist Internet Explorer 5 (of hoger) op Windows XP, 2000, ME of 98. Gebruik aub onze Dr Download applicatie om je te helpen bij het instellen van je configuratie. Klik hier om onze Doctor Download applicatie te gebruiken. Of stuur een e-mail aan Dr Download.”
Als ik op Dr Download klik krijg ik een test te zien die bevestigt dat ik wel degelijk de “goede browser” gebruik (IE), cookies aanvaard, javascript ondersteuning heb, maar dat ik niet het “goede” OS heb. Als ik op de “meer info” klik lees ik dat de muziekindustrie een “digital rights management” system gebruikt dat niet compatibel is met mijn OS.
Het ziet er dus naar uit dat de dit geen concurrentie is voor de Macgebruiker op 't ogenblik. Weerom een geval van schandalige discriminatie blijkbaar. Ik kijk dus gespannen uit naar de Europese iTunes musicstore.
Nicolas