Copy Control, wat is het?

Heb vandaag de nieuwe cd van Faithless (No Roots) gekocht en zag linksonderin op de hoes staan, copy control. Nu dacht ik, oké die is dus beveiligd en je kan hem niet omzetten in iTunes en hem vervolgens op mijn iPod zetten. Maar toen ik hem erin deed pakte iTunes hem meteen en kon ik er dus mee doen wat ik wilde., gelukkig uiteraard.

Dus is mijn vraag, wat is Copy Controll dan precies?

Groeten,

Audio Bully

To the 5 boroughs - Beastie Boys werkt ook gewoon! Geen problemen mee, alleen toen ik de eerste keer thuiskwam hadden ze een CD van Marilyn Manson in gedaan.... Niet écht mijn favoriete muziek (maar ach, hij zat al in mijn G5, en toen drukte ik per ongeluk op 'importeer').

Hoe dat Copy Control precies werkt, weet ik niet, wat ik dus wel weet dat ie op OSX (10.3.4) gewoon draait!

Grtz Aljo

Vriend van me heeft een keer een CD van Radiohead (Meen ik) er in gezet en meteen 5GB mapje werd aan gemaakt op zijn HD. Niet te verwijderen. Macsupport gebeld en die wisten al te vertellen dat dat een strategie kan zijn van SONY om het illegaal copieren tegen te gaan. Terwijl je MAG je eigen CD's in Itunes zetten voor eigen gebruik.

PS die map is er nu dan eindelijk af na hele schijf te hebben geformateerd

Copy control is een technisch systeem dat door BMG en EMI (en ook Warner, Sony en Universal) wordt gebruikt om het illegaal kopieren van muziek tegen te gaan.

In de meeste gevallen wordt een “Cactus Shield” gebruikt. Dat is een serie “fouten” op de CD die door een audio CD speler gecorrigeerd worden (Cross Interleaved Reed Solomon error correction heet dat), maar een computer gaat moeilijk doen als je de CD wil lezen / rippen / kopieren. Een computer probeert namelijk data te lezen van de CD, ook al is het een audio CD. Wordt een foutje opgemerkt dan hangt het van je software af: Winamp schijnt nogal vast te lopen of de CD op lage kwaliteit af te spelen.

iTunes heeft de optie “Use error correction when reading audio CDs”. Wanneer je dat aanzet, zullen “Cactus Shields” worden gecorrigeerd net zoals een audio CD speler dat doet. Daarom heb je in iTunes dan ook geen last van Copy Controlled CD’s.

Ethisch gezien vind ik het schandalig dat platenmaatschappijen dit doen. Ze leveren namelijk software bij de CD waarmee je de CD wel op je computer kan afspelen. Op veel auto-radio’s en losse DVD spelers werken de copy controlled CD’s helemaal niet. De software is vaak niet voor Mac of Linux. Dat staat vaak ook aangegeven op de CD. Kortom: ze pesten de klant alleen maar in plaats van te voorzien in een markt waarbij consumenten muziek willen downloaden, zoals iTunes Music Store op geniale wijze doet.

Ik wil iedereen dan ook het volgende adviseren (wat ik laatst ook al op dit forum las): zie je in een winkel een copy controlled CD, zeg dan tegen de verkoper: “deze CD wilde ik eigenlijk kopen, maar de CD speelt niet op een Mac. Dus ga ik hem maar downloaden!”

Of koop hem toch, en rip hem met iTunes, gaat bijna altijd goed.

Een windhozer collega van me die sluit gewoon zen cd-speler aan op zijn "schoendoos"en importeerd hem zo.

Als het niet werkt, waar zou je je dan druk om maken?

ik geloof dat ze met zulke beveiligngen geen officiele compacts discs mogen heten, omdat ze niet werken in auto-radio-cd-spelers en in dvd-spelers enzo.

ik heb op mijn mac ook nooit last, terwijl mijn vader met zijn wintel box vast loopt en zo moet ik dus weleens voor hem zijn muziek importeren zodat hij het ook op zijn computer kan luisteren :s beethje irritant, maar goed…

Als het niet werkt, waar zou je je dan druk om maken?

Nou Zora, ik maak me ook niet druk, ik was gewoon nieuwsgierig wat het nu eigenlijk inhield.