cPDF goedgekeurd maar toch fontprobleem

Krijg wanneer ik vanuit Indesign -> ps -> pdfX1a bestand maak en dat certificeer geen probleem, alles goedgekeurd.

Geeft alleen de melding “kan het ingevoegde font IDLMNE + Scalasans niet uitnemen. Sommige tekens worden mogelijk niet goed weergegeven of worden niet goed afgedruk”

In het cPDF bestand wordt alles wat in Scalasans regular staat als puntjes weergegeven. Alles in Scalasans bold is goed.

Als ik rechtstreeks vanuit Indesign een pdf maak (PDFX1-a) dan maakt het van de fonts een composite bestand van wat problemen geeft bij de drukker.

Wat te doen?

Ik weet er op dit moment geen echte oplossing voor, maar met haast zou ik "create outlines" doen.

[quote:9c1635974c="bruno"]Ik weet er op dit moment geen echte oplossing voor, maar met haast zou ik "create outlines" doen.[/quote:9c1635974c]

Create outlines is niet de beste optie, tenzij je niet anders kan. Je tekst zal daardoor vetter worden.
Beter is het een postscript bestand te schrijven en dat met Acrobat distiller om te zetten in een PDF en gebruiik de door je drukker gewenste jobopties.
Hierdoor blijven je fonts hetzelfde en worden ze niet omgezet naar compsite (of Identity-H)
Heb hetzelfde probleem als ik Indesign PDFs print naar een Postscript level 2 printer, krijg dan een postscript fout of helemaal niks. Een level 3 printer geeft hier geen problemen.
Of exporteer als eps, en bak je fonts in, evenals je afbeeldingen. dit geeft helaas wel een groot bestand als je met veel beeldmateriaal werkt.

Oeps, was ff te snel... Je doet het inderdaad via ps bestand, en daar gaat het mis.... Sorry...