Crash tijdens legen prullenmand

Ik heb een LCD iMac met OSX 10.1.5 tot de laatste update. Als ik mijn prullenmand wil legen krijg ik een crash!! De computer staat dan vast en er staat allemaal text op het scherm en ik moet rebooten.

Dit is de text:

Unresolved kernel trap (cpu0): 0x300 - Data acces
   DAR=0xbca67834 PC=0x1a1a4c20
Latest crash info for cpu0:
     Exception state (sv=0x1a201000)
       PC=0x1a1a4c20; DAR=0xbca67834; DSISR=0x40000000; LR=0x1a1a4c08; R1=0x13543cd0; XCP=0x0000000c (0x300 - Data acces)
          Backtrace:
             0x1a1a4c08 0x000aea14 0x00092308 0x0008e2e0 0xa6bb61ff
          Kernel loadable modules in backtrace:
              com.Symantec.kext.DeleteTrap (1.0.0d1)@0x1a1a2000
          Kernel loadable module dependencies:
               com.Symantec.kext.SymOSXkernelUtilities(1.0.0d2)@0x1a165000
Proceeding back via exception chain:
    Exception state (sv=0x1a201000)
      previously dumped as "Latest" state.shipping…
    Exception state (sv=0x1a289800)
        PC=0x7000497C; MSR=0x0200f030; DAR=0x2589ed0; DSISR=0x42000000; LR=0x7026cb8c; R1=0x058c150; XCP=0x00000030 (0xC00 - System call)

Kernel Version:
 Darwin Kernel Version 5.5:
 Thu May 30 15:51:26 PPT 2002; root:xnu/xnu201.42.3.obj-1/RELEASE_PPC

Memory acces exception (1.0.0)

Waiting for remote debugger connection.
Options…Type…

continue…'c'
reboot…'r'

Heeft iemand enig idee wat dit allemaal betekent??
De computer is een G4 800 met 768 MB geheugen

[quote:post_uid0="Marc"]Kernel loadable modules in backtrace: [b:post_uid0]com.Symantec.kext[/b:post_uid0].DeleteTrap (1.0.0d1)@0x1a1a2000 Kernel loadable module dependencies:

[b:post_uid0]com.Symantec.kext[/b:post_uid0].SymOSXkernelUtilities(1.0.0d2)@0x1a165000[/quote:post_uid0]
Waarschijnlijk heb je wat van Symantec op jouw machine staan die zij niet goed verteert. Heb je onlangs software van Norton of Symantec geïnstalleerd?
Kijk eens van wanneer je die twee kernel extensies hebt.
Die zitten in /System/Library/Extensions.
Die zijn eigendom van de root.

Echt geen enkel idee waar je het over hebt. Ik zie in de extensions map wel hier daar iets staan met de text kext, zelfs iets dat een document moet zijn van 2,9mb maar dat kan ik niet openen. Ik heb niet pas geleden iets van symantec geinstalleerd. Zou het zou kunnen zijn dat Norton Utilities probeerd om het probleem op te lossen?? Het is namelijk gekomen na de update naar 10.1.5

Kopiëer even het kernel panic log van hierboven en verstuur het naar [url=http://www.apple.com/nl/macosx/feedback/]Apple Mac OS X Feedback[/url]. De uitleg op die pagina is zo klaar als pompwater. De update naar 10.1.5 is blijkbaar gevoelig voor een aantal factoren die zo'n kernel panic teweeg kunnen brengen. Ik kom het tegen wanneer ik mijn Epson Perfection 2450 Photo FireWire scanner uitzet zonder eerst het scanprogramma te stoppen. ???

Ja, daar komt ook nog eens bij dat ik ook problemen heb met afdrukken met mijn HP950c. In iPhoto moet je als het goed is een aantal instellingen kunnen doen om een mooie afdruk te kunnen maken. Als ik mijn instellingen op iets anders zet dan 'standaard' loopt de printerdriver vast en moet ik hem eerst verwijderen en weer opnieuw installeren om de printer weer aan de praat te krijgen. Maar ik vindt het erger dat ik mijn prullenmand niet meer kan legen.

iemand enig idee???

Druk Command+Option+Backspace(Delete) om de prullenmand geforceerd te legen. Anders [url=http://www.macchampion.com:16080/arbysoft/]BatChmod[/url] gebruiken.

Command+Option+backspace werkt niet, ik ga wel Batchmod proberen. Het is nog steeds niet de oplossing voor het probleem maar toch...

Nou, Ik heb de optie 'force empty trash' in BatChmod uitgevoerd en ik krijg dezelfde problemen weer. Kan alleen rebooten.

[quote:post_uid0="Marc"]Command+Option+backspace werkt niet, ik ga wel Batchmod proberen. Het is nog steeds niet de oplossing voor het probleem maar toch...[/quote:post_uid0] sorry, die sneltoets is mis. shift+command+backspace = leeg prullenmand. shift+option+command+backspace = forceer leeg prullenmand

Waarschijnlijk is er toch iets gebeurd met die toets combinaties. Als ik nu de prullenmand wil legen dan krijg ik een normale OSX melding.

'De bewerking kan niet worden voltooid omdat onderdeel '.Trash' in gebruik is.

en de prullenmand wordt weer niet geleegd.
Krijg nou wat!!

Maar al die rare tekst is verdwenen…

De melding "De bewerking kan niet worden voltooid omdat onderdeel .Trash' in gebruik is." heb ik ook eens gehad.FF uitloggen en weer inloggen en dan de prullenbak legen werkte bij mij. Maar waarom niet met een OS 9 cd je iMac opstarten en daar je prullenbak legen? Als je met een OS 9 cd opstart zijn al die "beveiligingen" niet actief en kan je zo zonder problemen je prullenbak legen en andere dingen verwijderen.

Met een OS9 cd opstarten is leuk maar het hoort niet. Ik moet toch gewoon mijn prullenmand kunnen legen in OSX. Ik heb met sherlock al gezocht naar '.Trash' maar dat vindt ie niet. Dus kan ik er ook niets mee.

Met een OS9 cd opstarten is leuk maar het hoort niet. Ik moet toch gewoon mijn prullenmand kunnen legen in OSX. Ik heb met sherlock al gezocht naar '.Trash' maar dat vindt ie niet. Dus kan ik er ook niets mee.

het ligt aan een foutmelding die Symantec veroorzaakt. Uninstall alles van Symantec,probeer dan je prullaria weg te gooien,lukt dat niet,then it beats the fucking shit outta me.

stuur het in ieder geval even naar Apple op,je bent vast niet de enige.

Ik heb het al naar Apple gestuurd maar daar krijg ik geen bericht van terug

Wat er gebeurt? Een kernel-panic als gevolg van de geinstalleerde Norton software. Wat te doen: de Norton-installer nogmaals draaien, maar kies dan voor de optie "uninstall" ipv install; alles wat door de betreffende Norton-installer is geinstalleerd wordt dan verwijderd. Als het goed is werkt OSX daarna weer naar behoren, zoniet dan zijn er systeembestanden beschadigd en verdient het aanbeveling het OS opnieuw te installeren. (tja, ik weet het; erg vervelend, maar sinds de introduktie van Unix ontkomen ook Apple-gebruikers niet aan het fenomeen "dan alles maar weer opnieuw installeren" het systeem is lang niet meer zo doorzichtig als OS 9)

ps:als je Norton disk doctor op je HD hebt losgelaten om OS X te repareren, dan is de kans erg groot dat Disk Doctor de problemen alleen maar erger heeft gemaakt; Norton's Diskdoctor en OSX is een slechte combinatie die al in veel gevallen tot onherstelbare schade heeft geleid)
Drive X of DiskWarrior zijn Disk Utilities die wel betrouwbaar zijn gebleken bij gebruik op OS X -schijven.

Die Uninstall van Norton Utlities zou ik doen. Dat is in mijn ogen alleen geschikt voor OS 9. Ik heb het programma ook, maar gebruik het alléén voor OS 9. Van OS X moet Norton met zijn jatten afblijven.

Gebruik eerst SchijfEHBO met de Mac OS X Install CD als opstartschijf. CD in de drive, opstarten met de c-toets ingedrukt tot het lachende Macje opdaagt. Na opstarten niet de installer draaien maar vanaf het Installer menu klikken op Disk Utility (Schijfhulpprogrmma), daar ga je naar de tab SchijfEHBO. Hier selecteer je de te controleren schijf. Klik Controleer en na controle zonodig ook Herstel.

Pas nadien zou ik Drive10 van Micromat of DiskWarrior van Alsoft gebruiken. Met DiskWarrior heb ik véél betere ervaringen dan met Norton Utilities, zowel in OS 9 als zeker in OS X. DiskWarrior doet er wat langer over maar werkt uitstekend.
Van Norton Utilities gebruik ik enkel UnErase om foutief gewiste bestanden te recuperen.

Uninstall van Norton Utilities heb ik gedaan, dat ging voortvarend, al kreeg ik wel een melding dat niet alles was verwijderd omdat er diverse onderdelen gedeeltd werden, maar dat is niet erg. Het probleem ontstond met Norton Antivirus. Uninstall wordt wel gestart maar het schermpje blijft hangen en is alleen geforceerd te stoppen. a een geforceerde stop geprobeerd om NAV opnieuw te installeren, dan blijft ie dus ook hangen. Dus denk ik dat het probleem bij NAV ligt. Ik kan hem alleen niet de-installeren. Ik heb drive X maar niet een bootable versie, Zo ook Norton Utilities. Disk warrior heb ik gezocht op Lime Wire maar tot nu toe niet gevonden.