[cPDF & InDesign] joboptions toevoegen in export InDesign

Ik moet iets aanleveren aan de drukker als cPDF. Geen probleem op zich. Normaliter gebruik ik de manier: postscript > distiller (profiel) > acrobat <profiel)

Maar ik wil weten of ik dit ook rechtstreeks uit InDesign 2.02. kan doen. Ik zou graag bij de export opties de mogelijkheid hebben om daar ook mijn benodigde joboptions die ik voor distiller normaal gebruik te kunnen kiezen (dus dat deze bijv tussen het rijtje afdrukken/drukker/ebook/scherm staat)

Ik zou het niet vanuit ID 2.02 doen. Van ID 2 is bekend dat de pdf export niet helemaal foutloos is en problemen kan veroorzaken. En dus gewoon via de Postscript/distiller weg. Vanuit ID 3 (CS) gaat het een stuk beter, maar volgens mij moet je het alsnog certificeren, wat niet gaat vanuit ID (Denk ik)

Tnx heb het inmiddels op de old-fashion way gedaan met een .ps file. Certificeren moet alsnog gedaan worden via Acrobat maar dat had ik al verwacht.

Wat ik wel vreemd vind is dat als ik voor de postscriptbestand optie in ID kies dat ik een bestand krijg van 50x50 cm voor een opmaak van een A6. Dus heel veel wit. Maar dat is niet echt een probleem met behulp van de croptool

Maar nu ben ik nog wel een beetje benieuwd hoe je eventueel profielen zou kunnen gebruiken via ID.

ik heb het even geprobeerd maar je kan je distiller joboptions niet importeren in ID.

vreemd eigenlijk, het zal toch de bedoeling zijn dat het rechtstreeks exporteren vanuit de applicatie zelf op den duur een volwaardig alternatieg wordt voor de nogal omslachtige .PS > distiller route.

Op zich heb je niet een joboption nodig. Als je gewoon hoge resolutie kiest en je past e.e.a. aan dan wordt het geheel gewoon goedgekeurt. Kies acrobat 4 compatible, 5 mm vlees. pas de tranparantie afvlakker aan naar 75%. Sommige belichters hebben moeite met het verwerken van de 100% stand. En werk met CMYK kleuren in je ontwerp. Ook de logo's moeten CMYK zijn en niet in het opmaakpakket omgezet naar CMYK. Hoewel het goedd is keuren zommige certified profielen dit toch af. Een goed profiel is bv KVGO_vellenoffset. Als je meer wilt weten moet je me maar ff pb'en. Ik heb wel een pdf uitleg die ik ook naar drukkers stuur.

Ik neem trouwens aan de OS9 -> OSX migratie de enige reden is waarom je nog ID2 gebruikt? Ik kan je echt ID CS aanraden. Stukken sneller en nog beter.

thuis gebruik ik CS. maar hier op mijn werk zijn ze nog bezig met alle machines installeren. En we werken met ID 2 ivm het transparantie verhaal omdat diverse mensen absoluut niet weten wat ze doen namelijk. Daarbij komt ook nog het verhaal van het verwerken van de rip.

Eerst goede educatie dus en dan mag iedereen er mee werken is de mening hier. Dat is helaas jammer voor diegenen die er wel mee kunnen werken en weten wat ze doen.

[quote:5151c63132="sabine"]thuis gebruik ik CS. maar hier op mijn werk zijn ze nog bezig met alle machines installeren. En we werken met ID 2 ivm het transparantie verhaal omdat diverse mensen absoluut niet weten wat ze doen namelijk. Daarbij komt ook nog het verhaal van het verwerken van de rip.

Eerst goede educatie dus en dan mag iedereen er mee werken is de mening hier. Dat is helaas jammer voor diegenen die er wel mee kunnen werken en weten wat ze doen.[/quote:5151c63132]

Snap ik niet helemaal. InDesign 2 heeft ook transparantie, maar een minder goede implementatie - geen flattener preview, separation preview etc.

Ook kwa rippen is InDesign CS een verbetering. :smiley:

Voor ontwerpen met transparantie kon het volgende pdfje misschien handig zijn: - de Designer’s Guide to Transparency http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/assets/Transparency-DesignGuide.pdf

henk

waarom gebruiken wij gaan CS: omdat we hier alle Macs helemaal moeten updaten (16 G5's welteverstaan). En we iedereen dan ook weer aan Indesign CS moeten laten wennen. En daar is gewoon geen tijd voor. Maar ik ben erg blij dat CS er wel aan zit te komen.

Nog een reden is dat als je in CS opslaat je ze niet kunt opslaan in een lagere versie en dat is erg belangrijk hier.

En als we transparantie willen gebruiken dan moet dat wel door onze workflow ondersteund worden. Kan een lang verhaal gaan houden waarom dat niet ondersteund wordt maar daar kan ik nog wel wat A4tjes over kwijt.

Het komt er op neer dat we niet met transparantie werken omdat er te weinig know-how is van een aantal zaken. Ik ben zelf ook een voorstander van CS maar het is niet mijn afdeling en ik doe geen systeembeheer.

[quote:4ef8198c3c]Snap ik niet helemaal. InDesign 2 heeft ook transparantie, maar een minder goede implementatie - geen flattener preview, separation preview etc.

Ook kwa rippen is InDesign CS een verbetering. :smiley:

Voor ontwerpen met transparantie kon het volgende pdfje misschien handig zijn: - de Designer’s Guide to Transparency http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/assets/Transparency-DesignGuide.pdf

henk[/quote:4ef8198c3c]

Bedankt voor de link!!!

Ben blij te horen dat CS eraan zit te komen - is namelijk een genot :D

[quote:f5e6cc290d=“sabine”]Het komt er op neer dat we niet met transparantie werken omdat er te weinig know-how is van een aantal zaken. [/quote:f5e6cc290d]

Wat betreft know-how:
voor de [b:f5e6cc290d]ontwerpers[/b:f5e6cc290d] is het bovenstaande gelinkte PDFje erg handig om werken met transparantie in CS beter te begrijpen (denk alleen dat er jammergenoeg geen nederlandse versie is :frowning: )

vanuit het [b:f5e6cc290d]pre-press[/b:f5e6cc290d] oogpunt is er de Printing Guide op http://partners.adobe.com/asn/printserviceprovider/printingguides.jsp (staat ook op de cdrom als’t goed).

Misschien dat dat in de toekomst wat kan helpen.

henk