Core Audio

Kan iemand mij in begrijpelijk Nederlands uitleggen wat de term "Core audio" betekent?

Thanks, Boele

Core Audio is het schakelpaneel van Systeem 10.3 waarmee externe audio interfaces aan de mac gekozen kunnen worden als ook ingesteld kunnen worden. Dat is nieuw voor de Apple. Vroeger moest dat met ASIO drivers gebeuren in systeem 9 bijvoorbeeld. Nu is het probleem dat het allemaal nog niet zo goed werkt. Bijvoorbeeld; ik heb een M-audio Firewire 410 interface, heel mooi allemaal maar om de sample frequentie om te schakelen, de in- en uitgang te configureren, vreselijk. Windows is veel beter voorbereid om met vreemde aanhangsels samen te werken. Pak bijvoorbeeld Quicktime. Al jaren kan je vele audiotracks toevoegen en afspelen, maar denk maar niet dat je via core audio die tracks aan meerdere kanalen van een interface kan toewijzen. Enfin misschien wordt het nog wat met Core Audio/midi. Met midi is het namelijk het zelfde verhaal.

Core Audio is trouwens nog lang niet op hetzelfde niveau als dat van het Windows systeem. Bijvoorbeeld Dolby Surround is nog niet helemaal 100% ontwikkelt. Ik had gehoord dat 10.3.4 verbeteringen gaat brengen aan Core Audio. Laten we hopen dat Apple betere ondersteuning en werking biedt voor Dolby Surround. Mijn M-Audio Revolution kaart is nu eigenlijk alleen te gebruiken als stereo geluidskaart omdat Core Audio niet goed meerdere kanalen ondersteund onder iTunes, DVD player and andere audio apps (VLC).

Core audio is een programmeerlaag in het Mac OSX. Daarmee kunnen audio apparaten, plugins en andere software onderdelen met uiterst korte vertraging met elkaar praten (low latency).

De Core Audio laag is een integraal onderdeel van het OS dus een Core Audio apparaat zoals een geluidskaart is in elke applicatie te gebruiken en Core Audio software plugins zijn in alle Core Audio applicaties te gebruiken.

Het feit dat een surround kaart het niet doet ligt niet aan Core Audio, dat zit hem in de drivers die de fabrikant meelevert.

Met Logic Pro kan je gewoon diverse standaarden surround sound geluid maken, en Logic draait volledig op Core Audio. Bovendien is Core Audio gewoon multi-channel, ik zelf heb een MOTU firewire geluids interface met 8x in en 8x uit en dat gaat prima.

[quote:8bb87f3535="colpolyp"]Het feit dat een surround kaart het niet doet ligt niet aan Core Audio, dat zit hem in de drivers die de fabrikant meelevert.[/quote:8bb87f3535]

Analoge uit wordt niet ondersteund door DVD Player. VLC krijgt de surround instellingen niet goed omdat Apple weigert documentatie uit te geven. Het probleem ligt weldegelijk bij Apple en Core Audio.

Nou okee dan, Core Audio ondersteunt wel meerdere kanalen simultaan. dus ook Dolby Surround. Het is wel stom van Apple dat het nog niet in iTunes etc. zit en dat ze de specs niet vrijgeven.

Alhoewel, MOTU heeft de specs kennelijk wel en Emagic ook. Dus misschien moet er voor betaald worden en hebben de makers van VLC daar geen zin in.

OK, dank voor de toelichtingen. Ik begrijp het (een beetje).

Leve de koningin?

:slight_smile:

Boele

[quote:148163f104="colpolyp"]Core audio is een programmeerlaag in het Mac OSX. Daarmee kunnen audio apparaten, plugins en andere software onderdelen met uiterst korte vertraging met elkaar praten (low latency).[/quote:148163f104]

Begrijp ik dus goed dat Core audio niets van doen heeft met de audiokwaliteit, maar slechts een communcatieprotocol is?
Begrijp ik dan ook goed dat de latency van een geluidskaart vanaf OSX afhankelijk is van de Core audio, of moet de fabrikant van zo’n kaart ook een stukje van de software schrijven om een lage latency te krijgen? Maw, WAT bepaald de latency? (want dat was de kern van mijn vraag eigenlijk)

Sorry voor de misschien wel domme vragen :?

Boele

De latency wordt bepaald door alles.

• de snelheid van de audio kaart
  • de snelheid van de verbinding (firewire apparaat of een PCI kaart, etc.)
  • de snelheid van je computer
  • de snelheid van het OS

Core Audio zou je kunnen zien als een protcol. Omdat het ingebakken zit in het Mac OSX hoef je dus geen audio drivers te gebruiken die vaak vertragingen kunnen opleveren. Bovendien is het een snel systeem omdat het een paar programmeerlagen overslaat.

Het heeft inderdaad niets te maken met audio-kwali. Als jij het op 48 Khz, 20 bits wil doen, dan kan dat gewoon.

[quote:aee62d9eb2="colpolyp"]De latency wordt bepaald door alles.

• de snelheid van de audio kaart
  • de snelheid van de verbinding (firewire apparaat of een PCI kaart, etc.)
  • de snelheid van je computer
  • de snelheid van het OS

Core Audio zou je kunnen zien als een protcol. Omdat het ingebakken zit in het Mac OSX hoef je dus geen audio drivers te gebruiken die vaak vertragingen kunnen opleveren. Bovendien is het een snel systeem omdat het een paar programmeerlagen overslaat.

Het heeft inderdaad niets te maken met audio-kwali. Als jij het op 48 Khz, 20 bits wil doen, dan kan dat gewoon.[/quote:aee62d9eb2]Actually doe ik het op 88.2, 24 bits 8)

Er zijn dus in feite geen variabelen waarmee ik de latency kan beïnvloeden?

Sorry, dat ik zo doordram, maar ik vind het erg interessant!

E.e.a. komt omdat ik net een G5 heb aangeschaft met een goede geluidskaart, plus Logic. En ik ben benieuwd of ik het maximum aantal tracks in bovengenoemde kwaliteit nog kan opschroeven.
En of er misschien nog meer instellingen zijn die van belang kunnen zijn.

Zit nu aan 56 monotracks, wat meer dan voldoende is, maar ja, grenzen verkennen he? :roll:

Dank voor alle replies tot nu toe!

Boele

Tja als ik alles hier lees heb ik hetzelfde probleem als jullie. Ik heb 2 jaar geleden een Yamaha USB-audio interface gekocht. (AP-U70) Deze zou theoretisch dolby digital en DTS kunnen ondersteunen.

Helaas heb ik deze functies nog niet kunnen gebruiken.
Geen support door MacOS 10.3.3 en geen software van Yamaha :evil:

Dus kan ik ook maar beter afwachten? :finderoud: