Vanavond blij als een kind een nieuw RAM-setje (2x 4 GB 1066 mHz) in mijn early 2009 iMac geplaatst, blijkt het niet te werken.
Ik werd getrakteerd op een kneiterhard gepiep wat op incompatibel geheugen zou moeten duiden. Het is ook niet zo dat er één module kapot is, want ze werken beide niet. Ook niet in combinatie met het oude RAM.
Nu weet ik dat de Mac nogal kieskeurig is wat betreft nieuw RAM-geheugen. Nu vraag ik me af of er hier meer mensen zijn die deze problemen met [url=http://www.alternate.nl/html/product/Corsair/8_GB_DDR3-1066_Kit/877648/?tk=7&lk=3329]dit Corsair-geheugen[/url] ondervinden...
Heb ik een gevalletje pech, of is dit een bekend probleem? - Ook al is dit setje speciaal voor de Mac -
Is het de VSA serie? Daar zijn doorgaans weinig problemen mee.
Als het goed is moet je bij problemen een bepaald aantal beeps horen:
1 beep = no RAM installed
2 beeps = incompatible RAM types
3 beeps = no good banks
4 beeps = no good boot images in the boot ROM (and/or bad sys config block)
5 beeps = processor is not usable
Misschien heb je toevallig 'maandagochtend' modules gekregen. In ieder geval moet je terug gaan naar de winkel want het beep geluid (1 t/m 3) betekend in ieder geval dat er iets mis is met het RAM.
Op de site waar je naar linkt zie ik echter wel dit staan:
[quote]
De capaciteit bedraagt in totaal 8 GB (twee modules van 4 GB) en ze zijn [b]geschikt voor notebooks[/b] met een DDR3 geheugenbus van 1066 MHz.
[/quote]
En een iMac is geen notebook...
Beste Luke, is dat toevallig Ram van Corsair, waar Mac memory op staat? Dat had ik namelijk ook gekocht voor mijn macbook pro 2009 en dat bleek idd niet te werken( 3 biepjes). Heb het nu omgeruild voor Icudu memory met dezelfde specs, maar dan niet specifiek voor Mac. Werkt prima!
Wanneer de RAM modules er niet ver genoeg in de slots worden gedrukt krijg je ook de piepen te horen. Nieuwe modules kunnen net wat stroever gaan dan oude. Kun je voor de zekerheid nog even na kijken voordat je terug naar de winkel gaat.
idd laatste tijd meer corsair trammelanten zie o.a. http://www.onemorething.nl/community/topic/macs-en-ram-veel-gestelde-vragen/page/102 en voorgaande pagina's
Voor de grap gisteren ook nog even geprobeerd in de late 2009 iMac van mijn vader... Precies dezelfde ellende.
Dat wordt dus terugsturen en ruilen voor een setje dat wél werkt... *Baal, baal, baal*