Content op 6 schermen

Beste Forum gebruikers,

Ik zit al een poosje met een onbeantwoorde vraag, namelijk…

Ik heb voor een opdrachtgever de volgende uitdaging aangenomen:

Er moet bewegend videobeeld vertoond worden op 6 naast elkaar geplaatste plasmaschermen.
Er moet text en ander content bewegen over de schermen en dit moet naadloos doorlopen.

De opstelling is als volgt:

[img:249aa6e77d]http://www.showtechniek.nl/voorbeeld_001.jpg[/img:249aa6e77d]

Iemand enig idee met welke software (en vooral hoe) dit te realiseren is?!
Ik heb al gehoord dat er een zogenaamde ‘pop-player’ bestaat welke simultaan diverse (geloof 7 of8) video bronnen kan spelen.

Hopende op wat verhelderende antwoorden!

Alvast bedankt.

Je zult een hele hoop hardware nodig hebben om 6 displays aan te sturen. Voor een gemiddelde computer is dit te zwaar en voor een bovengemiddelde zou het zelf nog wel te zwaar kunnen zijn.

Als het om statische video gaat zou je kunnen overwegen om een videosysteem te gebruiken wat meerdere videos synchroom kan afspelen.

Als het dynamisch is wordt het al wat moeilijker. Ik heb ooit zoiets gedaan met 3 computers waarbij 3 Flashapplicaties via een server met elkaar synchroniseerden zodat de 3 schermen naadloos op elkaar aansloten.

Maar zeker een grote uitdaging. Laat even weten als je een geschikte oplossing vindt!

matrox heeft goeie kaarten voor multi-head displays daar zal ook wel software bij zitten

dus als je de hardware ook nog moet leveren, daar eens naar kijken, en anders eens kijken of ze bij matrox geen software apart verkopen

lijkt me wel een toffe opdracht eigenlijk :slight_smile:
veel succes

Zou je met een G5 met twee extra PCI-Radeon videokaarten niet een heel eind kunnen komen?

En dan de films pre-renderen naar aparte QuickTime movies en die via AppleScript simultaan starten en laten loopen?

Als het 6 HD 1080i-video streams worden kan het lastig worden voor de Mac om het getoond te krijgen, maar als er ruim voldoende intern geheugen in die Mac zit zou ik verwachten dat het niet zo’n probleem zou geven.

Arnoud

Er is ook speciale software voor: [url=http://www.dataton.com/main.php]Dataton Watchout[/url]. Elk scherm wordt door een aparte computer aangestuurd. Ze communiceren met elkaar over ethernet.

Bedankt allemaal voor deze snelle en duidelijke reacties.

Het gaat me hierin niet zo zeer om de hardware, maar meer om de software waarmee het mogelijk is videobeelden op te maken welke dus uiteindelijk afzonderlijk worden maar wel naadloos op elkaar aansluiten en synchroon lopen.
Stel je voor dat er bijvoorbeeld een ‘logo’ infade op het meest linkse scherm, deze moet schuiven over alle 6 de schermen richting de rechter. EN vervolgens weer uit-fade op het meest rechtste scherm.

Dit is vrij eenvoudig te doen in Adobe After Effects. Deze software ondersteunt composities tot 30.000 x 30.000 pixels maar daar heb je wel een ton RAM voor nodig natuurlijk. ;)

Een voorbeeldje:
Ik maak een animatie voor 3 plasma schermen (16/9 Standaard Definitie).
1 x 16/9 SD = 1024 x 576 pixels (vierkante pixels)
3 x 16/9 SD = 3072 x 576 pixels (panoramische composite, schermen naast elkaar)

[img:2a95c84306]http://temp.rotsen.be/163_settings.gif[/img:2a95c84306]

Deze laatste waarde vul je in als hoogte en breedte voor je compositie. Je kan nu rustig alles designen op je compositie. Achteraf render je drie films uit in 1024x768 pixels maar telkens zo gecropt dat ze een ander deel van je compositie innemen.

De truuk is dus om alles op een groot werkblad te maken en achteraf te versnijden naar het gewenste formaat. Dit is ook handig omdat je zo volledige versies van je animatie kunt renderen.

[img:2a95c84306]http://temp.rotsen.be/163_result.gif[/img:2a95c84306]

Met deze tips en de hardware van adtec en/of watchout gaat het zeker wel lukken. Met afterFX gaat er een hele nieuwe wereld voor me open, had geen idee dat er zoveel mogelijkheden schuil gingen achter deze software.

Voor diegene die ook intresse hebben/houden in dit project, ik zal hier de voortgang blijven posten.

In de tussentijd zijn tips en suggesties natuurlijk nog steeds welkom!

[quote:165241345f]Deze laatste waarde vul je in als hoogte en breedte voor je compositie. Je kan nu rustig alles designen op je compositie. Achteraf render je drie films uit in 1024x768 pixels maar telkens zo gecropt dat ze een ander deel van je compositie innemen. [/quote:165241345f]

Zou je dit nog eens nader toe kunnen lichten!?

[quote:d63b20551e="PremierEdit"]Zou je dit nog eens nader toe kunnen lichten!?[/quote:d63b20551e] Wat is er dan niet duidelijk? ;)

Ik probeer dus die 'camera's' in te voegen, maar ik krijg allemaal vreemde 'views' waar ik helemaal niets mee kan. Allemaal vanuit hoeken waar ik helemaal niet wil 'kijken'. Mischien doe ik iets heel erg stoms, maar ik weet dus niet wat.

Dat zijn virtuele camera's die de volledige compositie beïnvloeden en niet enkel een deel ervan. Die kan je dus niet gebruiken om een crop te maken.

Je moet in de “output module settings” van After Effects wezen.
Composition -> Make Movie… ( :apple: - m)
Render Queue -> Output module kan je crop aanpassen enz. (zie tweede scherm vorige post)

Volgens mij kan je in Final Cut Pro ook met custom size composities werken en achteraf croppen met Compressor als je daar wat vertrouwder mee bent.

Is inderdaad theoretisch mogelijk in Final Cut Pro, maar dit zijn dan wel dingen die je net zoals in After Effects zelf moet instellen en experimenteren. Nu maak je echt videoresoluties op maat.

Ben er nog steeds mee aan het 'stoeien'... Ik begrijp nu redelijk wat je bedoeld, en wat er in AE bedoeld wordt met bepaalde dingen.. Nu het werkende resultaat nog...