corrupte usb-stick mogelijk?

hoi,

kan het zijn dat er een virus of zo op mijn usb stick zit?

als ik een perfect werkende file van mijn desktop naar de stick sleep en hem daarna wil openen op de usb stick doet ie het niet: een word file bv wil hij het bestand converteren, als ik dit doe krijg ik allemaal vierkantjes te zien. Ook na het slapen van een aantal foto’s ging het mis: 2 van de 14 foto’s waren zichtbaar, rest was wel gekopieerd…

dit is wel redelijk irritant, soms is er geen probleem, soms wordt het bestand dus corrupt, hetgeen redelijk irritant is als je dan ergens staat met je usb-stick en je niet kan verder werken!
Bovendien ben ik al eens een belangrijke file volledig kwijtgeraakt…

heb al eens schijfhulpprogramma over de usb-stick gedraaid, maar er moest niets hersteld worden…
oja, het probleem deed zich voor de eerste keer voor… op een Windowscomputer :x

wat zou dit kunnen zijn, en wat kan ik er aan doen?

Vic

Valt het ding niet te formatten via Disk Utility? Kwestie van met een schone lei te kunnen herbeginnen.

het kan i.d.d makkelijk een virus zijn, helemaal nu je zegt dat je je stickje in zo'n verkeerde machine heb gestopt :wink:

Maarjah het antwoord is al gegeven, en dat zou moeten werken…

Ik zou sowieso nooit bestanden openen vanaf je USB stick en altijd eerst naar je HD kopiëren en daarna pas weer op je USB stick opslaan.

Precies, even formatteren. Wat ook scheelt is 'm op een goed gevoede usb poort aansluiten. Het toetsenbord is dat over het algemeen niet. De stick krijgt dan te weinig stroom om goed te funtioneren.

succes

jah i.d.d dat is ook nog eens zow. Bij de toetsenborden die wij gebruiken (apple toetsenborden) kan je je usb stick aan in de linker/ rechter bovenhoek van je toestenbord plaatsen. Maar als hier al een muis aan zit (wat bijna altijd wel het geval is) krijg de usb stick vaak te weinig stroom waardoor die niet goed wordt herkent, en zoals nu het probleem is niet goed de bestanden wegschrijft.

<Dit hoeft overigens niet altijd zo te zijn>

Kan best zijn dat je USB stick een paar corrupte sectoren heeft... Daar gaat formatteren niet veel aan helpen...

hoe formatteer ik juist? waar vind ik disk utility?

Programma's Hulpprogramma's Schijfhulpprogramma

Of alles in het Engels natuurlijk, afhankelijk van wat je draait.

OK, goed bezig, da's al den tweede keer dak da heb zitten met da engels :-)

anyway, thx a lot iedereen

dan kies ik voor wissen in het hulpprogramme zeker?

kan ik de usb-stick dan ook nog op windows gebruiken, of wordt hij dan geformateerd voor de Mac?

greetz, Vic

Een usb stick corrupte sectoren? Flash memory kan toch geen corrupte sectoren hebben?

Nog een mogenlijkheid is natuurlijk dat er perongeluk een windows-filesysteem op terecht is gekomen zoals Fat16 of fat32. Dat kan ook problemen opleveren. Niet zozeer bij het lezen van bestanden, maar vooral bij het schrijven.

Formateren naar HSF+ (Mac OSX Uitgebreid journaled) dus…

Ik ben niet zo windowzerig, maar formateer FAT dan issut goed leesbaar op mac & PC, Oeps, ik lees bovenstaand, HFS etc is alleen leesbaar op je macje(s)....(FAT op beiden, en schrijfbaar)

aan [b:e09d51a15f]Dorkiban[/b:e09d51a15f]
theoretisch moet zo’n stickje toch ook uitval hebben, ze kunnen
10.000x geschreven worden en dan houd 't op, maar sommige bitjes misschien eerder?
wie geeft de garantie?

Ik heb mijn stickje al een keer kunnen retourneren (garantie) omdat hij niets meer deed... het werd geweten aan statische elektriciteit.... (?!?)

dus als het nog kan…terug ermee

ik heb ook laatst een kapotte gehad. Ze kunnen dus wel degelijk kapot :roll:

fat32 staat er niet tussen, enkel MS-DOS- bestandsysteem of MS-DOS- bestandsysteem(FAT16) rest unix of mac os

maar ik wil zowel op pc als mac kunnen gebruiken…

FAT 16 dan maar…

zo staat ie ook standaard blijkbaar

Ik heb ook een usbstick hier liggen, die helemaal nergens gevonden wordt. Niet op mn Mac, niet op een XP-bakkie, nergens! Issie kapot of is er nog een redding?

Koen