Crabat Bluetooth-naar-Scart gadget

een scandinavische firma biedt een produkt aan genaamd [url=http://www.crabat.com] Crabat [/url]. Je kan ermee via Bluetooth fotos (jpg) en muziek (mp3) van je GSM of je computer zenden. Het toestelletje is ingeplugd in een Scart-aansuiting op je TV en toont de fotos of speelt de muziek. Heeft iemand ervaring met deze gadget ? In principe zou het moeten werken vanop Macs met de meest recente Bluetoothsoftware en een Bluetooth dongle (of een ingebouwde versie ervan).

Verschillende bedrijven (Nokia, SonyEricsson) hebben zoiets al in hun assortiment. Hoe stuur je zoiets echter aan via je Mac? Op de website staat:

“All you have to do is to connect the Crabat onto the SCART at the back of your TV, and select Send via Bluetooth from the your device. The TV automatically switches to the correct A/V channel, and your picture will show on the screen.”

Zijn er slideshow apps voor Mac die de noodzakelijke “Send via Bluetooth” functie hebben? Via het bluetooth menu gaat het ook maar niet 50 tegelijk vermoed ik.

Het produkt van Sonyericsson lijkt erg op dat van Crabat. Crabat lijkt wel een losse voeding nodig te hebben, en biedt ook mp3 ondersteuning aan. Het Nokia toestel is niet Scart-based, maar gaat via de antennekabel denk ik. Het is ook groter, en ondersteunt waarschijnlijk ook geen geluid. Ik heb in de praktijk nog geen van de 3 in levende lijve gezien. Wie wel ?

Die van SE ondersteund ook geluid en MP3. Zo kan je dus ook muziek van je mobiel op je TV afspelen. Alsof ik het van plan was...

Ik bestelde 't ding in Noorwegen en was verrast een doss te krijgen uit Zweden. Kostte 99 € via hun online store. Het is een klein ding, dat je zo inplugt in de scart aansluiting van je TV. Er is een stekker met ingebouwde kleine transfo, en vandaaruit een kabeltje naar de Crabat. Geen installatiemoeilijkheden.

Als ik op de mac nu via Bluetooth een foto stuur komt die netjes op 't scherm. Als ik een mapje fotos stuur komen ze netjes een voor een op de TV, alsof 't een diashow is.

Ik kan er ook, mp3s heensturen. Geluidskwaliteit is behoorlijk (TV is aangesloten op externe luidsprekers). Het geluid streamt echter niet vlotjes, en aangezien 't automatisch na 10s begint zijn er heel wat onderbrekingen.

Ik kan ook rechtstreeks vanop mijn GSM beelden sturen.